فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
الکل

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

مضرات الکل بر مغز و بدن انسان چیست؟

شاید تا الان از رسانه ­‌ها یا دوستان شنیده باشید که الکل به مغز ما آسیب می ‌رساند، اما چطور؟ لازمه دانستن این موضوع، شناختن کار های مغز است، مغز مرکز کنترل و فرماندهی بدن است و خیلی از کار های بدن به دستور آن انجام می شود (ضربان قلب ، گریه کردن، خندیدن، راه رفتن، دویدن و …) برای این که ما بتوانیم این کارها را انجام دهیم، بخش‌های مختلف مغز با یکدیگر کار می‌کنند.

البته هر قسمت مغز برای یک کار بخصوص درست شده است، مثلا حرکت کردن، تصمیم گرفتن و یا آبنبات خوردن. مغز از یک سری سلول ‌ها تشکیل شده است که مانند تار عنکبوت به هم بافته شده ‌اند و دستور مغز بین سلول ­‌ها توسط یک سری مواد شیمیایی منتقل می ‌شود. در ادامه با این مقاله همراه باشید تا با مضرات الکل و تاثیر آن بر مغز بیشتر آشنا شویم.

مضرات الکل برای مغز چیست؟

الکل نظم مواد شیمیایی داخل مغز را به هم می زند و باعث می شود بعضی قسمت های مغز خاموش شود و همین موضوع است که باعث می شود شخص، کار ها و صحبت های عجیبی بکند. مثلا الکل روی مخچه اثر می گذارد و باعث می شود آدم تلو تلو خورده و زمین بخورد یا اینکه، الکل بخش حافظه مغز را که به آن هیپوکامپ می گویند فلج می کند و آدم خنگ می شود.

الکل روی بخش خاکستری مغز اثر گذاشته و باعث می شود آدم الکی ناراحت و غمگین شود و زیر گریه بزند یا اینکه عصبانی شود و همه چیز را به هم بریزد.

انسان هایی که با وجود این مضرات الکل ، هنوز هم آن را مصرف می کنند زود پیر می شوند و در اثر خوردن الکل معتاد خواهند شد. در بدن افراد سالم متابولیزم الکل با یک نرخ ثابتی اتفاق می­فتد، به این معنی که استانداردی در رابطه با مصرف برای هر ساعت وجود دارد.

این به آن معنی نیست که چقدر از آن نوشیده اید بلکه یعنی چقدر الکل مصرف کرده اید. چندین عامل در این مورد تاثیر گذار هستد که شامل این موارد می شوند:

جنس، سن، قد، وزن، سلامتی ، حجم غذا در معده، مقدار الکل در نوشیدنی و داروهای تجویز شده یا غیر قانونی، که توسط فرد مصرف می شود. مقدار الکل در خون یا BAC کلید فهم این مورد است که چرا الکل بر روی ما تاثیر می­ گذارد.

اساسا مقدار الکل در خون که به حجم کلی الکل در بدن شما ربط دارد بر میزان آب کلی بدن تقسیم می ­شود، چون الکل در آب رقیق و حل می گردد. بنابراین اگر می خواهید مضرات الکل را در بدنتان کاهش دهید پس از آن، آب بنوشید. بی ای سی یا تاثیر الکل زمانی بالا می رود که بدن الکل را جذب کند زودتر از این که بدن بتواند از طریق متابولیزم دگرگونش کند.

برای مثال اگر یک بطری بزرگ یا 3 بطری کوچک که معادل 26 ظرف استاندارد است را بین ساعت 6 عصر تا 2 صبح مصرف کنید، بدنتان برای فرایند خلاص شدن از آن تا ساعت 6 عصر روز بعد به زمان نیاز خواهد داشت به همین علت است که رانندگی و انجام کار بر روی تجهیزات در روز بعد نه تنها قانونی نیست بلکه دیوانگی هم هست.  بخصوص وفتی که متوجه باشید در مغزتان چه اتفاقی افتاده است.

الکل
الکل

چگونه مضرات الکل متوجه مغز و بدن می شود؟

الکل وارد بدن شده و به معده می رسد و 20 درصد از آن فورا جذب بدن و 80 درصد دیگر جذب روده کوچک می شود. سپس قلب الکل جذب شده را به تمام بدن پمپاژ می کند که شامل سیستم عصبی مرکزی هم می شود که مغز و نخاع شوکی را در بر می گیرد و به سرعت به مغز می رسد به همین خاطر است که حتی بعد از خوردن یک نوشیدنی شما می توانید احساس آرامش و سبکی در سرتان کنید.

الکل می تواند در فعالیت های بین سلول های عصبی و دیگر سلول ­ها تداخل ایجاد کند در این حالت همه چیز کند می شود به همین خاطر است که وقتی حتی اگر مقدار کمی الکل وارد خون ما شود اثرات الکل را بر روی هیجان، قضاوت، تعادل، حافظه، سخن گفتن و سطح خشم خود تجربه می کنیم.

آیا می دانستید که مغز شما تا حدود 20 تا 25 سالگی رشد می کند به همین خاطر خیلی باید مراقب بود چون الکل می تواند به این جریان مغز آسیب برساند برای مثال مصرف الکل بر قشر مخ اثر می گذارد. بخشی که کنترل احساس را در دست دارد و مراکز بازداری در آنجا قرار دارد.

به همین دلیل است که اگر الکل وارد خون شخصی شود، پرحرف تر، جسورتر و اجتماعی تر می شود. همچنین این قسمت بر فرایندهای فکری ما نیز کنترل دارد بنابراین الکل بر قضاوت درست و صحت افکار ما تاثیر می گذارد.

قطعه های پیشانی نقش مهمی در برنامه ریزی، ایده پردازی، تصمیم گیری و خودمهارگری دارند. بنابراین وقتی الکل روی قطعه های پیشانی مغز تاثیر می­ گذارد فرد حس می کند که به سختی می توانید احساسات و حالات خودش را کنترل کند و بدون فکر کردن رفتار می کند. حتی شاید بعضا دور از رفتار همیشگی پرخاشگر و تندخو شود.

مخچه در ایجاد هماهنگی، تفکر و آگاهی نقش دارد، شما ممکن است با این مهارت ها مشکل داشته باشید وقتی که الکل بر روی مخچه تاثیر می گذارد، به همین علت است افرادی که مصرف کرده اند بعضا تعادل خود را از دست می دهند و میفتند.

هیپوکامپوس قسمتی از مغز است که در ایجاد حافظه نقش دارد، بنابراین وقتی الکل به هیپوکامپوس می رسد فرد ممکن است که در به خاطر آوردن چیزهایی که گفته مشکل داشته باشد. یا حتی بدتر ممکن است نتواند کار هایی را که شب قبل انجام داده به یاد آورد. اگر الکل به هیپوکامپوس آسیب برساند ممکن است که شما مسائل را سخت تر یاد بگیرید و یا اتفاقات را در آینده با مشکل بیشتری به یاد آورید.

هیپوتالاموس قسمت کوچکی در مغز است که مسئولیت شماری از کارهای روزمره را به عهده دارد، بعد از این که شخص الکل می نوشد، فشار خون ، گرسنگی، تشنگی و ادرار کردن افزایش می یابد در حالیکه دمای بدن و ضربان قلب کاهش پیدا می کند، در نهایت مدولا اعمال خودکار بدن را کنترل می کند.

مانند ضربان قلب، همچنین دمای بدن را در سطح مناسبی نگه می دارد، چون الکل دمای بدن را کم می کند. نوشیدن مقدار زیادی الکل در هوای سرد می تواند باعث شود تا دمای بدن به پایین تر از سطح بهنجار برسد این وضعیت خطرناک را هایپرترمیا می گویند.

الکل
الکل

چند نتیجه گیری کوتاه در رابطه با مضرات الکل

– الکل برای مغز در حال رشد خطرناک است

– الکل برای همیشه آسیب به مغز وارد می کند

– عملکرد طولانی مدت و سلامتی مغز شما بستگی به انتخاب های امروز شما دارد

– نگرش شما به الکل می تواند تاثیر مثبتی بر دوستان و خانواده تان بگذارد

– بدنتان به شما متعلق است حقیقت را دریابید و از آن مراقبت کنید این تنها چیزیست که شما دارید