فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

سمن‌ها جزیره ای عمل‌می‌کنند/ به تعداد انگشت های یک دست هم‌ مدیر کارآمد نداریم

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

در همه جای دنیا سازمانهای مردم نهاد به عنوان بازوی اجرایی در کنار دولت ها به حل مسائل کمک می کنند اما در کشور ما همچنان سازمان‌های مردم‌نهاد جدی گرفته نمی شود.

مصطفی راستینه مدیر عامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرزندان پاسارگاد، در حاشیه جلسه همفکری با ۱۱۰ سازمان مردم نهاد برای نشست با وزیر کشور به خبرنگار «عصرتشکل» گفت: به اعتقاد من یکی از مهمترین موضوعاتی که در جلسه با وزیر کشور باید بیان شود توجه ویژه به سازمانهای مردم نهاد و تعیین جایگاه واقعی آنهاست. اشتباه ساختاری دولت در همکاری با سمن ها در اینجاست که زمانی که دولت با آسیبی روبه رو می شود تمام کارها را انجام داده و در نهایت در اتمام کار به سمن‌ها مراجعه می‌کنند در حالی که این روال باید برعکس باشد و در ابتدای کار سازمان های مردم نهاد در امور مختلف به کار گرفته شوند.

وی تصریح کرد: دولت نباید از فعالیت سمن ها در بخش های مختلف بترسد زیرا که این تجربه نشان داده شده که در هر بخشی که دولت فعالیت داشته نتوانسته به خوبی کارها را پیش برد و برعکس در هر جایی که سازمان‌های مردم نهاد ورود داشتند کارها به نحو احسن انجام شده و این نیازمند درایت دولتمردان است تا پتانسیل این گروه را به خوبی به کار گیرند.

وی در ادامه صحبت‌های با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد گفت: در همه جای دنیا سازمانهای مردم نهاد به عنوان بازوی اجرایی در کنار دولت ها به حل مسائل کمک می کنند اما در کشور ما همچنان سازمان‌های مردم‌نهاد جدی گرفته نمی شود.

وی افزود: مردم کشورمان در بحران های مختلف نظیر زلزله کرمانشاه و دیگر بحران هایی که در کشور رخ داد نشان دادند که همیشه همراه با دولت برای عبور از مشکلات کمک می کنند. امیدوارم با حمایت هایی که از سوی دولت برای سمن ها ایجاد می شود آنان بتوانند به جایگاه واقعی خود برسند.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نقش دولت در سال ۹۶ در راستای حمایت از سازمان‌های مردم نهاد گفت: متاسفانه تمام ابلاغ ها روی کاغذ است و آنچه گفته می شود و از سوی مسئولان ابراز می‌شود تا انجام عمل و واقعیت خیلی فاصله دارد. بسیاری از مدیران ما خود مانعی هستند بر سر راه پیشگیری و فعالیت سازمان مردم نهاد هستند این اتفاق اصلا در شأن مدیران ما و کشور ما نیست و چیزی که در روی جریان دیده می شود با زیر پوست اتفاقات خیلی فاصله دارد.

راستینه اذعان داشت: سازمان های مردم نهاد نیاز دارند تا مدیران با آنها همراه باشند و به آنان به چشم یک مزاحم نگاه نکنند یقینا اگر این نگاه در مدیریت در کشور ما وجود داشت تاکنون بسیاری از آسیب ها ریشه کن شده بود. این نگاه موجب شده تا در کنار آسیب های نوپدید برخی آسیب‌های بازپدید نیز شکل بگیرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: به اعتقاد من وضعیت سازمان های مردم نهاد در سال ۹۶ روبه رشد نبوده است و همانطور که در بخش دولتی برخی مدیران را می بینیم که به حضورشان افتخار می‌کنیم در بخش سمن‌ها نیز فعالیت های مثبتی شکل گرفته اما نقاط ضعف بسیاری وجود دارد که نیاز است تا برطرف شود ولی ای کاش که رویکرد فکری مدیران این چنینی در کشورمان از تعداد یک دست بیشتر بود.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: متاسفانه نقاط ضعف بر نقاط قوت غلبه کرده همانطور که شورای شهر دو سال گذشته اعلام کرد که ۱۰۰ آسیب در شهر تهران شناسایی شده است ولی متاسفانه در آن زمان هیچ کس از اعضای شورای شهر قبلی نپرسید که برای آسیب های شناسایی شده در شهر تهران چه ترفندی را به کار برده و چه کاری انجام دادید تا این آسیب به ۹۰ آسیب برسد و فقط این موضوع موجب شد تا دغدغه های سازمان ها و تشکل های خصوصی بیشتر شود و نگران تر شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: افزون بر بخش دولتی که مشکلات متعددی در مدیریت دارد بسیاری از سازمانهای مردم نهاد و تشکل های خصوصی نیز در همیاری و همفکری با یکدیگر دچار مشکلات عدیده ای هستند چرا که سازمان‌های مردم نهاد نیاز دارند تا یکپارچه عمل کرده و از این جزیره ای رفتار کردن بپرهیزند چرا که ما دولت را به جزیره ای عمل کردن متهم می کند در حالی که سازمانهای مردم نهاد نیز در این موضوع تقصیر کارند بنابراین این نبود اتحاد و جزیره ای عمل کردن غیر از شکست چیز دیگری نخواهد داشت.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *