فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
عشق ویرانگر

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

عشق ویرانگر (قسمت اول)

ویژگی های اصلی اختلالات شخصیت 

به منظور آنکه درک بهتری از اختلالات شخصیت داشته باشید، اکنون به برخی از ویژگی های اصلی وشایع در عشق اشاره می کنیم. این ویژگی ها در همه انواع اختلالات شخصیت که درباره آنها به بحث و بررسی می پردازیم به چشم می خورد.

ویژگی های شایع در انواع اختلالات شخصیت به شرح زیر است :

– نحوه تجربه فرد از جهان، ابراز عواطف و رفتار غیرقابل انعطاف و عمیقا کلیشه ای است و کاملا با نحوه تجربه اکثریت مردم جامعه تفاوت دارد.

– الگوی غیر متعارف تجربه و رفتار، نشان دهنده شیوه تفکر، ابراز عواطف، روابط بین فردی و خود کنترلی فرد دارای اختلال شخصیت است.

– الگوی شخصیتی، خشک و غیر قابل انعطاف است؛ چنان چه در وضعیت های فردی و اجتماعی مختلف هیچ تغییری در آن ایجاد نمی شود. بنابراین برخلاف افراد عادی جامعه فرد دارای اختلال شخصیت قادر نیست در وضعیت های مختلف واکنش های مختلف و مناسبی از خود نشان دهد.

– الگوهای مزمن و مقاوم، منجر به آسیب های روانی وخیمی (افسردگی،خشم و..) می شوند و یا بطور واضحی در روابط اجتماعی، موفقیت های شغلی یا دیگر عملکرد های مهم فرد اختلال ایجاد خواهند کرد.

– الگو های شخصیتی، ثابت و مداوم هستند و سابقه آنها نیز حداقل به دوران نوجوانی یا اوان بزرگسالی فرد می رسد.

– این امکان وجود دارد که الگوهای شخصیت در سنین پیری کم رنگ شوند، اما غالبا به گونه های مختلفی در تمام طول عمر فرد پا برجا هستند.

– الگوهای مختل شخصیتی، الگو های خودپروراند و غالبا موجب بروز استرس، تعارض در فرد و اختلال در عملکرد او می شوند که در بازخورد موجب می شوند که فرد با واکنش های نابهنجار به مقابله با آنها برخیزد.

– تجربه ها و رفتارهایی که به عنوان اختلال شخصیت محسوب می شوند، از سوی خود فرد، تجربه ها و رفتار های عادی و طبیعی تلقی می شوند.

– الگو های رفتاری مزبور در مقابل هرگونه تغییری مقاومت کرده و خود فرد تمایل چندانی به تغییر در خود احساس نمی کند.

عشق ویرانگر
عشق ویرانگر

تشخیص افراد دارای اختلال شخصیت

همواره جنبه هایی از اختلالات شخصیت وجود دارند که مانع از شناخت افراد دارای اختلال شخصیت در همان ابتدای  آشنایی می شوند.

آن ها غالبا در ابتدای آشنایی تصویر بسیار خوبی از خود در ذهن شما به جا می گذارند. ممکن است در حیطه کاری یا فعالیت های اجتماعی، خوب و شایسته جلوه کنند به طور مثال یک فرد دارای شخصیت ضداجتماعی که همواره به دنبال سوء استفاده کردن از دیگران است، در برخورد نخست تصویر بسیار زیبایی از خود در ذهن دیگران به جا می گذارد.

این افراد می توانند زیبا یا باهوش باشند و چنین چیزی موجب می شود به سوی او جذب شوید. خودتان را به خاطر آنکه  جذب  چنین افرادی شده اید سرزنش نکنید، زیرا همچنان که گفته شد اختلال شخصیت از نوع اختلالاتی است که تشخیص آن حتی برای متخصصین روانشناس دشوار است، چنان که غالبا در جلسه اول درمان، تشخیص صحیحی درباره آن ها نمی دهند.

دومین چیزی که شناسایی این افراد را دشوار می کند این است که برای تشخیص چنین فردی لازم است به طور دقیق از گذشته او به ویژه الگوهای رفتاری، روابط ناخوشایند او با دیگران و مشکلات رفتاری وی اطلاع کافی داشت. از آنجا که در اوایل رابطه پی بردن به چنین گذشته ای میسر نیست، هیچ جای تعجبی ندارد که در ابتدای آشنایی به ماهیت شخصیت چنین افرادی نمیتوانیم پی ببریم.

ایجاد نوعی مصاحبه در آغاز آشنایی می تواند تا اندازه ای شما را با روحیات و شخصیت فردی که قصد برقراری رابطه با او را دارید آشنا سازد.

در نهایت باید گفت که هنگامی که ما عاشق فردی می شویم، غالبا علائم اختلال شخصیت او به نظر ما رفتارهای جذاب و پسندیده ای جلوه می کنند. بسیاری از ما علایم اختلال شخصیت را از ویژگی های جذاب، هیجان انگیز، دوست داشتنی و یا حتی جنسی او محسوب می کنیم.

اگر شما در گذشته یا در حال حاضر با فردی دارای اختلال شخصیت رابطه دارید از خودتان صادقانه بپرسید چه چیزی در همان برخورد نخست سبب جذب شما به سمت او شد؟ آیا جذب شیرین زبانی وی شدید؟ آیا او با ساختن داستان هایی درباره اینکه تا به حال به چه موقعیت هایی دست یافته است و با چه افراد مهمی درارتباط است، شما را بسوی خود جذب کرده است؟

به طور کلی باید گفت هر آنچه سبب جذب شما به سوی فرد مذبور شده است، احتمالا بایستی مربوط به ویژگی های مخل شخصیتی وی باشد. تنها بعد از چندین جلسه برخورد با اوست که جنبه های منفی شخصیت اش، جنبه های جذاب شخصیت او را تحت الشعاع خود قرار می دهد و مارا نسبت به او بد گمان می کند.

عشق ویرانگر
عشق ویرانگر

امید به تغییر وجود ندارد یا بسیار اندک است

یکی از ناامید کننده ترین چیزها درمورد افراد دارای اختلال شخصیت این است که احتمال اندکی به تغییرات چشمگیر در آن ها وجود دارد. غالبا تلاش شما سودی نخواهد داشت یعنی افراد دارای اختلال شخصیت غالبا از اوان بزرگسالی تا پایان عمر تغییر خاصی نخواهند کرد.

آن ها با اینکه در مقایسه با دیگر افراد جامعه از نظر شناختی، فکری و عادات رفتاری نابهنجار تلقی می شوند، اما هنگامی که رفتارشان مورد اعتراض قرار می گیرد به سادگی اظهار می کنند “من همینم که هستم “. در حقیقت تلاش برای تغییر شخصیت در بزرگسالی کار بسیار دشواریست مانند اینکه شما بخواهید از این پس عقب عقب راه بروید یا بقیه عمرتان را با چشمان بسته بگذرانید.

چنین کارهایی شما را آزار خواهند داد. چنانچه به زودی تصمیم می گیرید دوباره به عادات گذشته خود برای راه رفتن برگردید و چشمان خود را باز کنید. این افراد به ندرت برای درمان مراجعه می کنند.

به طور کلی هنگامی برای درمان مراجعه می کنند که از طرف محبوب خود مورد تهدید به جدایی یا طلاق قرار می گیرند یا کارفرمایشان تهدید به اخراج کرده و… تحقیقات نشان داده که آن دسته از این افراد که انگیزه زیادی برای درمان دارند و در گذشته نیز موفق به تغییر برخی از ویژگی های شخصیتی خود شده باشند، احتمال بهبودی، به طور چشمگیری رو به افزایش میرود.

(اسپری ،2003) اما اگر شما هنوز وارد رابطه عاطفی جدیدی با چنین افرادی نشده اید از عقل به دور است که به خودتان امیدواری بدهید که محبوبتان در یک دوره طولانی مدت روان درمانی شرکت خواهد کرد و تغییرات بنیادینی به وجود خواهد آمد.

مثل این می ماند که شما با خوشحالی خواهید پذیرفت که برای خوشایند شما، سراپای خود را به دست جراح پلاستیک بسپارد و خود را از سر تا پا تغییر بدهد؛آیا چنین چیزی امکان دارد؟