فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

«اختلالات روانی» عمر را ۱۰ تا ۲۰ سال می‌تواند کم کند

«اختلالات روانی» عمر را ۱۰ تا ۲۰ سال می‌تواند کم کند

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گفته دبیر اجرایی سی‌ونهمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، ۶۰ درصد ایرانیان از وجود اختلال روان خود اطلاع ندارند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا حاجتی در نشست خبری سی‌ونهمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران، اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی در صورت عدم تشخیص، ۱۰ تا ۲۰ سال می‌توانند عمر افراد را کم کنند و طبق پیمایشی که در ایران انجام شده، ۶۰ درصد ایرانیان از وجود اختلال روان در خود اطلاع نداشتند.

وی با بیان اینکه خیلی از افراد نمی‌دانند دچار مشکل هستند و آگاه نیستند که باید خدمات سلامت روان دریافت کنند، افزود: سازمان بهداشت جهانی روز جهانی بهداشت روان را برای افزایش توجه مردم و سازمانها در خصوص اهمیت این امر در نظر گرفته است.

دبیر اجرایی سی‌ونهمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم حمایت از روانپزشکان و روانشناسان تاکید کرد: خود روانپزشکان و روان درمانگران نیاز به همدلی دارند چراکه گاهی روانپزشک به دلیل همدلی با بیمار دچار فرسودگی می‌شوند.

حاجتی در بخش دیگر سخنان خود توضیح داد: انجمن روانپزشکان لایحه حمایت از حقوق افراد دارای اختلالات روانپزشکی در حوزه اختلالات روان حاد را به مجلس ارائه داد اما همچنان حمایتی نشد.

در بخش دیگر این برنامه دکتر علی ناظر دبیرعلمی همایش نیز اظهار کرد: در این همایش ۱۶ مقاله ارائه می‌شود. ۴ سخنران کلیدی داریم. یکی از موضوعات مهمی که در این همایش مطرح می‌شود بستری اجباری و یا بستری سازی اجباری برخی بیماران است که باید دیگران برای آنها تصمیم گیرند.

در بخش دیگر این برنامه دکتر وحید شریعت، رئیس انجمن روانپزشکان ایران اظهار کرد: مطالعه‌ای دکتر نوربالا در سال ۲۰۲۲ میلادی انجام دادند که پژوهشی کشوری است و این پژوهش احتمال اختلال را در افراد نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس این پژوهش حدود ۳۰ درصد مردم ایران مبتلا یا در معرض ابتلا به اختلال روانپزشکی هستند که این امر نسبت به مطالعات قبلی روند افزایشی را نشان می‌دهد به طوری که ما از آمار ۲۱ درصدی در حدود ۲۰ سال قبل به آمار حدودا ۲۳ درصدی در هشت سال قبل و اکنون به آمار حدود ۳۰ درصدی یک سال پس از پاندمی کووید ۱۹ یعنی در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران تاکید کرد: از این رو افزایش قابل توجهی نسبت به چند سال قبل رخ داده است که البته درصدی از این امر به کرونا بستگی دارد.

شریعت درباره نتایج مطاله کشوری دکتر نوربالا توضیح داد: این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که یک ماه از اختلال آنها می‌گذرد کمی نسبت به افرادی که به تازگی مبتلا شده‌اند، حالشان بهتر است. طبق این مطالعه بین کسانی که مبتلا به کرونا شده بودند و مبتلا به کرونا نشده‌ بودند مقایسه‌ای انجام شد که نشان می‌دهد عدد اختلال در کسانی که مبتلا به کووید بودند، بالاتر است و یا این اختلال در کسانی که عزیز خود را در اثر ‌کرونا از دست دادند نیز بیشتر است.

به گفته وی، طبق این پژوهش شایع‌ترین اختلالات، اضطراب و افسردگی بوده است‌ و زنان افرادی که بیکار شده بودند و یا سواد نداشتند بیشتر مبتلا شده بودند و یا در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی قرار داشتند.

شریعت همچنین درباره مطالعه دکتر نوربالا بر روی تهران نیز تصریح کرد: مطالعه دیگری هم دکتر نوربلا فقط در استان تهران انجام داده‌اند که طبق آن ۳۷ درصد مردم تهران یا مبتلا به اختلالات روانپزشکی شده‌اند و یا در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی قرار داشتند.

 

آخرین مطالب

اشتراک گذاری