فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

خطرات اوتیسم ؛ اوتیسم را بهتر و از زاویه‌ای نزدیک بشناسید

خطرات اوتیسم ؛ اوتیسم را بهتر و از زاویه‌ای نزدیک بشناسید

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

بیماری اوتیسم؟ نه! بهتر است بگوییم که اختلال اوتیسم. شاید شما هم درباره‌اش چیزهایی شنیده باشید اما دقیقا ندانید که اوتیسم چیست و چه عوارضی دارد. خطرات اوتیسم چیست و چطور می‌تواند زندگی افراد را تحت‌تاثیر خود قرار بدهد. هنوز دلایل ابتلا به اوتیسم چندان واضح و مشخص نیستند. شاید مجموعه‌ای از عوامل در شکل‌گیری این اختلال نقش داشته باشند؛ مثلا عوامل محیطی و بیولوژیکی. شایعات زیادی هم درباره علت به‌وجود آمدن اوتیسم مطرح می‌شود. برای نمونه، شایعه اشتباهی وجود دارد که می‌گوید، واکسن‌زدن می‌تواند موجب اوتیسم شود. چنین چیزی کاملا اشتباه است و ریشه علمی ندارد. برای شناخت عواقب و خطرات اوتیسم باید با این اختلال بیشتر آشنا شوید.

دلایل ابتلا به اوتیسم چیست؟

برخی از محققان توانسته‌اند تفاوت‌هایی بارز میان مغز افراد مبتلا به اوتیسم و افراد سالم پیدا کنند. ظاهرا، اندازه مغز افراد اوتیستیک بزرگ‌تر از دیگران است و شیوه پردازش اطلاعات در مغزشان هم به شکلی متفاوت صورت می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، مغز اوتیستیک‌ها متفاوت و کمی عجیب است. البته پژوهش‌ها درباره مغز افراد مبتلا به اوتیسم همچنان ادامه دارد.

واقعیت این است که برای شناسایی خطرات اوتیسم نیاز است که درباره آن بیشتر بدانیم. با این وجود، هنوز هم نمی‌توان دلایل مشخصی برای ابتلا به اوتیسم تعریف کرد. برخی از دلایل محتمل کشف‌شده درباره اوتیسم به شرح زیر هستند::

• داروی والپروات(valproate)؛ این دارو ضدتشنج است. اگر مادر این دارو را در دوران بارداری مصرف کند، احتمال دارد که نوزادش به اوتیسم مبتلا شود.

• اختلال ژنتیکی سندروم ایکس شکننده؛

• سرخجه؛

• فنیل کتونوری؛

• اختلال ژنتیکی توبروز اسکلروزیس؛

• اختلال ژنتیکینشانگان پرادرویلی؛

محققان همچنان در تلاش هستند تا نقش محیط و وراثت را در ابتلا به اوتیسم کشف کنند. باید دید که خطرات اوتیسم از چه ناحیه‌ای، افراد مبتلا به آن را تهدید می‌کند.

نکته مهم درباره خطرات اوتیسم

هیچ‌گونه رابطه‌ای میان واکسن‌زدن و ابتلا به اوتیسم وجود ندارد. بنابراین، نباید به شایعات این‌چنینی توجه داشته باشید. اوتیسم در اثر واکسن‌زدن به‌وجود نمی‌آید. شایعات بی‌اساسِ مشابه درباره اوتیسم زیاد است و باید دقت کنید و آنها را نادیده بگیرید. معمولا موضوعات جدید و ناشناخته شایعات و افسانه‌های زیادی را به خود جلب می‌کنند. شنونده باید عاقل باشد و هرچیزی را نپذیرد.

عوامل خطر در ابتلا به بیماری اوتیسم چیست؟

عوامل متعددی در کنار سن بالای والدین برای بچه‌دارشدن و برخی از انواع آلودگی‌ها هم از جمله عوامل و دلایل محتملی هستند که برای اوتیسم مطرح می‌شوند. اطلاعات دیگری هم از پژوهش‌ها درباره اوتیسم به دست آمده است. مثلا اینکه اختلال مذکور در پسران چهار برابر دختران دیده می‌شود.

وجود سابقه ابتلا به اوتیسم هم می‌تواند دلیلی برای ابتلای اعضای مختلف باشد. به‌دنیا‌ آمدن زودتر از موعد نوزاد هم احتمال ابتلا به اوتیسم را بالا می‌برد. اگر بچه قبل از هفته ۲۶بارداری به‌دنیا بیاید، خطرات اوتیسم او را تهدید خواهند کرد.

در برخی موارد خاص، احتمال این وجود دارد که ضعف سیستم ایمنی و خطرات اوتیسم با هم در ارتباط باشند. لبته مراجع علمی معتبر هنوز چنین چیزهایی را به‌طور قطعی مشخص نکرده‌اند و بنابراین، نمی‌توان به مطالعات تاییدنشده استناد کرد. شایعات و پژوهش‌های نصفه‌ونیمه را کنار بگذارید و برای کسب اطلاعات درباره هر موضوعی فقط روی مراجع و منابع معتبر حساب کنید.

ژنتیک و نقش آن در خطرات اوتیسم

برخی تحقیقات هم وجود دارد که ثابت می‌کند، ابتلا به اوتیسم نتیجه وراثت است. نقش‌داشتن وراثت در ابتلا به این اختلال احتمال زیادی دارد. اگر خانواده‌ای فرزندی مبتلا به اوتیسم داشته باشند، احتمال اینکه فرزندان بعدی‌شان هم از خطرات اوتیسم بی‌بهره نمانند و دچار این اختلال شوند، زیاد خواهد بود.

جهش‌های ژنتیکی می‌توانند موجب ابتلا به بیماری‌ها و اختلالاتی در افراد شوند. شاید اوتیسم هم در نتیجه چنین اختلالی رخ بدهد. به این موضوع هم دقت کنید که شاید جهش‌های ژنتیکی و وراثت در کودکی رخ بدهند که زمینه ارثی ابتلا به اوتیسم را ندارد. در واقع، باید میان مقوله وراثت و ارثی‌بودن تفاوت و تمایز قائل شوید.

تغذیه و اوتیسم

یکی از خطرات اوتیسم محدودکردن تغذیه کودکان است. این دسته از بچه‌ها معمولا نسبت به طعم و بافت غذاهای مختلف حساس‌اند و همه‌چیز نمی‌خورند. پس با کمبودهایی برای رشد و سلامت مواجه می‌شوند. اما یادتان باشد که پژوهش‌های تاییدشده‌ای وجود ندارد که نشان بدهد، کمبود برخی از مواد غذایی بتوانند باعث ابتلا به اوتیسم شوند. بنابراین، شاید دچاربودن یک فرد به اوتیسم باعث شود که مشکلات تغذیه‌ای پیدا کند اما عکس این موضوع صادق نیست. در واقع، تغذیه نمی‌تواند عاملی برای ابتلا به اوتیسم باشد.

در آخر

همان‌طور که تا اینجا احتمالا متوجه شدید، دلایل و علائم اوتیسم چندان مشخص و واضح نیستند. در واقع، هنوز راه طولانی تا رسیدن به شناخت کامل این اختلال پیش روی دانشمندان است. در نتیجه، سعی کنید که به شایعات در این زمینه زیاد دقت نکنید. اگر فرزندی مبتلا به اوتیسم دارید، اصلا نگران نباشید و بدانید که راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد دچار این اختلال به‌خوبی و راحتی زندگی کنند.

منبع مشاوره آنلاین

آخرین مطالب

اشتراک گذاری