فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

آیا غذاها باعث کاهش استرس می‌شوند؟

آیا غذاها باعث کاهش استرس می‌شوند؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

در یک روز غمگین یا درست پس از یک روز طولانی و پُراسترس، بسیاری از ما برای صرف غذایی خوشمزه و دلپذیر به یخچال یا فست‌فود روی می‌آوریم و شاید این طور به نظر برسد که این غذاها به کاهش اضطراب و تسکین احساسات دردناک کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، واقعیت این است که اغلب غذاهایی که در چنین مواقعی می‌خوریم، کربوهیدرات و قند زیادی دارند که بهبود دهنده خلق و خو در کوتاه‌مدت است.

«کیت اینگرام»، متخصص تغذیه به یاهو لایف توضیح می‌دهد: نتایج پژوهش‌ها متفاوت است اما به نظر می‌رسد مصرف این غذاهای آرامش‌بخش- به‌ویژه غذاهای بسیار فراوری‌شده- خلق و خوی افراد را به مدت یک یا دو ساعت بهبود می‌بخشد. این امر احتمالا به‌علت ترشح دوپامین و دیگر هورمون‌های احساس خوب در مغز است.

اصطلاح «غذای آرامش‌بخش» نخستین بار در مقاله‌ای در سال ۱۹۶۶ به کار برده شد. اما به نظر می‌رسد خیلی پیش‌تر از آن، مردم پس از دل‌شکستگی یا ضربه عاطفی، شکلات می‌خوردند.

چه عوامل دیگری باعث می‌شوند این غذاها «آرامش‌بخش» باشند؟

دکتر «اوما نایدو»، روان‌پزشک تغذیه و سبک زندگی می‌گوید: یکی از دلایلی که ما به این غذاها روی می‌آوریم، ارتباط روانی است که با آن‌ها داریم.

به گفته او، انسان‌ها برخلاف دیگر گونه‌ها می‌توانند در مورد غذاهایی که می‌خورند تصمیم بگیرند و آن را انتخاب کنند. این انتخاب به‌طور طبیعی بر ساختار روانی ما اثر می‌گذارد.

خوردن غذاهای آرامش‌بخش چه تاثیری دارد؟

بنابر اعلام ایندیپندنت، نایدو می‌گوید: با این حال به‌جز بهبود خلق و خو در کوتاه مدت به دنبال مصرف این غذاها، غذاهای آرامش‌بخش اثر مثبت بلندمدت دیگری ندارند، مگر اینکه غذای آرامش‌بخش ‌شما کلم بروکلی باشد.

این نوع غذاها میزان قند خون را ناگهان افزایش می‌دهند و سپس دوباره قند خون به‌سرعت افت می‌کند.

نایدو توضیح می‌دهد: غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌های ساده مانند ماکارونی، دونات‌ها، شیرینی‌ها، نان‌ و آب نبات‌ها میزان ترشح انسولین را افزایش می‌دهند و اجازه می‌دهند تریپتوفان بیشتری- ماده سازنده اسید آمینه طبیعی سروتونین- وارد مغز و در آنجا به سروتونین تبدیل ‌شود.

بسیاری از مردم سروتونین را «هورمون شادی» می‌نامند. هورمون سروتونین در ابتدا اثر آرامش‌بخشی تولید می‌کند که در ۳۰ دقیقه یا کمتر پس از خوردن این غذاها تولید می‌شود.

اما نایدو خاطرنشان می‌کند که افزایش شادی هم بهایی دارد.

او می‌گوید: این غذاها ممکن است در کوتاه‌مدت شادی ایجاد کنند اما با مصرف آن‌ها در درازمدت با مشکلات جدی در مغز مانند زوال عقل، روبه‌رو می‌شویم زیرا کربوهیدرات‌های ساده خاصیت اعتیادآور دارند.

با این حال، لازم نیست غذاهای آرامش‌بخش مورد علاقه‌تان را رها کنید یا از خوردن آن‌ها احساس شرم و گناه کنید. مصرف مقدار کمی از این غذاها چندان هم بد نیست اما زیاده‌روی در مصرف آن‌ها بسیار آسیب‌زننده است.

نایدو می‌گوید: اگرچه بهتر است از خوردن مرتب غذاهای بسیار فراوری‌شده پرهیز کنید اما محروم کردن کامل خودتان هم آسیب‌هایی به همراه دارد. مثلا اگر از خوردن کیک روز تولدتان لذت می‌برید، حتما آن را میل کنید. اما از روز بعد به رژیم غذایی سالم‌ برگردید.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری