فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
از سرگردانی رانندگان بدون بیمه تا اعتراض مادران به پرداختی‌های مرخصی زایمان

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

از سرگردانی رانندگان بدون بیمه تا اعتراض مادران به پرداختی‌های مرخصی زایمان

تأمین اجتماعی، سازمانی بیمه‌گر در کشور است که وظیفه پوشش اجباری بیمه کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد و دولتی را بر عهده دارد. به‌طوری که در حال حاضر این سازمان بیمه‌گر و درمانی در کشور ۱۸ خدمت کلان و راهبردی را به منظور تحقق عدالت به جامعه هدف خود ارائه می‌کند.

تأمین اجتماعی در حال حاضر خدماتی مانند مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و ایام بارداری، پرداخت هزینه‌های تجهیزات کمک پزشکی،کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کن و دفن و… را به بیمه شدگان خود ارائه می‌کند. بر همین اساس است که همواره با جامعه هدف بزرگی روبرو است و زیر تیغ انتقادات مردمی قرار دارد.

تخلف تأمین اجتماعی در پرداخت حقوق کامل به مادران

یکی از پویش‌های ایجاد در خبرگزاری فارس، اعتراض برخی مادران به سازمان تأمین اجتماعی است، اعتراض آن‌ها به اجرا نشدن ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. بر اساس این ماده قانونی که در سال آبان ماه ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تأمین اجتماعی موظف است تمامی حقوق دریافتی مادران شاغل در بخش‌های دولتی و غیر دولتی را به مانند پیش از زایمان به مدت ۹ ماه پرداخت کند و درخواست مادران تا ۲ ماه استفاده از این مرخصی در ماه‌های پایانی نیز قابل استفاده است.

اما مدیران این پویش به ثبت رسیده در فارس من نوشته‌اند: «بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تأمین اجتماعی موظف است، تمام حقوق دریافتی مادران قبل از زایمان را در دوران مرخصی زایمان نیز به طور کامل پرداخت نماید، در حالی که بر اساس آیین‌نامه‌های اجرایی این سازمان، تنها دو سوم حقوق ماهیانه مادر به وی پرداخت می‌شود. این یعنی تخلف آشکار از متن صریح قانون. لطفاً از مسئول مربوطه پیگیری فرمایید. »

درخواست بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی

به تازگی محمد رجائیه، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی کشور در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر راننده تاکسی و حمل و نقل عمومی بدون بیمه در صف بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: مسأله بیمه رانندگان تاکسی بین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها بلاتکلیف مانده و در حالی که باید تعداد رانندگان بیمه‌شده در کشور به ۲ میلیون نفر برسد، اما در عمل ۷۰۰ هزار نفر راننده بیمه شده‌اند که این رقم شامل رانندگان تاکسی و بخش حمل و نقل عمومی است.

این در حالی است که پویشی که اخیراً در فارس من راه‌اندازی شده است اذعان می‌کند که: اختلاف دولت و تأمین اجتماعی موجب شده تا رانندگان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نگیرند.

رانندگان تاکسی در این پویش به ثبت رسیده نوشته‌اند: «از سال۱۳۹۳ رانندگان تاکسی جدیدالورود تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی که ابتدایی‌ترین حق این قشر زحمت‌کش است و در قانون کشور لحاظ شده تحت پوشش با حمایت یارانه‌ای دولت قرار نمی‌گیرند، درصورتی که هرساله تعداد زیادی راننده بازنشسته و تغییر شغل می‌دهند و از چرخه بیمه پردازی خارج می‌شوند ولی راننده‌ای جایگزین نمی‌شود، در صورتی که تکلیف قانونی تأمین اجتماعی است که رانندگان را تحت پوشش بیمه قرار دهد ولی متأسفانه این قشر خدوم قربانی اختلافات دولت و سازمان تأمین اجتماعی شده‌اند عاجزانه خواهشمندیم رسیدگی و مساعدت فرمایید. »

درخواست کاهش سن بازنشستگی بانوان معلول

بر اساس آخرین داده‌های سازمانی، بهزیستی یک میلیون و ۶۰۰ افراد دارای معلولیت در کشور وجود دارد که مشخص نیست چه میزان از این افراد تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر هستند اما به طور کلی آمار‌های جهانی می‌گویند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت یک کشور را افراد معلول تشکیل می‌دهند که با این حساب باید جمعیت افراد دارای معلولیت ایران را حدود ۸ میلیون نفر دانست.

داده‌های آماری تأمین اجتماعی نیز بیانگر آن است که در هر ۲۶ ثانیه یک خانواده به اعضای تأمین اجتماعی افزوده خواهند شد و به طور میانگین در هر ۲ دقیقه نیز ۵ نفر به این تعداد اضافه می‌شوند. اما در این بین همچنان آمار‌های مستند و قابل اتکایی درباره شمولیت افراد دارای معلولیت در دسترس نیست.

طراحان پویشی در فارس من که افراد دارای معلولیت هستند در اعتراض به قوانین بازنشستگی درباره این جامعه، نوشته‌اند: «بازنشستگی بانوان معلول به ۱۵ سال کاهش یابد چرا که این عزیزان به دلیل محدودیت‌هایی که دارند با افزایش سن دچار خستگی روحی، روانی و جسمی بیشتری می‌شوند. لطفاً پیگیری شود. »

معلولان با تخفیف ۵۰ درصد امکان خرید سابقه بیمه را داشته باشند

یکی دیگر از مدیران پویش‌های افراد دارای معلولیت در سامانه فارس من نوشته است: «مستدعی است اقدامات عاجل لازم را جهت ارائه امکان خرید سابقه بیمه تأمین اجتماعی جهت بازنشستگی معلولان با تخفیف ۵۰ درصدی در پرداخت هزینه لازم، مبذول فرمایید. »

چرا حقوق بیمه بیکاری مجردها و متأهلان یکسان است

حداقل میزان حقوق بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی، ۵۵درصد از متوسط حقوق ۳ ماه آخرین فعالیت‌های کاری و حداقل پرداختی ۸۰درصد از متوسط حقوق است که پرداخت خواهد شد. میرهاشم موسوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی در بازدید از خبرگزاری فارس درباره میزان حمایت این سازمان از کارگران، گفت: ما به عنوان تأمین اجتماعی در کنار حوزه کسب و کار قرار داریم، این گونه نیست که یک جایی بایستیم و طرف دیگر کارفرما و کارگر باشد.

وی افزود: سال گذشته برای حمایت از حوزه کسب و کار بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان حمایت از بیمه بیکاری داشته‌ایم. کارگرانی که کارشان از دست داده‌اند و ۱۷۰ هزار نفر بودند که از صندوق بیمه بیکاری استفاده کردند و ما در کنار معیشت این‌ها قرار گرفتیم. گاهاً این حمایت تا ۲ تا ۳ سال استفاده می‌شود و در طول مدت اشتغال، سقف استفاده از بیمه بیکاری ۵ سال است. اگر این حمایت‌ها از حوزه کسب و کار صورت نگیرد و یا از حوزه کارگری واقعاً بسیاری از خانواده‌ها و کارگاه‌ها ممکن است دچار مشکل شوند و ما تلاش کرده‌ایم این رویکرد را تقویت کنیم.

در عین حال، برخی از کارگران با راه‌اندازی پویشی در فارس من به میزان پرداختی‌های بیمه بیکاری اعتراض کردند، خواسته این جمع توجه بیشتر به متأهلین در پرداختی‌های بیمه بیکاری است. در این پویش تأکید شده است: «فردی که سال‌ها بیمه پرداخت کرده و به هر دلیلی ناخواسته بیکار شده است. چرا با وجود مخارج خانه و خانواده و مثلاً طرح‌های حمایت از جوانی جمعیت، حقوق ماهیانه بیمه بیکاری این فرد متأهل دارای چند فرزند با حقوق فرد مجرد که در خانه پدری خود است یکسان است؟ »

موضوعات مطرح شده شما شهروندان در این رسانه را پس از بالا رفتن تعداد امضا‌ها از سازمان‌های متولی و ذی ربط پیگیری خواهند کرد.

منبع خبرگذاری فارس