فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

«مساجد» مامنی مقدس برای آسیب‌زدایی از جامعه

«مساجد» مامنی مقدس برای آسیب‌زدایی از جامعه

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری ایرنا، طبق گزارش‌ها، ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی مسجدالاقصی را به آتش کشید. در نتیجه این اقدام، یکهزار و ۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد از بین رفت و بعد از این اتفاق تاسف بار، بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی ۲۱ آگوست برابر با ٣٠ مرداد ۱۴۰۲ سالروز آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونسیتی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد تا همگان بدانند مسجد پایگاه وحدت و همدلی مسلمانان جهان است و افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآورند.

اقامه نماز جماعت و تشکیل صفوف به‌هم‌فشرده و منظم نمازگزاران همچون دانه‌های تسبیح، خود گواه هماهنگی و انسجامی است که به برکت حضور در مسجد ایجاد می‌شود، مسجد را می‌توان در یک کلام مهم‌ترین مرکز تأثیرگذار فرهنگی، معنوی، سیاسی، عبادی و اجتماعی دانست.

در توصیف جایگاه و اهمیت مساجد در عرصه ملی همین بس که مساجد می‌توانند در حمایت‌های عمومی از مردم و آماده کردن فضای گفت و گو در بستری با نگاه عاطفی، میدان‌داری و پرچم‌داری کنند که اگر این نقش بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، خیلی از مسائلی که در فضای اجتماعی با آن مواجه هستیم، اتفاق نمی افتاد.

از آن جهت به مساجد مامن امن گفته می‌شود که پناهگاه مردم است و می‌تواند کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و امدادی داشته باشد و بستر بصیرت‌افزایی، مطالبه گری و عدالت طلبی باشد و البته برای تحقق این راهبردها ضرورت دارد برنامه‌ریزی کارشناسی و مدون باشد.

بخشی از رفتارهای پرخطر، نافرمانی‌ها و ناسازگاری‌های اجتماعی و ناهنجاری‌هایی که از جوانان و نوجوانان بروز می‌کند، برآمده از فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی برای اوقات فراغت است و در این شرایط مساجد می‌توانند با حضور پررنگ در زمینه کارکرد فرهنگی و اجتماعی وارد میدان شوند و البته اکنون این وظیفه با همراهی کانون های فرهنگی و هنری مساجد انجام می‌شود، اما باید این اقدامات و برنامه‌ها تقویت شود.

مسجد، بهترین بستر برای تربیت نسل آینده به عنوان سرمایه های اصلی برای کشور است و به تعبیر امام خمینی(ره) «مسجد سنگر است» و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «در چله دوم انقلاب، خاستگاه و شکل گیری تمدن نوین اسلامی مبتنی بر مسجد است» و فرموده‌های امام راحل(ره) و رهبر فررزانه انقلاب گواه و تاکیدی چندباره بر اهمیت مساجد و کارکردهای این سنگر دینی است که انتظار می‌رود هیات امنای مساجد با خوش‌رویی، تواضع و سعه‌صدر کودکان، نوجوانان و جوانان را به حضور و فعالیت در مسجد ترغیب و راه را برای مسموم کردن ذهن این افراد آینده‌ساز کشور توسط دشمنان با بصیرت‌افزایی مسدود کنند.

مساجد پایگاه شکل‌گیری وحدت و همدلی در نظم نوین جهانی

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: تمدن اسلامی و تمدن غربی در نظم نوین جهانی در تقابل با یکدیگر هستند و در این شرایط برای به مقصد رسیدن تمدن اسلامی که در مسیر شکل‌گیری قرار دارد، همدلی و مشارکت آحاد جامعه لازمه موفقیت در این مسیر است که مساجد در تحقق این راهبرد نقش مهم و محوری دارند.

حجت الاسلام علیرضا قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: مساجد مهمترین پایگاه توحید و محور وحدت و همدلی در تمدن نوین اسلامی است که باید برای رسیدن به اهداف مساجد به کارکرد حقیقی خود بیش از پیش نزدیک شوند

وی یادآور شد: سمنان به عنوان اولین استان در کشور به ابتکار استانی قرارگاه پیامبر اکرم(ص) با مسوولیت نماینده ولی فقیه در استان به منظور نزدیک شدن مساجد به جایگاه واقعی کارکردی خود، تشکیل داده است که نهاد و دستگاه‌های اجرایی متولی بخش‌های مختلف مساجد در این قرارگاه حضور دارند.

وی اضافه کرد: نقش‌آفرینی در حوزه آموزش، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی و سیاسی و محور بودن مسجد در هر اقدامی در محله نشان از نزدیک شدن مساجد به کارکرد حقیقی و مسجد تراز در الگوی اسلامی ناب محمدی است.

حجت‌الاسلام قنبری با بیان اینکه هر مکانی که برایش صیغه مسجد خوانده شده باشد، مسجد محسوب می‌شود، تصریح کرد: ۹۷۰ مسجد در استان سمنان وجود دارد که در برخی روستاها ممکن است چند مسجد وجود داشته باشد.

اجرای طرح‌های ابتکاری و جوان‌گرایی در ارکان مسجد مورد توجه باشد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان یادآور شد: نیمی از مساجد استان دارای امام جماعت و فعال هستند

وی یادآور شد: جوان‌گرایی در هیات امنای مساجد، صاحب فکر بودن، داشتن ایده و خلاقیت و اجرای طرح‌های ابتکاری با همراهی پایگاه‌های بسیج، امام جماعت و هیات امنای مساجد از راهکارها و راهبردهای مهم در جذب جوانان و رسیدن مساجد به جایگاه حقیقی کارکردها است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: متولی هیات امنا مساجد اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و پایگاه‌های بسیج سپاه است.

برآیند داده‌ها نشان می‌دهد، مسجد جایگاه مهم و رفیعی در کیان اعتقادی و نظریه انقلاب اسلامی دارد، اما اشتباه راهبردی ما در این مدت این بوده که نقش مساجد به مرور کم رنگ شد و ضرورت دارد اکنون برای جبران عقب ماندگی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری اثربخش در مساجد با همکاری‌ها و هم افزایی‌ها جای موازی کاری‌ها را بگیرد و جریانی دقیق از جایگاه مساجد در سپهر فرهنگی کشور بازیابی و مورد توجه ویژه باشد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *