فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

بد قولی و تعلل ارگان ها دیگر بس است !!

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

تهران – خبرنگار آسیب نیوز : راستینه ضمن گله از بد قولی ارگان ها اظهار داشت : در 6جلسه گذشته ستاد بحران از سوی سازمان ها و ادارات ، قول مساعدت هایی داده شد و قرار بود که قدم های مثبتی در جهت اهداف بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در راستای کاهش آسیب ها برداشته شود که متاسفانه در عمل اتفاقی نیفتاد . 27ارگان وظیفه همکاری در حوزه آسیب های اجتماعی دارند، ولی زمانی که خواهان همکاری این ارگان ها هستیم ، دچار بروکراسی معمول و نامه نگاری های متوالی می شویم و در نهایت نتیجه ای نمی گیریم ، این در حالی است که  ریاست محترم جمهور و نهاد ریاست جمهوری در عرض 72ساعت جواب نامه  را داده و دستور پیگیری درخواست ما را صادر می کنند جالب تر اینکه ریاست جمهوری دستور پیگیری می دهد اما  در زیر مجموعه ها نامه به مشکلات اداری برخورد میکند. طی  مدت 3سال 830نامه به ارگان های همکار صادر شده که از این تعداد برای حدود 130نامه دستور پیگیری داده شده است، ولی در مراحل اجرا به سدهایی برخورد کردیم که واقعا نفوذ ناپذیر بوده است .برای ما این غیر قابل درک است که چگونه از دستورات روسای ما به این سادگی در مراحل اجرایی سر پیچی می شود .

  راستینه ادامه داد : نمی دانم چرا رویکرد سازمان های دولتی با سازمان های مردم نهاد بدین گونه است و چرا اصلا دید مثبتی به این گونه سازمان ها که از دل مردم و بطن جامعه برخاسته اند، وجود ندارد. شاید برای دولتی ها و کارشناسانشان اصلا مهم نباشد که یک پروسه کاری چقدر طول بکشد و زمان ببرد، ولی برای کارگروهی که رایگان و بسیاری از مواقع با هزینه شخصی در جهت اهداف پیشگیرانه از آسیب ها کار می کنند، این وقت کشی ها بسیار خسته کننده بوده و سد بزرگی در مقابل شان می باشد . ظاهرا سازمان های مردم نهاد فقط زمانی که ارگان ها نیاز به خیرین و جمع آوری پول دارند ، عزیزند وگرنه در مواقع دیگر هیچ توجهی به این سازمان ها نمی شود و فقط تعدادی انجمن یا موسسه خاص مورد توجه مسولین قرار دارند.

در مجموع این که دید وزارت خانه ها و سازمان های دولتی به سازمان های مردم نهاد دید مثبتی نیست و اجازه نمی دهند کارها در اختیار بخش مردمی طبق دستورات مقام معظم رهبری قرار گیرد. لازم به ذکر است که سازمان های مردم نهاد فقط برای کمک به پیشبرد امور است نه برای تقابل با سازمان های دولتی و یا خدایی ناکرده سیاه نمایی .بنابراین رویکرد وزارتخانه ها و سازمان های دولتی باید به سازمان های مردم نهاد تغییر کند و حتی الامکان از اینگونه سازمان ها و انجمن ها حمایت شود .

  راستینه در ادامه افزود : این واقعیت است که ما در بسیاری از حوزه ها از جمله آموزش ، نظارت و اطلاع رسانی ضعف داریم . یکی از دلایلی که جزیره ای عمل کردن ارگان ها از بین نخواهد رفت و بسیاری از این سازمان ها اجازه ورود به هیچ کس را نمی دهند  این است که کسی از خروجی و نتیجه آن ارگان خبردار نشود که چرایی آن هم مشخص است .

خیلی از ارگان ها کار می کنند و زحمت می کشند ولی به تنهایی  نتیجه ای نمی گیرند، در حالی که با بسیج همه سازمان ها و ارگان ها اعم از دولتی یا غیر دولتی خیلی بهتر و زودتر می توان به نتیجه رسید .

سازمان های مردم نهاد توان جذب خیرین را دارند ،ولی متاسفانه بسیاری از ارگان ها خیرین را فقط و فقط  به خاطر دریافت پول می بینند و فقط انتظار پول نقد از ایشان دارند که این امر موجب بدبینی بسیاری از مردم و خیرین شده است ،در حالی که خیرین به عنوان سرمایه تمام نشدنی نظام هستند. چهار سال است که ما بدون هیچ بودجه ای کار می کنیم و هیچ سازمانی کمترین کمکی به بنیاد نکرده است .به عنوان مثال ،اعلام امادگی کردیم که برای سراهای محله شناسنامه آسیب های اجتماعی تهیه کنیم ،یعنی با همکاری نیروی انتظامی،قوه قضاییه، بهزیستی و ارگان های همکار برای هر محله شناسنامه ای تهیه کنیم که آسیب های هر محله در آن قید شده باشد و راهکار های درمانی هم ارائه دهیم و کار های آموزشی هم انجام دهیم . بعد از  شش ماه پیگیری از شورای شهر و شورایاری ها از مسئول مربوطه جواب نهایی را دریافت کردیم .جواب این بود : که اگر می خواهید کاری انجام دهید ،خودتان رایگان انجام دهید . یعنی ما برای 354محله تیم تشکیل دهیم و هزینه ها و حقوق همه را پرداخت کنیم ، جای بسی تعجب بود !! انگار که مجلس برای ما بودجه تعیین کرده و یا پول نفت به حساب بنیاد پیشگیری واریز می شود ؟!!شاید هم هدف دیگری وجود دارد !!!

تنها دلگرمی ما در حوزه آسیب های اجتماعی فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از این حوزه است (قابل توجه کسانی که تا اسم مقام معظم می آید غیرتی می شوند ). در نهایت این که ما فقط انتظار همکاری برای پیشبرد اهداف بنیاد پیشگیری داریم . به امید کمتر شدن آمار این آسیب ها در جامعه .

راستینه در پاسخ به سخنان بیاتی  اظهار داشت : با توجه به این که ما از پیکره دولت نیستیم و یکی از ایرادات وارد بر دولت این است که بودجه به این گونه سازمان های برخاسته از بطن جامعه و مردم بنیان تعلق نمی گیرد و با اشاره به برنامه تلویزیونی” تیتر امشب ” و صحبت های بین دکتر افشار و سردار زاهدیان گفتند که چرا زمانی که سازمان های دولتی نتیجه نمی گیرند، از مردم و این سازمان های مردم نهاد انتظار دارند؟و مجددا تاکید کردند که نافرمانی های مدنی از اهداف دشمن است و باید خود مردم از این ترفند آگاه بوده و با آن مقابله کنند . راستینه افزود: با استناد به اساسنامه بنیاد ،ما اجازه داریم و موظفیم در حوزه پیشگیری و هر حوزه ای که بهزیستی کار می کند ،فعالیت کنیم (با توجه به این که بنیاد پیشگیری زیر نظر بهزیستی فعالیت می کند ).

راستینه ضمن گله از صداوسیما  گفت : حدود چهار سال است که بیش از 15نامه به صداوسیما ارسال شده است ولی هیچ جوابی دریافت نکرده ایم و تنها راه برای فعالیت فرهنگی در این امور مسائل مالی است .

راستینه گفت : در رابطه با اردوهای رایگان از دو یا سه سال پیش امیر نعمتی – فرمانده سابق تیپ 65ارتش – دستور داد اردوگاهی در اختیار بنیاد جهت حمایت از دانش آموزان قرار گیرد که برگزاری این اردوها و زندگی در شرایط سخت می تواند در روش زندگی دانش آموزان اثری بسیار مفید و موثر داشته باشد . با این وجود وقتی به چند مدرسه مراجعه کردیم ،از این طرح استقبالی نشد و به دنبال اردوهای مشهد ، اصفهان،و…بودند تا از دانش آموزان 200یا300هزار تومان هزینه بگیرند .

  راستینه در خصوص آموزش و درمان گفت : حجم آسیب انقدر زیاد شده که به باتلاقی تبدیل شده که همه را می بلعد ،سهل انگاری های مدیریتی و به قول مقام معظم رهبری وادادگی مدیران ما باعث شده هزاران آسیب اضافه شود .23سال پیش رهبر بحث قتل عام فرهنگی را مطرح کردند و الان به این نتیجه رسیدیم که قتل عام صورت گرفته است . ما در حوزه پیشگیری کنار یکدیگر هستیم نه بر علیه هم .

راستینه در پایان گفت : ما باید از اساتید برتر برای برگزاری کارگاه ها استفاده کنیم تا بتوانیم خانواده ها را به سمت این کارگاه های آموزشی  ترغیب نماییم .

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *