فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

یک راز مگو درباره مواد غذایی تلخ!

یک راز مگو درباره مواد غذایی تلخ!

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

اگر می‌خواهید مواد تلخ بیش تری را در رژیم غذایی خود بگنجانید بهتر است این کار را مرحله به مرحله انجام دهید. یک نکته آن است که ترکیبات تلخ و شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از سلامت نیوز، کاسنی، گریپ فروت و کلم بروکسل یک ویژگی مشترک دارند: همه آن‌ها حاوی ترکیباتی هستند که گیرنده‌های طعم تلخ را روی زبان فعال می‌کنند. اگرچه مواد غذایی تلخ ممکن است به دلیل طعم و مزه مورد علاقه همگان نباشند، اما توصیه می‌شود آن مواد را در رژیم غذایی تان بگنجانید، زیرا مغذی بوده و به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند.

چرا بسیاری از مردم غذاهای تلخ را دوست ندارند؟

“کریستینا اسر” مدرس دانشگاه پیشگیری و مدیریت سلامت آلمان می‌گوید: “این چیزی است که ذاتی است و به ما کمک می‌کند تا ایمن بمانیم. طعم تلخ به ما این پیام را ارسال می‌کند می‌دهد که چیزی می‌تواند سمی باشد. بنابراین، بسیاری از گیاهان برای محافظت از خود در برابر شکارچیان مواد تلخ تولید می‌کنند”.

با این وجود، شما می‌توانید به مواد تلخ عادت کنید. این موضوع توضیح می‌دهد که چرا ما به ندرت اولین جرعه قهوه خود را دوست داریم و چرا بسیاری از کودکان از کلم بروکسل نفرت دارند.

چه چیزی مواد غذایی تلخ را بسیار سالم می‌کند؟

سازمان کمک به دیابت آلمان در این باره اشاره می‌کند که مواد تلخ هضم را تقویت کرده و باعث تولید اسید معده شده و صفرا را بهبود می‌بخشند که خود باعث هضم آسان‌تر مواد غذایی چرب می‌شوند. مواد غذایی تلخ هم چنین احساس گرسنگی و میل به مواد شیرین را کاهش می‌دهند نه تنها برای افراد دیابتی یا افراد دچار اضافه وزن مزیتی خواهند داشت بلکه دارای اثر ضد التهابی هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهند.

اگر می‌خواهید مواد تلخ بیش تری را در رژیم غذایی خود بگنجانید بهتر است این کار را مرحله به مرحله انجام دهید. یک نکته آن است که ترکیبات تلخ و شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید.

آیا مواد تلخ می‌توانند مضر باشند؟

در برخی موارد، بله. سازمان کمک به دیابت آلمان اشاره می‌کند که برای مثال، اگر کدو سبز، خیار یا کدو تنبل طعم تلخی دارد در مصرف احتیاط کنید. این سبزیجات و صیفی جات نباید طعم تلخی داشته باشند و اگر طعم تلخی دارند حاوی مواد ناخواسته و سمی هستند در این صورت نباید آن‌ها را بخورید.

اگر گریپ فروت می‌خورید یا آب آن می‌نوشید باید به خاطر داشته باشید که می‌تواند اثر دارو را تضعیف یا تشدید کند. این امر برای مثال در مورد داروهای کاهش دهنده کلسترول یا داروهای بیماری‌های قلبی – عروقی صدق می‌کند.

آیا مکمل‌های حاوی مواد تلخ یک گزینه هستند؟

برخی از مکمل‌های غذایی بر پایه عصاره گیاهانی هستند که حاوی مواد تلخ می‌باشند. برای مثال، شما می‌توانید کپسول‌هایی با عصاره کنگر تهیه کنید. “آسترید تومبک” متخصص تغذیه استفاده از سبزیجات تازه را به جای قطره، کپسول یا قرص توصیه می‌کند. او می‌گوید:”سبزیجات تازه به دلیل مواد سالمی که به طور طبیعی در خود دارند ارزان تر، خوشمزه‌تر و بهتر هستند”.

نکته دیگری که باید در نظر داشت آن است که در مورد مکمل‌های غذایی مصرف بیش از حد ممکن است رخ دهد. اگر به جای آن مواد تلخ طبیعی سبزیجات، گیاهان و سالاد را بخورید این اتفاق رخ نمی‌دهد و به دلیل طعم تلخی که گاهی اوقات خیلی زیاد می‌شود از زیاده روی در مصرف آن محصولات خودداری می‌کنیم.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری