فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

پویشی مردمی برای اطعام کودکان کار

پویشی مردمی برای اطعام کودکان کار

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری فارس، معضلات کودکان کار از موضوعاتی است که همواره مورد توجه مخاطبان بوده و کاربران با ثبت پویش‌های متعدد به آن پرداخته‌اند. «به کودکان کار غذا بدهیم» عنوان پویشی است که به تازگی در سامانه فارس من ثبت شده و حامیان آن، این بار به دنبال حل مسأله خوراک و اطعام کودکان کار هستند.

به گفته محمدرضا حیدرهایی سرپرست سابق دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی، برآورد می‌شود حدود ۱۴ هزار کودک کار و خیابانی در کشور وجود داشته باشد که تاکنون ۷۰۰۰نفر از آنها در کشور شناسایی شده‌اند.

یکی از مخاطبان حامی پویش در توصیف وضعیت کودکان کار گفت:‌ «با دیدن هر سطل زباله که کودکانی در حال بررسی محتویات آن هستند احساس خجالت می‌کنم. این کودکان در سرما و گرما، در زباله‌دان‌ها، به دنبال کاغذ و پلاستیک و آهن و … هستند. این بچه‌ها به جای اینکه مشغول درس خواندن باشند، به اجبار زباله‌گردی می‌کنند تا جیب عده خاصی را پر کنند. این اتفاق سبب آسیب‌های جسمانی و بهداشتی خواهد شد.»

فاطمه اقتدار سردبیر پویش گفت:‌ «کودکانی که باید در آغوش خانواده خود تربیت شود و در مدارس تحصیل کنند، در خیابان‌ها دمخور هر آدمی می‌شوند. البته ذات و نفس کارکردن بد نیست، بلکه باید نیاز‌های اولیه آنان تامین شود و یکی از مهم‌ترین نیاز آنها خوراک مناسب است. وقتی از کنار فروشگاهی عبور کنید، کودکانی را خواهید دید که از شما می‌خواهند برایشان نان، شکر، شیر و محصولاتی از این قبیل بخرید. درحالی که بیشتر اوقات این محصولات دوباره به مغازه‌دار فروخته شده یا توسط فردی که مسئول این کودکان است جمع‌آوری می‌شود و در واقع، چیزی به آن کودک نمی‌رسد. برای کمک به کودکان کار، پیشنهادم این است که هرفردی در حد توانش غذای گرمی به هرشکلی آماده کند و به آنها بدهد. مثلا می‌توانیم غذایی به شکل ساندویچ آماده کنیم و صبح در راه محل کار به این افراد بدهیم.»

مهدی فتیحی از حامیان پویش نیز پیشنهاد دیگری داشت و گفت:‌ «حل مشکلات و چالش‌های کودکان کار نیازمند یک ساماندهی مردمی اما با کمک و تنظیم‌گری دولتی است. به این نحو که یک نهاد یا مجموعه مردمی مانند خیریه شکل بگیرد که با تایید و هدایت نهاد‌های دولتی مانند بنیاد مستضعفان یا کمیته امداد، بتواند این مسائل را در سطح کشور مرتفع کند. در این حالت، هم منابع مردمی است و نیاز به بودجه دولتی ندارد و هم یک مدیریت یکپارچه و هدفمند وجود خواهد داشت.»

البته قانونی در خصوص ساماندهی کودکان کار تحت عنوان «حمایت از اطفال و نوجوانان» در سال ۱۳۹۹ تصویب شد که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به دلیل ضعف ضمانت اجرا و نبود زیرساخت‌های لازم به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *