فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

۵۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی ناشی از وجود تعارض در بین والدین و فرزندان است

۵۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی ناشی از وجود تعارض در بین والدین و فرزندان است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: طبق بررسی های علمی و پژوهش‌های  میدانی ریشه  ۵۰ درصد از علل خودکشی‌ ها و آسیب‌های اجتماعی در وجود تعارضات بین جوانان و نسل‌های گذشته است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایرنا، “ابوالحسن مهدوی” شامگاه دوشنبه در نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی استان در شهرستان آبدانان، اظهار کرد: پدیده تلخ خودکشی یک آسیب تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و عاطفی است که شکل گیری و بروز آن در سطوح خورد، میانه و بزرگ مستلزم گذر زمان است که بررسی و اثبات علل قطعی آن نیاز مبرم به پژوهش و تحقیقات خاص فنی در قالب علوم جامعه‌شناسی و روانشناسی دارد.

وی افزود: روند بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی و اقدام بعضی از نوجوانان در شهرستان آبدانان زیر نظر مستقیم شخص استاندار بطور مستمر و روزانه رصد می‌شود و علت تامه این معضل اجتماعی از طریق کارشناسان خبره در حوزه جامعه شناسی و روانشناسی در کارگروه‌های تخصصی چهارگانه در دست بررسی و اقدام مجدانه متولیان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام، اندوه‌های پس از سوگ را یکی از بسترهای آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی عنوان و اضافه کرد: تلاش برای کاهش تعارضات در خانواده و جامعه، استفاده از نظرات و ذائقه نوین جوانان و اقرار به توانایی و کارایی نوجوانان و فرزندان توسط والدین و مربیان مهم ترین عامل بازدارنده آسیب‌های اجتماعی است که باید مورد دقت عمل همه متولیان در شهرستان آبدانان و دیگر شهرستان‌های استان قرار گیرد.

وی از بسیج همه امکانات برای حل مشکل جوانان و نوجوانان آبدانان بدستور استاندار ایلام خبر داد و تصریح کرد: خدمات خالصانه به مردم وظیفه همه مدیران است که باید با سعه صدر و پذیرش کامل انتقادات بدنبال رفع مشکلات آنان باشیم و به همین مناسبت اگر نیاز باشد روزهای زیادی در آبدانان می‌مانیم تا مشکل جوانان عزیز و والدین محترمشان را حل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این نشست، اظهار کرد: ۲۰ نفر از آسیب‌شناسان خبره استان با سازوکارهای تخصصی در سطح شهرستان آبدانان مستقر و مشغول فعالیت‌های پژوهشی هستند و در قالب جلسات مشاوره، کارگاه‌های آموزشی و پرسش و پاسخ‌های علمی در بین مربیان سطح مدارس، اولیای دانش آموزان و مدیران و کارشناسان پیگیر شناسایی، ریشه یابی و تلاش برای رفع مشکلات مبتلابه می‌باشند.

کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش

“علی درویشی” از سفر گروهی کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به آبدانان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: توسعه امکانات و تجهیزات ورزشی در مکان‌های آموزشی، تعمیم سفرهای زیارتی و سیاحتی دانش آموزان، تعمیق آموزه های دینی و معنوی، تقویت اقدامات و ابتکارات مفرح و شادی‌بخش در مراکز آموزشی و تحکیم مصاحبت‌های مربیان، دانش‌آموزان و اولیای محترم از جمله تصمیمات و برنامه های اداره کل آموزش و پرورش برای مدارس آبدانان و دیگر مناطق استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با ابراز نگرانی از حوادث پیش آمده برای چندنفر از دانش آموزان در بعضی مدارس آبدانان، همه دستگاه‌های اجرایی را برای همکاری در رفع این معضل اجتماعی فراخواند و تصریح کرد: برای نجات جان یکنفر دانش‌آموز در هر جای استان ایلام حاضرم اعتبارات چند طرح عمرانی و مرکز اداری را هزینه کنم چون همه آنها را فرزندان خود تلقی می کنیم.

ضرورت توسعه و ترویج شعائر دینی در بین دانش آموزان

دراین نشست چهار ساعته که مدیران و کارشناسان شهرستان آبدانان نیز حضور داشتند جانشین دادستان مرکز استان نیز یادآور شد: اجرای درست و کارشناسانه طرح ملی “نماز” شاه کلید خروج از بحران کنونی در حوزه دانش آموزی استان ایلام است.

“رضا امیری مقدم” افزود: این طرح یک سند مستحکم و معتبر بالا دستی است که وفق آموزه‌های دینی و اجتماعی توسط کارشناسان مجرب کشور تهیه شده که با همه استانداردهای جهانی منطبق است و در آن اصول پیشگیری و راهکارهای اجرایی ۵۰ آسیب مهم و فراگیر نظام تعلیم و تربیت پیش بینی شده که چنانچه بستر لازم برای عملیاتی شدن آن مهیا شود خیلی از این مشکلات مرتفع می شود.

کارشناسان بهزیستی آماده مداخله در آسیب های اجتماعی است

مدیرکل بهزیستی استان ایلام نیز از هدایت و انصراف ۱۵ نفر از ایده خودکشی در آبدانان توسط کارشناسان این اداره کل خبرداد و گفت: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد امید در بین جامعه هدف مشکل ۱۲۸ نفر از افراد آسیب‌پذیر به صورت کامل و خارج از نوبت حل شده و آمادگی داریم در صورت اطلاع‌رسانی بموقع مشکلات و نیازمندی‌های افراد در معرض خطر خودکشی را در کوتاهترین زمان ممکن مرتفع شود.

” حسین نورعلیوند” خواستار تامین نیروهای ماهر مورد نیاز از طریق سازمان برنامه وبودجه استان شد و افزود: کارشناسان متخصص بهزیستی با امکانات و تجهیزات لازم و نیروی انسانی کارآزموده در تمام شهرستان‌های استان بخصوص شهرستان آبدانان آماده شناسایی، مداخله و تلاش برای حل مشکل هم استانی‌های خود هستند.

چهار کارگروه کارشناسی برای بررسی آسیب های اجتماعی در آبدانان تشکیل شده است

فرماندار آبدانان نیز در این نشست هم‌اندیشی با تشریح وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معیشتی شهرستان آبدانان، تصریح کرد: چهار کارگروه کاری با تخصص‌ها و شرح وظایف جداگانه متشکل از افراد نخبه و کاربلد تشکیل شده و با کنکاش‌های ماهرانه و اقدامات عالمانه مشغول فعالیت در راستای توقف این روند ناخوشایند و اصلاح وضعیت موجود هستند.

“محمد رحمانی” افزود: با توجه به سبک و سیاق، شباهت‌ها و اصول و ابزار مورد استفاده افراد خودکش حساسیت‌هایی در بین مردم ایجاد شده و به همین علت همه مدیران، متولیان، افراد نخبه و کارشناسان باید تمام تلاش و امکانات خود را در این راستا به کار گیرند تا بتوانیم هرچه سریعتر به وضعیت کنون پایان دهیم.

در چندماه گذشته تعداد زیادی از مردم آبدانان بخصوص(چهار نفر از نوجوانان دانش آموز) با انگیزه های ناشناخته از طریق حلق آویز کردن، دست به خودکشی زده اند.

این هم اندیشی آسیب شناسانه با حضور کارگروه آسیب‌های اجتماعی استان در سالن اجتماعات فرمانداری آبدانان تشکیل شد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *