فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

توصیه‌های طب ایرانی برای حفظ سلامتی کودکان در فصل سرما

توصیه‌های طب ایرانی برای حفظ سلامتی کودکان در فصل سرما

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

یک پزشک و متخصص طب ایرانی گفت: شعار اصلی طب ایرانی حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست که با رعایت شش اصل ضروری سبک زندگی در هر سنی می‌ توان بدن را در برابر بیماری‌ها تقویت کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، دکتر منیره سادات مطهری فرد، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به هم زمانی فصل پاییز و بازگشایی مدارس و شلوغ‌تر شدن مهدکودک‌ ها و افزایش بیماری‌ های ویروسی و میکروبی، اظهار کرد: در سنین کودکی رطوبت بدن بالاست و هنوز مزاج قوت و قوام لازم را پیدا نکرده و به عبارتی کودکان دچار ضعف قوا هستند، این مساله منجر به ابتلای بیشتر آنها به بیماری‌های ویروسی و میکروبی می‌شود و لذا باید با اتخاذ تدابیر طب ایرانی سیستم ایمنی کودکان را تقویت کنیم.

وی افزود: شعار اصلی طب ایرانی حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ ها است که با رعایت شش اصل ضروری سبک زندگی در هر سنی می‌ توان بدن را در برابر بیماری‌ ها تقویت کرد و خوب است که این اصول را از کودکی به بچه‌ ها آموزش دهیم.

مطهری‌فرد با اشاره به اینکه اولین اصل آب و هوا است، اظهار کرد: صبح و غروب هوا خنک‌تر است و ظهر کمی هوا گرم می‌شود که در تمامی اوقات بهتر است کودکان را در معرض باد قرار ندهیم و یا با لباس مناسب و گرم بیرون ببریم.

وی ادامه داد: کودکانی که به مدرسه می‌روند می ‌توانند صبح‌ها لباس گرم بپوشند و ظهر موقع برگشت به خانه آن را دربیاورند تا عرق نکنند و حتما از یک کلاه سبک نخی استفاده کنند. خصوصا در سنین قبل از دبستان که این مساله اهمیت بیشتری دارد.

مطهری‌فرد با بیان اینکه دمای داخل منزل باید معتدل باشد تصریح کرد: نباید هوای داخل خانه را اینقدر گرم کنیم که مجبور به پوشیدن لباس‌های تابستانی شویم و به طور کلی دمای مناسب خانه 21 الی 23 درجه سانتیگراد است و هرچقدر که هوا سردتر می ‌شود باید پوشش افراد در داخل منزل بیشتر شود نه اینکه دمای هوا بالاتر برده شود.

وی با اشاره به اینکه یکسری غذاها و نوشیدنی‌ها برای این فصل توصیه شده است؛ گفت: به طور کلی در فصول سرد سال باید از نوشیدنی‌های سرد پرهیز کنیم و نباید آب سرد یخچال به کودکان بدهیم.

این پزشک و متخصص طب ایرانی در خصوص نوشیدنی‌های مناسب این فصل بیان داشت: برخی نوشیدنی‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک می‌کند که از جمله می‌توان به شیربادام، آب عسل که مخلوطی از عسل رقیق شده با آب به همراه کمی آب لیموی تازه است اشاره کرد. همچنین دمنوش بابونه و شربت تخم بالنگو هم مناسب است.

مطهری‌فرد در خصوص شربت تخم بالنگو توضیح داد: در این فصل می‌توان گاهی اوقات به جای آب این شربت را به کودکان داد که حاوی یک قاشق چایخوری تخم بالنگو، دو سوم آب و یک سوم گلاب است که می‌توان آن را با کمی شکر یا عسل نیز شیرین کرد.

وی با اشاره به غذاهای مناسب کودکان در این فصل گفت: سوپ و آش که داخل آن جعفری و گشنیز باشد از غذاهای مناسب این فصل هستند. همچنین خوردن شلغم و کدو حلوایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی کودکان می‌شود. بادام شیرین هم به دلیل ترکیبات مغذی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود و می‌توان به صورت خام، بو داده و یا پودر شده با نبات به کودکان بدهیم.

مطهری‌فرد به عناب به عنوان خوراکی مناسب دیگری در این فصل اشاره کرد و توضیح داد: عناب طبیعت معتدلی دارد و سرشار از ویتامین c، روی و آنتی اکسیدان‌ها است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که می‌توان به عنوان تنقلات به کودکان داد. بچه‌هایی که از قبل سرماخوردگی دارند و خلط پشت گلو دارند یا نزله‌ای که باقی مانده با رقیق کردن ترشحات به دفع ترشحات کمک می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت خواب مناسب برای سلامت کودکان گفت: خواب مناسب متناسب با سن هر فرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خواب کم سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. سعی کنیم با فراهم آوردن شرایط مناسب در خانه خواب کودکان را تنظیم کنیم تا به موقع به رختخواب بروند و محل خوابشان هم سرد نباشد. همچنین بهتر است در این فصل از یک کلاه نازک نخی و جوراب موقع خواب استفاده کنند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: باید مراقب باشیم تا کودکان دچار یبوست نشوند و مواد زائد به خوبی از بدن‌شان دفع شود و دادن غذاها و خوراکی‌های آبکی و ملین به کودکان مانع از ایجاد یبوست می‌شود.

مطهری‌فرد افزود: حمام با آب نیمه گرم برای کودکان مناسب است و بعد از حمام حتما سرشان را با حوله خشک کنیم و مراقب باشیم تا با سر خیس نخوابند. همچنین کودکان نباید ورزش و فعالیت‌های بدنی را منحصر در تابستان کنند؛ چرا که باعث تجمع مواد زائد در بدن می‌شود که خود زمینه ساز ابتلا به بیماری‌ها است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: محیط خانه باید آرام باشد تا بچه‌ها از غم و غصه و استرس به دور باشند زیرا استرس و افسردگی فرد را مستعد سرماخوردگی می‌کند و سعی کنیم تا محیط خانه را آرام و شاد نگه داریم. خوراکی‌های مفرح مثل سیب و به و بوهای خوش هم به آرامش بیشتر کودکان کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: مواردی که گفته شد برای پیشگیری از سرماخوردگی بود اما برای کودکانی که دچار بیماری شده‌اند و در روزهای اول اشتها ندارند نباید در این زمان اصرار به خوردن انواع غذاها و مقویات کنیم بلکه باید غذاهای زود هضم مثل سوپ ها و آش‌ها به آن‌ها بدهیم و بعد از سپری شدن دوره حاد بیماری از مقویات که گفته شد استفاده کنیم.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری