فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

کدام سرطان‌ها با معاینه چشم قابل تشخیص هستند؟

کدام سرطان‌ها با معاینه چشم قابل تشخیص هستند؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

گفته می‌شود که چشم‌ها «دریچه‌های سلامتی» ما هستند و می‌توانند چیزهای زیادی در مورد بدن، فراتر از کیفیت بینایی ما بگویند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا گزارش کرد که چشم‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی ارائه دهند که آیا ممکن است بیماری لایم، دیابت، کلسترول بالا یا برخی عفونت‌های مقاربتی (STIs) داشته باشیم یا خیر. چشمان ما همچنین ممکن است به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک کنند تا علائم هشداردهنده برخی سرطان‌ها را شناسایی کنند.

سرطان سلول سنگفرشی، کارسینوم بازال و ملانوما سه نوع سرطان پوست هستند که چشم ما می‌تواند به تشخیص آنها کمک کند زیرا بر پلک و ناحیه بیرونی چشم تاثیر می‌گذارند.

بر اساس نتایج تحقیقات منتشرشده در سال ۲۰۱۳ در نشریه  Annals of Saudi Medicine، موارد کارسینوم بازال و سرطان سلول سنگفرشی در سراسر جهان شایع‌تر است اما تصور می‌شود که ملانوما به‌طور بالقوه خطرناک‌تر است.

افراد مبتلا به ملانوم چشم ممکن است تغییراتی در رنگ چشم، درد، قرمزی یا برآمدگی چشم داشته باشند و از آنجایی که نادر است، ملانوم ابتدا در چشم ایجاد شود، متخصصان در کوه سینا ایالات‌متحده توضیح دادند که علائم چشمی مانند این موارد، ممکن است نشان‌دهنده ملانوما موجود در پوست یا سایر نقاط بدن باشد که اکنون به چشم گسترش یافته است.

چشم‌های ما همچنین ممکن است به پزشکان در تشخیص انواع خاصی از سرطان‌های خون، به ویژه لنفوم و لوسمی کمک کنند. لنفوم با رشد سرطانی در گلبول‌های سفید مشخص می‌شود. مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا توضیح داد که وقتی این مورد در سلول‌های شبکیه رخ می‌دهد، به‌عنوان لنفوم داخل چشمی اولیه (PIOL) شناخته می‌شود. در ۸۰ درصد موارد، این بیماری هر دو چشم را درگیر می‌کند و از جمله علائم آن ممکن است شامل تاری دید، لکه‌های شناور در محدوده دید، تورم یا حساسیت به نور باشد. معاینه چشم و بیوپسی از سلول‌های داخل مایع چشم می‌تواند تشخیص را تایید کند.

چشم ما همچنین ممکن است علائم هشداردهنده اولیه سرطان خون را مشخص کند؛ طی تحقیق سال ۲۰۲۰ در پاکستان که در نشریه علمی Cureus منتشر شد، محققان دریافتند، از حدود ۱۰۰ نفری که به سرطان خون تشخیص داده شدند، بیش از ۵۰ تشخیص علائم مرتبط با چشم در تقریبا نیمی از بیماران مشاهده شد، ازجمله علائم شایع‌تر، اختلال در بینایی و قرمزی بود. علائم در بیمارانی که به تازگی مبتلا به لوسمی تشخیص داده شده بودند بیشتر دیده می‌شد. بر اساس این یافته‌ها، محققان به این نتیجه رسیدند که چشم‌ها ممکن است به تلاش‌های تشخیص زودهنگام سرطان کمک کنند.

مرکز مراقبت از چشم مورلند توضیح داد که در افراد مبتلا به سرطان سینه، سرطان بیشتر از هر جای دیگر بدن به چشم‌ها سرایت می‌کند. در ابتدا، این رشد تومور هیچ علامت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، بنابراین تنها راه تشخیص بیماری از طریق معاینه چشم گشاد شده است. زمانی که تومور شروع به تاثیرگذاری بر بینایی فرد می‌کند، سرطان اغلب در مراحل بعدی بیماری است.

معاینات چشم برای همه ما مهم است اما بعد از تشخیص سرطان سینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چشمان ما همچنین ممکن است در معرض عوارض جانبی داروهای درمان سرطان سینه، ازجمله خارش، احساس سوزش، قرمزی، لکه‌های شناور، آبریزش چشم، درد یا دوبینی باشد.

برای کمک به کاهش شدت عوارض، سعی کنید چشم‌های خود را مالش ندهید و در طول درمان از استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید. استفاده از اشک مصنوعی در طول روز همچنین شستن مرتب دست‌ها نیز می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری