فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

پیشگیری از خودکشی به رویکردهای چندوجهی نیاز دارد

پیشگیری از خودکشی به رویکردهای چندوجهی نیاز دارد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت: خودکشی یک مسئله چندوجهی است و عوامل مختلفی باعث می‌شود که فرد خودش را از بین ببرد و به همین دلیل برای پیشگیری از خودکشی نیاز به رویکردهای چندوجهی داریم.

امیر حجت نوروزی، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی ۲۰ شهریور در نشست تخصصی روز جهانی پیشگیری از خودکشی با بیان اینکه پیشگیری از خودکشی امکان پذیر است و هر فردی در هر جامعه می‌تواند در این حوزه نقش آفرینی کلیدی داشته باشد افزود: ما در اداره کل بهزیستی استان مرکزی به شیوه محله محوری سعی کردیم خودکشی را کنترل کنیم.

محمود حسین آبادی نیز در این نشست اظهار کرد: هرچه تبیین بیشتری برای پیشگیری از خودکشی داشته باشیم و نشست‌های تخصصی برگزار کنیم، آگاه سازی بیشتر و بهتری در جامعه شکل می‌گیرد و در نتیجه منجر به هم افزایی بین دستگاهی و تشخیص و ارجاع به موقع در این حوزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ارجاع بین بخشی حلقه مفقوده موضوع خودکشی است گفت: بهزیستی به عنوان متولی اصلی کاهش فقر و آسیب و تلاش در راستای عدالت محوری، با ابزارهای تخصصی همواره ورود به موقعی به موضوعاتی از این قبیل دارد و بخش عظیمی از مشکلات را حل می‌کند.

حسین آبادی افزود: اگر افکار، خشونت و هیجانات را در جامعه مدیریت کنیم آمار خودکشی بسیار پایین می‌آید و جامعه بیمه خواهد شد. همچنین باید در حوزه اصول اعتقادی و تکریم خانواده‌ها، آموزش‌های بیشتری داده شود. رسانه‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی جهت آگاه سازی در حوزه آسیب‌ها داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه باید از عادی سازی روابط فرازناشویی جلوگیری شود اظهار کرد: دشمنان سعی در ترویج این روابط به وسیله جنگ نرم دارند و ما باید در مقابل آنها قوی عمل کنیم و اقدامات مهمی انجام دهیم.

وی با اشاره به اقدامات کلی در زمینه آسیب شناسی و کنترل خودکشی تصریح کرد: آموزش افراد جامعه در راستای آگاه سازی به منزله پیشگیری، آموزش‌های محله محور مبتنی بر فرد و خانواده، تقویت روحیه مثبت اندیشی، نشاط اجتماعی، امید به زندگی، افزایش و ترویج رفتارهای خیرخواهانه در خانواده و جامعه، بهره گیری از سرمایه اجتماعی، ایجاد وفاق و همبستگی مطلوب در جامعه و استفاده از ظرفیت افراد کلیدی در جامعه از جمله این اقدامات است.

حسین آبادی با تاکید بر حمایت‌های همه جانبه از افرادی که دست به خودکشی زده‌اند گفت: آموزش و شناسایی افراد دارای ریسک بالا و ارجاع جهت حمایت از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده از جمله برنامه‌های ما در اداره کل بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه آمار اقدام به خودکشی در زنان و خطر فوت ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است، گفت: نا امیدی، مشکل در حل مسئله و مشکل در تنظیم هیجانات سه ضلع خودکشی هستند.

هم‌چنین عبدالرضا حاجی علی بیگی، کارشناس دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز  اظهار کرد: خودکشی عملی عمدی و غیرطبیعی است که باعث مرگ فرد می‌شود و در ابعاد روان شناختی و جامعه شناختی باید مورد نقد قرار گیرد.

حاجی علی بیگی در رابطه با خودکشی از دیدگاه ادیان گفت: اسلام از آنجایی که به وحدت وجود اعتقاد دارد صریحا خودکشی را مورد نکوهش قرار داده است و از نظر فقهای دینی ما مرگ خودخواسته رد شده است. اخلاق ملی و دینی ما خودکشی را یک عمل ناشایست می‌داند.

وی با بیان اینکه افراد فوت شده در اثر خودکشی در استان مرکزی، هیچ کدام فرزند نداشتند گفت: ما جامعه ماهری در موضوعات اجتماعی نداریم و باید بیشتر در این موضوع کار کنیم.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *