فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

نکات مهم تغذیه‌ای در مبتلایان ایدز

نکات مهم تغذیه‌ای در مبتلایان ایدز

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به بیان برخی نکات مهم تغذیه‌ای در مبتلایان به ایدز پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، دکتر مینا کاویانی با اشاره به اهمیت تغذیه، گفت: تغذیه خوب شامل انتخاب صحیح مواد غذایی و حفظ الگوی غذایی سالم است که باعث حفظ سلامت کلی فرد شده و به سیستم ایمنی بدن وی نیز کمک می‌کند.

وی افزود: تغذیه مناسب به مبتلایان HIV برای داشتن وزن مناسب و جذب داروهای HIV تجویز شده کمک می‌کند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه با اشاره به حمله ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا، تصریح کرد: تضعیف سیستم ایمنی در مبتلایان باعث دشوار شدن مقابله بدن فرد با عفونت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به HIV روزانه داروهای مخصوصی را استفاده می‌کنند که مانع از بین‌ رفتن سیستم ایمنی فرد مبتلا و همچنین تقویت و سالم نگه‌داشتن سیستم ایمنی وی می‌شوند.

کاویانی با بیان این که اصول اولیه یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد از جمله مبتلایان به HIV یکسان است، گفت: این بیماران باید روزانه مواد غذایی همه پنج گروه غذایی (میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، منابع غذایی پروتئینی، شیر و لبنیات کم‌چرب) را با رعایت تنوع و تعادل مصرف کنند.

به گفته وی، مبتلایان به ایدز برای حفظ وزن سالم و مناسب حتما باید روزانه به مقدار کافی غذا میل کنند.

کاویانی به این بیماران توصیه کرد که رژیم غذایی آنها حاوی غذاهای کم‌چرب (بویژه مقدار کم چربی‌های اشباع‌شده)، کم‌سدیم (نمک)، بدون قند و شکر افزوده باشد.

او با اشاره به عوارض داروهای ضد ویروس ایدز، خاطرنشان کرد: گاهی داروهای ضدویروس HIV باعث بروز مشکلات تغذیه‌ای در مبتلایان می‌شود. همچنین برخی عفونت‌های مرتبط با HIV در این بیماران غذاخوردن یا بلعیدن را برایشان دشوار می‌کند.

وی از عوارض جانبی داروهای HIV به بی‌اشتهایی، حالت تهوع یا اسهال اشاره و به بیماران مبتلا به HIV که دچار مشکلات تغذیه‌ای هستند، توصیه کرد: حتما با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کرده و برای جلوگیری از مشکلات تغذیه‌ای به ایمنی مواد غذایی نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی  افزود: آلودگی غذا و آب به وسیله میکروب‌های بیماری‌زا باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از غذا یا مسمومیت غذایی می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این بیماری‌ها حتما باید به ایمنی مواد غذایی در مراحل انتخاب، آماده‌سازی، تهیه و نگهداری مواد غذایی توجه داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به گفته وی، با توجه به این که ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن فرد آسیب می‌رساند، بیماری‌های ناشی از غذا در مبتلایان به ایدز، جدی‌تر و شدیدتر از افراد سالم بروز می‌کند؛ بنابراین رعایت دستورالعمل‌های مربوط به ایمنی مواد غذایی در این افراد بسیار اهمیت دارد و باعث کاهش خطر ابتلا به این دسته از بیماری‌ها می‌شود.

کاویانی با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ایمنی مواد غذایی توسط مبتلایان به HIV نکات زیر را بیان کرد.

الف: مبتلایان به ایدز از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنند.

– تخم مرغ خام یا غذاهای حاوی تخم مرغ خام

– مرغ، گوشت و غذاهای دریایی خام یا نیم‌پز

– شیر یا لبنیات و آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه

ب: برای دستیابی به ایمنی مواد غذایی از چهار اصل اساسی زیر پیروی کنند:

۱- تمیز کردن: پیش از تهیه غذا دست‌ها، وسایل آشپزی و سطوحی که مواد غذایی روی آن آماده می‌شود، شسته و تمیز شود.

۲-  جدا کردن: برای جلوگیری از پخش میکروب‌ها از یک ماده غذایی به سایر مواد غذایی باید آنها را از یکدیگر جدا کرد. به عنوان مثال گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ‌ها باید از غذاهایی که آماده خوردن هستند نظیر میوه‌ها، سبزی‌ها و نان جدا نگهداری شوند.

۳- پختن کامل: برای اطمینان از دمای ایمن پخت از دماسنج مواد غذایی استفاده شود.

۴- سرد کردن: گوشت، مرغ، تخم مرغ، غذاهای دریایی یا سایر غذاهایی که احتمال دارد تا زمان پخت فاسد شوند حتما در یخچال نگهداری شود یا در فریزر منجمد شوند.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری