فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

پس از مصرف راکوتان باردار نشوید

پس از مصرف راکوتان باردار نشوید

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از سلامت نیوز، یک متخصص پوست هشدار داد: «مصرف کنندگان داروی آکوتان تا یک ماه پس از مصرف این دارو نباید باردار شوند چرا که این مصرف این دارو خطر نقص جنین را به همراه دارد.»

دکتر پرویز طوسی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«گاهی پس از بهبود آکنه در فرد جای آکنه در افراد مبتلا به صورت اسکار باقی می ماند و یا افرادی مبتلا به کیست های عمیق هستند که با درمان های آنتی بیوتیکی بهبود پیدا نمی کنند و یا به دلیل جوش های بسیار در فرد، وی دچار افسردگی شده است که در این زمان داروی ایزوترتینویین (آکوتان) را تجویز می کنیم که دارویی بسیار قوی است و افراد بایستی از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنند.»

وی تاکید کرد:«زنانی که این دارو را مصرف می کنند تا یک ماه پس از مصرف این دارو نباید باردار شوند چرا که مصرف این دارو خطر نقص جنین را به همراه دارد. از دیگر عوارض مصرف این دارو می توان به خشکی لب، خشکی پوست، خشکی بینی، خونریزی بینی، خشکی چشم اشاره کرد.»

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد:«این دارو تاثیر بسزایی در درمان آکنه دارد و بسته به وزن افراد مدت مصرف آن هم متفاوت است و افرادی که وزن بیشتری دارند بایستی مدت زمان بیشتری این دارو را مصرف کنند.»

آیا مصرف راکوتان (ایزوترتینوئین) می تواند باردار شدن را سخت تر کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ncbi، افرادی که قصد بارداری دارند نباید ایزوترتینوئین مصرف کنند. گزارش هایی از تغییرات در دوره های قاعدگی در برخی از افرادی که ایزوترتینوئین مصرف می کنند، گزارش شده است.

اگر این دارو را مصرف کنیم چه مدت در بدن باقی می ماند؟

در بزرگسالان سالم، به طور متوسط تا 10 روز طول می کشد تا بیشتر ایزوترتینوئین و محصولات جانبی آن از بدن خارج شوند. با این حال، توصیه می شود که فرد قبل از اقدام به بارداری یک ماه پس از قطع ایزوترتینوئین صبر کند.

تازه فهمیدم باردارم آیا باید مصرف ایزوترتینوئین را قطع کنم؟

بله. فورا مصرف دارو را قطع کنید و در اسرع وقت، با پزشک که ایزوترتینوئین را تجویز کرده است و پزشک زنان که در طول بارداری از شما مراقبت می کند، تماس بگیرید.

ایزوترتینوئین می تواند باعث نقص مادرزادی شود. پزشک شما شما می تواند با شما در مورد آزمایش های غربالگری و سونوگرافی که می تواند برخی از نقایص مادرزادی را تشخیص دهد صحبت کند. با این حال آزمایش‌های غربالگری و سونوگرافی نمی‌توانند تشخیص دهند که کودک ممکن است در یادگیری یا رشد مشکل داشته باشد.

آیا مصرف ایزوترتینوئین احتمال سقط جنین را افزایش می دهد؟

سقط جنین در هر بارداری ممکن است رخ دهد اما اگر ایزوترتینوئین مصرف کنیم در اوایل بارداری، احتمال سقط جنین می تواند تا 40 درصد برسد.

آیا مصرف ایزوترتینوئین احتمال نقایص مادرزادی را افزایش می دهد؟

هر بارداری با احتمال 3 تا 5 درصد ابتلا به نقص مادرزادی شروع می شود؛ با این حال ایزوترتینوئین تا 35 درصد یا بیشتر در نوزادانی که در دوران بارداری در معرض آن قرار می گیرند، باعث نقص مادرزادی می شود.

همچنین شانس داشتن نوزادی با نقص مادرزادی حتی اگر دارو برای مدت کوتاهی مصرف شده باشد، صدق می کند.

اکثر نوزادانی که دارای نقص های مادرزادی هستند، گوش های کوچک دارند یا اصلا گوش تشکیل نمی شود و مشکلات شنوایی و بینایی دارند. نقایص خطرناک قلبی و مایع اطراف مغز از دیگر نقایص مادرزادی است که در برخی از نوزادان دیده شده است. برخی فک کوچک، سر کوچک، شکاف کام خواهند داشت و برخی با غده تیموس کوچک یا از دست رفته (غده ای که هورمون می سازد) به دنیا می آیند.

مصرف ایزوترتینوئین در بارداری احتمال سایر مشکلات مرتبط با بارداری را افزایش می دهد؟

افزایش احتمال زایمان زودرس (تولد قبل از هفته 37) با استفاده از ایزوترتینوئین در بارداری مرتبط است.

مصرف ایزوترتینوئین در بارداری بر رفتار یا یادگیری کودک در آینده تأثیر می گذارد؟

بسیاری از کودکانی که در دوران بارداری در معرض ایزوترتینوئین قرار می گیرند، مشکلات رفتاری متوسط تا شدید و یا ناتوانی ذهنی خواهند داشت. این مسائل معمولا در بدو تولد مورد توجه قرار نمی گیرند، اما در دوران کودکی شناخته می شوند.

 

آخرین مطالب

اشتراک گذاری