فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

چرا مسئولیت پذیری در یک رابطه سالم ضروری است؟

چرا مسئولیت پذیری در یک رابطه سالم ضروری است؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

قابل اعتماد بودن یکی از مهمترین ویژگی هایی است که افراد هنگام انتخاب شریک زندگی به دنبال آن هستند. اگر یکی یا هر دوی شما نتوانید به یکدیگر وابسته باشید و معتمد یکدیگر بمانید، ازدواج شما در معرض خطر قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از سلامت نیوز، وقتی در یک رابطه به قول خود عمل نکنید، می تواند اعتماد و ارتباطات را مختل کند. هنگامی که شریک زندگی شما متوجه می شود که نمی تواند برروی حرف های شما حساب باز کند، ممکن است دیگر برای دریافت حمایت به شما اعتماد نکند. این اتفاق می تواند صمیمیت و ارتباط عاط را از بین ببرد که در نهایت می تواند آینده رابطه شما را تهدید کند.

چرا حفظ کلامتان مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا پیروی از وعده هایتان حیاتی است. حفظ قولتان به بهبود مسائل زیر کمک می کند:

مسئولیت پذیری: عمل به وعده هایتان نشان می دهد که خود را مسئول می دانید که به یک برنامه پایبند باشید و آن را دنبال کنید.

اعتبار: حضور داشتن برای دیگران، انجام آنچه می گویید و قابل اعتماد بودن برای ایجاد اعتبار شخصی ضروری است.

احترام: عمل به قول خود نه تنها نشان می دهد که به دیگران احترام می گذارید، بلکه به افزایش احترام آنها نسبت به شما کمک می کند.

اعتماد: در نهایت، قابل اعتماد بودن برای ایجاد یک رابطه سالم ضروری است.

وقتی به همسرتان قول می‌دهید یا می‌گویید برای همسر یا خانواده‌تان کاری انجام می‌دهید و سپس به قولتان عمل نمی‌کنید، همسرتان را ناامید می‌کنید و به ازدواجتان لطمه می‌زنید. وفای به قول خود و عمل به وعده هایتان به تقویت اعتماد و بنیان های زندگی شما کمک می کند.

عمل نکردن به قولتان به همسرتان می‌گوید که برایتان مهم نیست، خواه این واقعاً درست باشد یا نه. این باعث می شود که همسرتان احساس بی مهری یا بی اهمیتی کند، گویی ارزش تلاش کردن را ندارد و احتمالاً باعث می شود که شما نیز احساس بدی داشته باشید.

چرا مردم به قول خود عمل نمی کنند؟

پس چرا مردم عهد خود را زیر پا می گذارند و به قول خود عمل نمی کنند؟ دلایل بالقوه زیادی پشت این وجود دارد و برای هر فردی متفاوت است.

سختی وابستگی به دیگران

برخی از افراد نیاز خود را به دیگران به حداقل می‌رسانند که ممکن است ناشی از تجربیات اولیه دوران کودکی باشد، جایی که یک مراقب قابل اعتماد در زندگی آنها نبوده است. افرادی که این را تجربه می کنند، معمولا یاد می گیرند که از خود مراقبت کنند و از کمک گرفتن از دیگران اجتناب می کنند زیرا ممکن است ندانند چگونه به شخص دیگری وابسته باشند.

تربیت نامناسب

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است وابستگی متقابل برای برخی افراد دشوار باشد این است که آنها در یک خانواده پر هرج و مرج بزرگ شده اند. هیچ نظم و قانونی وجود نداشته است و مدل ضعیف (یا بدون) ازدواج تنها چیزی بود که در دسترس بوده است، بنابراین آنها ممکن است به طور کامل تفاوت های کلیدی و مهم را درک نکنند و ندانند که حساب کردن بر روی دیگران به چه معنا است.

ناتوانی در نه گفتن

برخی افراد نمی دانند چگونه صادق باشند و نه بگویند. آنها افرادی راضی هستند که نگران دیدگاه دیگران نسبت به آنها هستند، بنابراین به جای اینکه صادقانه توضیح دهند که چرا نمی توانند کاری را انجام دهند، بله می گویند و سپس آن را دنبال نمی کنند.

مسائل مربوط به کنترل

با این حال، دیگران با احساس کنترل مشکل دارند . انجام کاری که شخص دیگری از آنها خواسته است طعم ترش را در دهان آنها باقی می گذارد، به خصوص اگر مشکلات دیگری در رابطه وجود داشته باشد. برای اینکه احساس نکنند تحت کنترل هستند، فقط کاری را که گفته اند انجام نمی دهند.

خلاصه

مشکلات وابسته به دیگران، تجربیات اولیه، مشکل نه گفتن و مسائل کنترلی تنها چند دلیلی است که باعث می‌شود افراد برای حفظ قول خود تلاش بیشتری به نسبت سایرین کنند.

وقتی به قول خود عمل نمی کنید چه اتفاقی می افتد؟

صرف نظر از دلایل شکستن قول شما، برای هر دو فرد بسیار مهم است که بتوانند به یکدیگر وابسته باشند. هر دوی شما باید به وعده‌های خود عمل کنید، بدون اینکه دائماً نق بزنید یا به شما یادآوری کنند که این کار را انجام دهید.

عمل نکردن به قول خود به این معنی است که شریک زندگی شما اعتماد خود را به شما از دست می دهد، به ازدواج شما آسیب می رساند و شما را در معرض خطر طلاق و یا آسیب روحی قرار می دهد.

این که اهل نگه داشتن حرف خود نباشید برای شخص شما نیز ضرر دارد. وقتی فردی قابل اعتماد هستید، این به شما و همه اطرافیانتان می‌گوید که شخصیتی صادق دارید و دیگران می‌توانند به شما اعتماد کنند.

به افسانه ها و قهرمانان فیلم ها و کتاب ها فکر کنید؛ بخشی از دلیل قهرمان و افسانه بودن آنها این است که از یکپارچگی خود دفاع کردند و به قول خود وفادار ماندند. آنها افرادی بودند که به هر حال می شد روی آنها حساب کرد.

چگونه به عهد خود وفا کنیم؟

هیچ یک از این مسائل بالقوه به این معنی نیست که شما یا شریک زندگیتان نمی توانید یاد بگیرید که چگونه سر حرف خودتان بمانید. با تمرین، سخت کوشی و یادگیری اینکه به نیازهای شریک زندگی خود قبل از نیازهای خود فکر کنید، می توانید فردی باشید که شریک زندگی شما به آن نیاز دارد. اگر شریک زندگی شما نیز با قابل اعتماد بودن مشکل دارد، الگوی خوب شما می تواند به او انگیزه دهد تا کسی باشد که شما نیز به آن نیاز دارید.

در اینجا نحوه شروع کار برای حفظ قولتان آمده است:

صادق باشید

نگویید کاری را انجام خواهید داد اگر نمی توانید آن را انجام دهید. با خود و او صادق باشید، حتی اگر احساس می کنید ممکن است شریک زندگی خود را ناامید کنید. خیلی خیلی بدتر این است که بعداً عهد خود را زیر پا بگذارید.

اگر متوجه شدید که نمی توانید به قول خود عمل کنید، در اسرع وقت به همسرتان بگویید و دقیقاً توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید. این نوع موقعیت ها را استثنا قرار دهید، نه یک قاعده، به خصوص که برای ایجاد اعتماد تلاش زیادی می کنید.

قول هایی ندهید که نمی توانید به آنها عمل کنید. باز هم در مورد دلایل خود صادق باشید.

بهانه نیاورید

نگویید: “من قصد نداشتم _________________ (فراموش کنم/آزارت بدهم/این کار را نکنم و غیره)” یا “فراموش کردم” یا “وقت نداشتم.” بهانه‌ها بی‌معنی هستند و اغلب سرپوشی هستند به دلیل واقعی که شما دنبال کردن آن را انتخاب نکرده‌اید. به سادگی عذرخواهی کنید و تکرار کنید که برای اینکه یک شریک قابل اعتماد باشید به کار خود ادامه می دهید.

اگر نظر خود را تغییر دادید و نمی‌خواهید به قول خود عمل کنید، باید با همسرتان صادق باشید که چرا فکر می‌کنید در وهله اول قول داده‌اید و چرا اکنون نمی‌توانید به آن عمل کنید.

با فراموشی مبارزه کنید

اگر عهد خود را زیر پا گذاشتید، زیرا اغلب فراموشکار هستید، از برخی از فناوری پیشرفته برای یادآوری کارهایی که گفته‌اید انجام می دهید استفاده کنید. می توانید هشدارهای ایمیل از برنامه تقویم خود در رایانه دریافت کنید و پیام های یادآوری متنی یا صوتی را در تلفن همراه خود دریافت کنید.

می توانید به همسرتان نیز اجازه دهید که به شما یادآوری کند، با این درک که شما این تذکر را آزاردهنده نمی دانید.

با ملاحظه باشید

به این فکر کنید که چه احساسی به شما دست می دهد وقتی کسی به خاطر شما کاری انجام نمی دهد یا به قول خود عمل نمی کند. به این فکر کنید که چگونه هر بار که شخص این کار را انجام می دهد، ناامیدی و اعتماد شما به او بیشتر از دست می رود. آیا این همان آدمی است که می خواهید باشید؟ خودتان را به جای همسرتان بگذارید.

عمیق تر کاوش کنید

کاوش کرده و درک کنید که چرا به قول خود عمل نمی کنید:

آیا برای حل برخی از مشکلات دوران کودکی به مشاوره نیاز دارید؟

آیا احتمالاً برای ADHD یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان نیاز به درمان دارید ؟

آیا مشکل دیگری، شاید عمیق‌تر، در ازدواج شما وجود دارد که با منفعل بودن – پرخاشگرانه آن را حل می‌کنید؟

کمی به خودتان زمان بدهید

درک کنید که موقعیت هایی وجود دارد که خارج از کنترل شما هستند. به عنوان مثال، شما قول داده بودید که بچه ها را به پارک ببرید تا شریک زندگی تان بتواند زمانی را تنها بگذراند، اما رئیستان می گوید که باید تا دیر وقت بمانید.

مشکل واقعی زمانی است که شما (آگاهانه یا ناخودآگاه) عهدشکنی را انتخاب می کنید، نه زمانی که اتفاقی اتفاق می افتد و حق انتخاب از شما سلب می شود.

اگر می‌خواهید در وفای به قولتان بهتر عمل کنید، می‌توانید صادق باشید، از بهانه‌تراشی اجتناب کنید، سعی کنید به خاطر بسپارید، افراد دیگر را در نظر بگیرید و به مسائل شخصی بپردازید.

زمانی که چیزهای اجتناب ناپذیر در توانایی شما برای پیگیری یک موضوع اختلال ایجاد می کند، به خود استراحت دهید و سعی کنید دفعه بعد بهتر عمل کنید.

ایجاد تغییر مثبت

اگر تا به حال شما و یا شریک زندگی تان در عمل به وعده هایتان خیلی خوب عمل نکرده اید، آن را به عنوان هدفی برای پیشرفت در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، می توانید روی این موضوع با هم کار کنید، اما حتی اگر به سادگی روی تغییر خود کار کنید، احتمالاً در نهایت بهبودهایی را در همسر و رابطه خود مشاهده خواهید کرد.

اعتماد نیز یکی از پایه های اصلی یک ازدواج خوب است، به این معنی که یک شریک قابل اعتماد بودن که همیشه به قول خود عمل می کند می تواند به معنای تفاوت بین یک ازدواج موفق و یک ازدواج دشوار باشد.

اگر هنوز در تلاش هستید تا به قول خود عمل کنید، یا اگر ناامیدی های گذشته اعتماد در رابطه شما را از بین برده است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک حرفه ای باشید.

صحبت کردن با یک زوج درمانگر می تواند راهی عالی برای درک مسائل شما و کشف راه های جدید برای بازسازی اعتماد و صمیمیت در رابطه شما باشد. یک درمانگر همچنین می تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید که چرا به وعده های خود عمل نمی کنید و چه کاری می توانید انجام دهید تا به مسیر خود بازگردید.

انتظار نداشته باشید که یک شبه تغییر کنید، اما اگر به تعهدات خود ادامه می دهید و به هر یک از مشکلات احتمالی ذکر شده در بالا رسیدگی می کنید، مطمئن شوید که همیشه با شریک زندگی خود صادق هستید و از یکدیگر حمایت می کنید.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری