فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

پرفشاری خون؛ بیماری خاموش / دیابت از علل شایع نابینایی و نارسایی کلیه

پرفشاری خون؛ بیماری خاموش / دیابت از علل شایع نابینایی و نارسایی کلیه

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، بی‌تحرکی را از عوامل خطر چاقی و اضافه وزن درکلانشهرها خواند و در عین حال نسبت به پرفشاری خون به عنوان بیماری خاموش و همچنین دیابت ناشی از چاقی هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا سهرابی – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اعلام این خبر گفت: این طرح ملی با ابلاغ وزارت بهداشت سلامت از ۱۵ آبان ماه سال‌جاری آغاز شد و تا پایان دی ماه ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، هدف این پویش، بیماریابی و غربالگری دیابت و پرفشاری خون در جمعیت بالای ۱۸سال کشور است.

سهرابی خاطرنشان کرد: در این پویش ضمن کنترل فشار خون، افراد پرخطر از نظر بیماری دیابت (دارای سابقه خانوادگی، چاقی، بی تحرکی و…) غربالگری می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه بی تحرکی را یکی از عوامل خطر مهم برشمرد که در کلان‌شهرها منجر به چاقی و اضافه وزن و در نتیجه ابتلا به دیابت و پرفشاری خون می شود.

وی افزود: در این طرح ضمن بیماریابی و تشخیص آن در مراحل اولیه، درصدد شناسایی افراد مبتلا به پیش‌دیابت یا در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستیم تا با اقدامات فعال از بروز یا پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض در آنان جلوگیری کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه تشخیص زودرس دیابت را بسیار مهم دانست و یادآور شد: دیابت بیماری پرعارضه‌ای است که تشخیص زودرس آن و کنترل قند خون می‌تواند از بروز عوارض آن جلوگیری کند.

سهرابی دیابت را یکی از شایعترین علل نابینایی، نارسایی کلیه و دیالیز عنوان کرد و بیماری‌های قلبی عروقی، پای دیابتی، عوارض چشمی و نارسایی کلیه را از دیگر عوارض این بیماری برشمرد.

وی هدف این پویش را بیماریابی، تشخیص زودرس و حساس سازی جامعه نسبت به دیابت و پرفشاری خون عنوان کرد تا افراد جامعه با آگاهی از آنها به دنبال دریافت خدمت به صورت فعال باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پرفشاری خون را بیماری خاموشی دانست که معمولا مبتلایان پس از بروز عوارضی نظیر سکته قلبی یا مغزی متوجه آن می‌شوند و گفت: تشخیص زودرس این بیماری از بروز عوارض آن پیشگیری می‌کند.

سهرابی با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت خاطرنشان کرد: ۳.۵ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند که بر اساس هدفگذاری وزارت بهداشت باید ۷۰ درصد این جمعیت در مناطق شهری و ۱۰۰ درصد در مناطق روستایی در این پویش غربالگری شوند.

به گفته وی، این پویش با تلاش کادر بهداشتی دانشگاه در تمام مراکز بهداشتی، پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در حال اجراست. تیم‌های سیار بهداشتی نیز با حضور در سطح شهر و مناطق پرتردد (بازار، مترو، ادارات و…)  به غربالگری گروه‌های هدف می‌پردازند. کادر درمان دانشگاه نیز در بیمارستان‌ها با غربالگری بیماران و مراجعان در اجرای این پویش ملی همکاری دارند.

سهرابی تکمیل پرونده الکترونیک سلامت افراد را از دیگر اهداف اجرای این پویش ملی برشمرد تا درصورتی که افراد به بیماری خاصی مبتلا باشند، بتوان مراقبت‌های فعال به آنان ارایه کرد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به آمار بالای غربالگری در دانشگاه گفت: امروز از مرز دو میلیون نفر در راستای اجرای پویش ملی سلامت گذر کردیم.

معاون بهداشت دانشگاه ضمن تقدیر از تلاش تمامی همکاران حوزه بهداشت و درمان دانشگاه در راستای اجرای این پویش ابراز امیدواری کرد که ضمن رصد بیماری‌ها بتوانیم در مراحل بعدی خدمات خوبی را در راستای  پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها ارایه دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری در هفته دیابت در سال گذشته خاطرنشان کرد که حدود ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان  شهر تهران در این طرح غربالگری شدند که حدود ۲ درصد آنان به عنوان مورد جدید دیابت شناسایی شدند.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری