فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

سه مشکل اصلی تهران؛ آلودگی هوا، بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی/ شورا می‌تواند به سمت استیضاح شهردار برود

سه مشکل اصلی تهران؛ آلودگی هوا، بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی/ شورا می‌تواند به سمت استیضاح شهردار برود

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از رویداد 24، بحران‌های جاری شهر تهران در دو سال اخیر جهش قابل توجهی داشته است. از خاموشی های معابر، تا آلودگی هوا و به طور کلی عدم تعهد مدیریت شهری به وظایف خود که موجب نارضایتی شهروندان پایتخت‌نشین از عملکرد شهرداری‌هاست. مردم در میان صحبت‌های روزمره خود می‌گویند اگر ما مالیات می‌دهیم حداقل باید تاثیر آن را در چراغ‌های شهر و یا کارکرد صحیح پله برقی‌ها ببینیم.

احمد حکیمی‌پور، نماینده دوره اول و چهارم شورای شهر تهران، درباره چالش‌های اساسی شهر تهران به «انتخاب» گفت: مشکل اصلی تهران آلودگی هواست، بحث تاب آوری شهر و ایمن سازی بافت های فرسوده نیز از مسائل فوری تهران هستند. در آخر نیز می توان به آسیب های اجتماعی پایتخت اشاره کرد. نظافت شهر نیز به عنوان مهم ترین وظیفه شهرداری باید هر روز انجام شود که آشفتگی هایی را در آن می بینیم. تهران به طور کلی بی برنامه اداره می شود و با وجود سند توسعه شهری بهتر است که شورا و شهرداری از صفر شروع نکنند و ادامه مسیر های قبلی و سند توسعه را دنبال کنند. این دوره اصلا دنبال گذشته نرفته اند.

وی در ادامه افزود: برخی چهره های با تجربه در شورا وجود دارد اما اختلاف بین شورا و مدیریت شهری حل نشده است. تنظیم رابطه شورا و مدیریت شهری مسئله مهمی است که حتی سازمان بازرسی نیز در آسیب شناسی هایش به این موضوع اشاره داشته است. ظاهرا در دوره ای که شورا یکدست است و با شهردار هماهنگ هستند وضعیت بدتر می شود.

حکیمی‌پور درباره لزوم استیضاح شهردار تهران گفت: ثبات در مدیریت شهری به نفع شهر است، کار‌های اساسی در تهران در زمان کسانی انجام شده است که ثبات داشته‌اند. اما باید شرایط را سنجید، یعنی گاها به نقاطی می‌رسیم که اعضای شورای شهر با اختیارات خود می‌توانند شهردار را استیضاح کنند. در تهران فقط یک دوره استیضاح داشتیم و آن هم دوره اول بود. در هر صورت شورا می تواند به سمت استیضاح شهردار برود اما باید با حساب و کتاب به آن سمت حرکت کند. اگر استیضاح رای نیاورد یک تلاطم در ساختار شهرداری ایجاد می‌کند و آسیب آن به چشم مردم شهر می رود.

من معتقدم قبل از استیضاح باید مسائل اساسی را حل کنند. در دوره اول هم اینگونه شد و یکسال هیاتی شکل گرفت تا مشکلات را حل کند. البته در جریان باشید که عده ای منافعشان در اختلاف شهرداری و شورای شهر است. وقتی فضا در مدیریت شهری اختلافی باشد، فرصت برای تخلف فراهم است. در دوره چهارم ما اقلیت قوی از اصلاح‌طلبان در شورا بودیم و جلسات مرتبی داشتیم که شهردار به مسائل مدنظر شهر توجه می‌کرد تا به دعوا و استیضاح نکشد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *