فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
جنگ نرم

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

جنگ نرم،تخریب هویت ، فرهنگ ، موجودیت جامعه

بدون شک مهم ترین مسئله در هر جامعه فرهنگ ، هویت ، وموجودیت آن جامعه است و اگر این اصل مورد هجوم قرارگیرد امنیت جامعه از بین رفته و میتواند آسیبهای فراوانی را به اقشار مختلف وارد نماید .

به طور کلی جنگ نرم یک اقدام سیاسی فرهنگی و اطلاعاتی است که توسط قدرت های بزرگ برای بوجود آوردن تغییرات دلخواه در کشور هایی است که میخواهند تسلط بیشتری روی آنها داشته باشند و به این طریق با شناخت نیاز های آن جامعه و عکس العمل های افراد آن جامعه که در برابر کنترل احساسات خشم و اضطرابی که از خود نشان می دهند ،آداب و رسوم ملت ها و میزان پایبندی به آن ها و کلا تخریب عقاید و کم کردن انگیزه ها و هویت و اقتدارشان جنگ نرم و روانی را در این کشورهای مختلف بوجود می آورند.

امروزه با بوجود آمدن رسانه های مختلف و سرعت آن ها در امر اطلاع رسانی کشور ها می توانند بدون جنگ نظامی کشور مورد نظر خود را تحت کنترل در آورده و به راحتی بر افکار و اذهان و حالت های روانی و درونی انسان ها تاثیرگذار بوده با طراحی و اجرای یک جنگ نرم باعث فرو پاشی یک جامعه گردند.

یکی از مهم ترین جنبه های جنگ نرم استفاده از جهل مخاطبین است .که متخصصان این جنگ می توانند با توجه به نگرش های عمومی ملت، راهبرد های مناسب برای در دست گرفتن جنگ را مهیا کنند. این متخصصان با روحیات فردی و اجتماعی آن جامعه کاملا آشنایی دارند و به این ترتیب می توانند اعتماد مخاطبین خود را جلب کنند. به زبان آن جامعه تسلط کامل دارند و با مشکلات و درد ها و آسیب های اجتماعی جامعه بخوبی آشنا هستند و از قدرت تحلیل مسائل سیاسی و افکار خلاقانه بالایی برخوردار هستند.

جنگ نرم
جنگ نرم

این افراد با استفاده از جنگ های روانی که از قبل طراحی و برنامه ریزی شده بوسیله رسانه هایی مثل تلویزیون ،رادیو ،مطبوعات و یا فضا های مجازی و با استفاده از جهل مخاطبین باعث کم شدن انگیزه و کم شدن اقتدار آن ها می شوند.

جنگ نرم معمولا در قسمت هایی از جامعه که آسیب پذیری بیشتری دارند شروع شده و با وجود شکاف های پی در پی در بخش های دیگر جامعه باعث تضعیف و از بین رفتن ارزش ها ، باور ها و تغییر رفتار های اعضای یک جامعه به هویت های جعلی شده و روحیه یاس و نا امیدی را در آنها بوجود می آورد و نسل جوان کشور را نسبت به مسائل مهم در کشور بیتفاوت می نماید.

این جنگ تاثیرات بسیار مهلکی را در وضعیت خانواده ها بوجود آورده و باعث از بین رفتن سلامت نفس خانواده و ترویج خیانت و بی بند وباری وبسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق ، فحشا واز بین رفتن فرهنگ دین داری وغیرت ،خشونت در کودکان و از بین رفتن عواطف بین اعضای خانواده گردیده است.

در واقع جنگ نرم بجای جنگیدن و و رویایی در مرزها با نظامیان یک کشور جنگ را به مغز انسان ها کشانده و مانند ویران کننده ای خاموش از داخل پایه های اصلی باورها را در جامعه مورد هدف قرار می دهد.

جنگ نرم حتی در حوزه اقتصاد هم می تواند جوامع را تضعیف کرده و به نفع اقتصاد خود از ان بهره گیرد. یعنی با تجمل گرایی و حس خود کوچک بینی که در مخاطبین بوجود می آورد باعث می شود افراد ازخرید کالا های داخلی چشم پوشیده و به سمت خرید کالاهای خارجی بروند که این خود جزء حربه کاری جنگ نرم به اقتصاد کشور های مخاطب بوده و باعث نابودی کار خانه ها و مشاغل می شود.

از طرفی متخصصان جنگ نرم با هدف قرار دادن نخبگان فرهنگی و علمی ، رهبران و توده های مردم و یا قومیت های مختلف برای تحت تاثیر قرار دادن مردم استفاده می کنند و با تاکتیک های نرم خود مثل برچسب زدن ، دروغ گفتن، تصدیق کردم و پیشگویی های نا معتبر ، جاذبه های جنسی و حذف و سانسور و ترور شخصیت و مبالغه سعی در تضعیف روحیه افراد در جامعه دارند.

جنگ نرم
جنگ نرم

حال با این اوصاف آیا را مقابله ای برای رویارویی با این جنگ نرم وجود دارد؟

آیا صدا و سیما ، رسانه ها ، روزنامه ها مجلات، فضاهای مجازی، سیستم تبلیغاتی و مسئولین کشور برای مقابله با این جنگ نرم در یک جبهه واحد هستند؟

و اینکه آیا همه حوزه های علمیه ، سازمان ها، نهاد ها و مسئولین از پدیده جنگ نرم مطلع هستند و اگر اینطور است چه تلاش و فعالیتی در برابر این جنگ نرم انجام داده اند؟

با توجه به اینکه هر کشوری از منابع قدرتی برخوردار است که با شناسایی و تقویت آن ها میتوان در مقابل جنگ نرم ایستادگی کرده و افراد جامعه را در برابر آن ایمن نمود.

بدیهی ست مسئولان و صاحبان رسانه باید بر سواد و بینش و آگاهی خود افزوده تا در مقابل این جنگ روانی ضعیف عمل نکرده وبا انجام تبلیغات هوشمندانه و قدرتمند این هجوم نا متعادل را مدیریت کنند .وبا برداشتن احساس نا برابری ها در حوزه های مختلف اقتصادی ،قومی ، فرهنگی در کشور و ایجائ طرح های اشتغال زایی و بالا بردن سطح سواد و تحصیلات در جامعه تا حدود زیادی باعث کم شدن معضل جنگ نرم و آسیب های اجتماعی حاصل از آن باشند و با واکسینه کردم فرهنگی اقشار مختلف جامعه و ایجاد آزاد اندیشی باعث پرورش و شکوفایی استعداد ها در کشور شده و به این ترتیب در گستره ارزش های دینی روحیه خود باوری و اعتماد به نفس را در جامعه بالا ببریم.

 

برای مطالعه در مورد قدرت نرم کلیک کنید