فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
عشق ویرانگر

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

عشق ویرانگر (قسمت دوم)

چگونه جذب افراد دچار اختلال شخصیت شدم؟

از شما میخواهیم که صادقانه پیرامون ویژگی هایی در افراد که سبب عشق شما به آن ها می شود، به تفکر و تامل بپردازید. بطور مثال، پرسش های دشوار زیر را در نظر بگیرید:

آیا شما آنچنان مبهوت ویژگی ظاهری یا رفتار خاصی در محبوب تان می شوید که سبب می شود بسیاری از ویژگی ها و رفتار های ناپسند او از چشمتان پنهان بماند؟

آیا این فرد در حضور والدین یا اعضای خانواده شما نیز شخصیت خود را به نمایش می گذارند؟

آیا این فرد دارای ویژگی هایی است که شما بشدت فاقد آن هستید؟

آیا نیاز کمک به نیازمندان در شما چنان نیرومند است که خود را ناتوان از ترک چنین فردی می بینید؟

آیا شما در ابتدا چنان عاشق یک فرد می شوید که معایب شخصیتی و رفتاری او از چشمتان پنهان می ماند؟

آیا عزت نفس شما چنان ضعیف و شکننده است که گفتن کلمه نه به فردی که احساس می کنید در موقعیتی برتر از شما قرار دارد، برایتان بسیار دشوار است؟

آیا به خاطر آنکه از تنهایی یا چیز دیگری فرار کنید وارد روابط ناخوشایند می شوید و علی رغم زیان هایی که برایتان دارد ،در آن باقی می مانید؟

به خوبی مشخص است که پاسخ به سوالات بالا راحت نیست، از آنجا که هر کدام از این پرسش ها قلب عادات آسیب زا و خود تخریب ما را هدف قرار می دهند، می تواند به ما کمک کنند تا نسبت به الگو های ارتباطی و نحوه روابط خود با افراد مشکل آفرین که عاشق آنها می شویم، آگاهی یابیم.

یک خود ارزیابی دقیق می تواند چشمانتان را نسبت به خودتان، گذشته ای که داشتید و روابط گذشته تان که شما را به سمت ارتباط با افراد دارای اختلال شخصیت سوق می دهد، باز کند. لازم است یاد آور شویم: جز در صورت قبول اینکه نیاز ها، آرزو ها و تجربیات ناخوشایند شما در زندگی، موجب شکل گیری روابط کنونی شما شده است، شما محکوم به این خواهید بود که روابط عاطفی ناخوشایند را یکی بعد از دیگری تجربه کنید.

عشق ویرانگر
عشق ویرانگر

8 دلیل اصلی که سبب جذب شما به سمت افراد دارای اختلال شخصیت می شود:

1- بنظر می رسد در همان برخورد اول افسون او شد

همه ما سعی می کنیم در ابتدای روابطمان نقاط ضعف و قسمت های دردناک زندگیمان را از دیگری پنهان نگه داریم همچنین ما تمایل داریم نقاط ضعف محبوبمان را نادیده بگیریم یا آنها را کم اهمیت تلقی کنیم و تمرکزمان را روی نقاط مثبت او می گذاریم. این امر تا آنجا ادامه می یابد که دیگر تاب تحمل آنها را نداشته باشیم.

2- بنظر می رسد دچار دید تونلی شدم

در ابتدا چه چیزی در فرد مقابل شما، هیجان زده تان می کند؟ همه ما مجذوب جنبه هایی از ظاهر، شخصیت یا رفتار جنس مخالف خود می شویم و همزمان از دیدن جنبه های تامل برانگیز او باز میمانیم. اگر یک ویژگی ظاهری یا رفتاری شما را جذب کرده باشد احتمال این است که دچار دید تونلی شده باشید یعنی شما چون شیفته یک یا دو ویژگی کمینی فرد شده اید، این تمایل در شما بوجود می آید که نسبت به علایم هشدار دهنده در فرد مذبور بی اعتنا شوید.

شما باید دریابید که اگر جز این دسته از افراد هستید، چه چیز هایی در جنس مقابل جذبتان می کند و چه چیزی سبب می شود در مرحله اول آشنایی، قوه تخیل و ارزیابی شما از فرد مقابل را زائل می سازد؟ چه نوع ویژگی های شخصیتی در فرد مقابل نگاه شما را تا حد دیدن نقاط مثبت محدود می سازد؟

چگونه می توانید در خودتان این توانایی را بوجود آورید که هنگام ملاقات همسر احتمالی خود، سطح شیفتگی خود را کاهش داده و در مقابل گستره نگاه عقلانی را افزایش دهید؟ در چنین مواقعی و پیش از آنکه موضوع جدی شود، با چه کسی می توانید مشورت کنید؟

3- من همواره بدنبال یک نوع خاص اختلال شخصیت هستم

اگر در خانواده ای رشد یافته باشید که یکی از والدین بخصوص جنس مخالف دارای برخی اختلالات رفتاری باشد و شما خود را ملزم می دیدید که به گونه ای رفتارهای مشکل آفرین او را اصلاح کنید، به احتمال زیاد هنگام زوج یابی در جستجوی فردی خواهید بود که دارای همان اختلال رفتاری باشد که در نهایت موجب تباهی ارتباطی شما خواهد شد.

یک ضرب المثل هست “رفتاری را که در آغاز از آن خوشحال می شویم در پایان از آن نفرت خواهیم داشت.” اگر یکی از نزدیکان شما به اختلال شخصیت دچار بوده باشد، احتمال زیادی دارد که شما نیز شیفته فردی شوید که وی نیز همان اختلال شخصیت را داراست. در آن صورت تنها یک تلاش خود آگاه همراه با کوشش فراوان می تواند مسیر عشقی شما را تغییر داده و شما را به سمت فردی سالم سوق دهد.

4- من نیاز دارم که فرد محبوبم نیازمند من باشد

ممکن است دیگران از شما بپرسند که “بنظر می رسد همیشه عاشق افرادی می شوی که شکست خورده اند؟” این به این معنا نیست که شما با هوش نیستید یا فاقد قدرت قضاوت معقولانه هستید، بلکه به این معناست که شما نیاز دارید به نجات افراد محبوب خود بپردازید.

این نیاز از کجا سرچشمه می گیرد؟برای پاسخ به این پرسش نیاز است به نحوه رفتار اجتماعی زنان و مردان نگاهی داشته باشیم. معمولا زنان به منظور برعهده گرفتن نقش مراقبت کننده تربیت می شوند. غالبا دیده می شود زنان از دست پدران ضد اجتماعی، خودشیفته و الکلی خود فرار کرده و به سمت مردی ضداجتماعی، خودشیفته و الکلی پناه می برند.

مردان بطور مکرر وارد رابطه با زنان هیستریونیک یا وابسته شده و این دقیقا به این خاطر بود که آن ها از نظر درونی خود را مجبور به کمک و حمایت از زنان نیازمند می دانند. مراقبت و دلسوزی شما از افراد دارای اختلال شخصیت شما را در یک تسلسل بی پایان مراقبت و حمایت از محبوب اصلاح نشدنی می اندازد.

اگر می خواهید زندگی خود را وقف این گونه افراد کنید باید بدانید نتیجه ای بدست نمی آورید بلکه کمک افراطی شما سبب می شود که آنها را از برعهده گرفتن مسئولیت زندگی خود اجتناب کنند. اگر شما اجبار به مراقبت از دیگران دارید، باید بسیار مراقب باشید که وارد رابطه با افراد دارای اختلال شخصیت نشوید.

عشق ویرانگر
عشق ویرانگر

5- من سعی دارم تا خلاء درونی خودم را  پرکنم

همه ما در برخورد اول جذب چیزی می شویم که خودمان فاقد آن هستیم. تحقیقات نشان داده اند که در نهایت آن دسته از افرادی که دارای تشابه شخصیتی هستند می توانند رابطه مطلوب و خوشایندی با هم داشته باشند.

اگر جذب فردی بشوید که اختلال شخصیت دارد، شما بخاطر آنکه فرد مذبور تا حدی کمبودهای شما را جبران می سازد، به استقبال رابطه ای دشوار و ناخوشایند می روید. بهترین راه این است که در یک محیط حمایت کننده به رفع کمبود های شخصیتی خود بپردازید. ببینید چگونه می توانید علایق و رفتارهای خودتان را گسترش دهید.

6- در صورت قطع رابطه احساس گناه میکنم

بسیاری از افراد از ترک دیگران اجتناب می کنند زیرا خود را مسئول مشکلات فرد مذبور می دانند و یا گمان می کنند فرد مذبور بدون آنها قادر به زندگی نیست و بنابراین، ترک آنها کاری غیر اخلاقی است. البته این دلالیل کاملا غیر منطقی هستند احتمالا مشکلات این افراد سال ها قبل از شما شروع شده و پس از ترک شما نیز ادامه خواهد یافت. اگر در چنین رابطه ای گیر کرده اید حتما به یک متخصص مراجعه نمایید و بیش از این مسئولیت بیماری روانی فرد مذبور را به عهده نگیرید. این فرصت خوبی است که پای در راه حمایت از خود و تفکر منطقی بگذارید.

7- شاید مشکل کاملا مربوط به فرد محبوب من نباشد

ممکن است یکی از دلایل جذب شما به این افراد این باشد که تا حدی دچار اختلال شخصیت باشید. اگر چنین است به یک روان درمانگر مراجعه کنید.

8- اتفاقی بودن

برخی اوقات این رابطه فقط بطور اتفاقی شکل می گیرد و به این معنا نیست که شما همواره بدنبال چنین رابطه ای هستید. به شما توصیه می کنیم با انواع اختلالات شخصیت آشنا شوید تا در آینده از ایجاد روابط با این گونه افراد احتراز کنید.

اکنون که به طور علمی به شناسایی الگوهای گرایش خود به سمت افراد دچار اختلال شخصیت و دلایل آن پرداختید، زمان آن فرارسیده که بطور دقیق به بررسی هر یک از اختلالات شخصیت بپردازیم.

در ادامه به تشریح همه انواع اختلالات پرداخته و دلالیل جذب افراد سالم به سمت این افراد را بیان خواهیم کرد و راهکار هایی ارائه خواهیم داد که به شما این امکان را می دهد تا هر زمان که بخواهید بطور سالم در رابطه با این افراد باقی بمانید.