فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

نحوه برخورد با آسیب‌های اجتماعی از زبان رئیس قوه قضائیه/ ‌باید ترتیب‌ اتخاذ کنیم تا دامنه خشونت ‌گسترش نیابد

نحوه برخورد با آسیب‌های اجتماعی از زبان رئیس قوه قضائیه/ ‌باید ترتیب‌ اتخاذ کنیم تا دامنه خشونت ‌گسترش نیابد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در جریان سفر به استان فارس، در نشست با اساتید و نخبگان جامعه پزشکی این استان با موضوع «کاهش آسیب‌های اجتماعی» شرکت کرد.

رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در این نشست، با اشاره به اهمیت مقوله صیانت از جامعه پزشکی، اظهار کرد: پزشکان و اطباء از جایگاه ویژه و مهمی در جامعه و اجتماع مردم برخوردارند؛ به همان میزانِ اهمیت پزشکان در جامعه، مقوله صیانت از آن‌ها نیز حائز اهمیت است و در این رابطه، در وهله نخست، خودِ جامعه پزشکی می‌تواند به حفظ شأن و جایگاه بالای اجتماعی خود کمک برساند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: هم ما در جامعه قضات و هم شما در جامعه پزشکی به تقویت ساختار‌ها و سازوکار‌ها در حوزه صیانت از جایگاه‌ها و مجموعه‌ها و همکاران‌مان، نیازمندیم و در این راستا می‌توانیم اقدامات مشترکی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس عدلیه با اشاره به مقوله اخلاق در جامعه پزشکی و جامعه قضایی گفت: برای نمونه از میان 2 هزار قاضی، ممکن است یک قاضی از حیث مالی و یا رفتاری و اخلاقی دچار لغزش شود؛ احتمال می‌رود لغزش همین یک قاضی به همه جامعه قضات تعمیم داده شود و این یکی از مشکلات ماست؛ شما نیز در جامعه پزشکی با این قبیل مسائل مواجه‌اید؛ لذا باید ساختار‌ها و سازوکار‌های صیانت از مجموعه‌های‌مان را تقویت گردانیم.

قاضی‌القضات اظهار داشت: هم ما در امر قضا و هم شما در امر پزشکی ممکن است با حالت پرخاشگرانه و خشنِ مراجعان و مخاطبان مواجه شویم؛ خیلی مهم است که نحوه برخورد ما با این خشم و خشونت چگونه باشد؟ آیا حتماً لازم است که در همان وهله نخست برای مقابله با این خشونتِ اعمال شده، متوسل به قوه قهریه شویم یا باید ترتیبات دیگری اتخاذ کنیم که دامنه خشونت فرد گسترش نیابد؟ آیا نباید میان خشم و خشونت فردی که برای مثال فرزند خود را در اتاق جراحی از دست داده با ارتکاب عملِ خشن یک فرد در خیابان تفاوت و تمایز قائل شویم؟ به اعتقاد ما، باید در مواجهه و بررسی اعمال خشونت‌آمیز، شرایط و حالات افراد را مدنظر قرار داد؛ این قبیل موارد، از جمله موضوعاتی است که نیازمند کار مشترک میان جامعه قضایی و جامعه پزشکی است.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی استان فارس می‌تواند به عنوان یک نمونه و الگو، مبادرت به احصاء پرونده‌های پزشکی مفتوح در محاکم قضایی اعم از حقوقی و کیفری از حیث تعداد و انواع و همچنین شیوه و مدت زمان رسیدگی‌ها کند و نتایج را واصل گرداند تا نسبت به آن‌ها اتخاذ تصمیم و رویکرد شود.

قاضی‌القضات تصریح کرد: دستگاه قضایی نسبت به رسیدگی به پرونده‌های تخصصی پزشکی در شعب ویژه، اهتمام دارد.

شایان ذکر است، ایمانیه استاندار فارس در این نشست از اقدام دادگستری استان در ارجاع پروند‌های پزشکی به شعب ویژه، قدردانی به عمل آورد.

حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس نیز در این نشست، از اقدامات قوه قضاییه در امر حمایت از جامعه پزشکی و کمک به تأمین ملزومات پزشکی در ایام کرونا، تقدیر کرد و گفت: برای جوانی جمعیت باید کار ریشه‌ای انجام داد و دستگاه قضایی در استان فارس در این راستا به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کمک و مساعدت شایان توجهی کرده است.

باقری لنکرانی عضو هیئت علمی آموزشی بیماری‌های داخلی، در نشست مزبور بیان داشت: رویکرد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مبنی بر مردمی‌سازی قوه قضاییه در افزایش سرمایه اجتماعی نظام مؤثر است.

امینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به برخی مشکلاتی که قانون جهش تولید برای فعالیت‌های اساتید هیئت علمی در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کرده، خواستار رسیدگی به این مشکلات شد.

رضایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن قدردانی از همراهی قوه قضاییه در حوزه رفع مداخلات پزشکی، به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد‌های صورت گرفته در زمینه جوانی جمعیت و اقدامات پشتیبانی و حمایتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این عرصه پرداخت.

شریفی یکی دیگر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به ارائه توضیحاتی در خصوص راه‌اندازی و عملکرد «سامانه یکپارچه مراقبت از بیماران با افکار و رفتار خودکشی» در نتیجه همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و دادگستری استان فارس پرداخت.

«تقویت اعضای هیأت امناء دانشگاه‌های مادر» و «رسیدگی به مشکلات حقوق و دستمزد برخی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز»، از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه از سوی حاضرین بود.

در بخش پایانی این نشست، سند موقوفه بیمارستان نمازی توسط رئیس قوه قضاییه به حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس ارائه شد.

 

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *