فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

درمان با سلول های بنیادی در بهبود دیابت موفقیت آمیز است

درمان با سلول های بنیادی در بهبود دیابت موفقیت آمیز است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از سلامت نیوز، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد در صورت تأیید آزمایشات جدید، برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است دیگر نیازی به مصرف انسولین نداشته باشند.

مطالعه بر روی ۶ فرد مبتلا به دیابت نوع ۱ نشان داد که درمان با سلول‌های بنیادی جزیره‌ای کنترل قند خون را بهبود می بخشد و نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد و سه نفر دیگر به انسولین روزانه نیاز نداشتند.

VX-۸۸۰ که از طریق تزریق داده می‌شود، سلول‌های جزایری تولید کننده انسولین مشتق شده از سلول‌های بنیادی هستند که اساساً جایگزین سلول‌های جزایری ناکارآمد در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می‌شوند.

دکتر «تروور رایشمن»، مدیر جراحی برنامه پیوند پانکراس و جزایر در مرکز پیوند دانشگاهی تورنتو کانادا، گفت: «سلول‌های جزیره‌ای پتانسیل درمان دیابت را دارند و من معتقدم این مطالعه گام بزرگ رو به جلو در این مسیر است.»

دیابت نوع ۱ زمانی اتفاق می‌افتد که لوزالمعده انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلاً انسولین تولید نمی‌کند. انسولین برای کمک به قند خون یا گلوکز برای ورود به سلول‌ها، جایی که برای انرژی استفاده می‌شود، مورد نیاز است. وقتی انسولین کم باشد، گلوکز می‌تواند تجمع پیدا کند و علائمی مانند خستگی مفرط، تاری دید، کاهش وزن و گیجی را ایجاد کند.

سلول‌های بنیادی می‌توانند به صورت تصاعدی تکثیر شوند و به انواع مختلف سلول تبدیل شوند. سلول‌های مورد استفاده در VX-۸۸۰ در آزمایشگاه رشد می‌کنند. پس از کاشت، آنها به سلول‌های جزایر تبدیل می‌شوند و می‌توانند انسولین تولید کنند.

در مطالعه جدید، هر شش نفری که تحت درمان با VX-۸۸۰ قرار گرفتند، کنترل قند خون شأن بهبود یافت، در نتیجه این بیماران به انسولین کمتری نیاز داشتند یا اصلاً نیازی به انسولین نداشتند.

هنوز مشخص نیست که این اثرات دقیقاً چه مدت ادامه خواهند داشت.

رایشمن گفت: «طولانی ترین بیمار در حال پیگیری دو ساله است و همچنان استقلال انسولین در ان باقی مانده است. این تحقیق ادامه دارد.»

این مطالعه نشان داد VX-۸۸۰ ایمن است و هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است.

این مطالعه محدود به افراد ۱۸ تا ۶۵ ساله بود، اما در آینده ممکن است کودکان را نیز شامل شود.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری