فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

باید ها و نبایدهای تغذیه ای در کودکان بیمار

باید ها و نبایدهای تغذیه ای در کودکان بیمار

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از زندگی آنلاین، دیدن بیماری کودکان از سرماخوردگی معمولی گرفته تا اسهال و … صحنه‌ای ناراحت کننده است، مخصوصا برای والدین. سیستم ایمنی کودکان تا زمانی که به سن 7 یا 8 سالگی برسد، به طور کامل بالغ نمی‌شود، بنابراین هنگام شروع مهد کودک یا پیش دبستانی مستعد ابتلا به بیماری‌های زیادی هستند. تغذیه در چنین شرایطی می‌تواند نقش مهم و کلیدی ایفا کند. تغذیه خوب باعث هیدراته ماندن بدن کودک می‌شود و حتی برخی از غذاها سرعت بهبودی را تسریع می‌کنند. در نهایت هدف از تمرکز روی تغذیه مناسب کودکان، انتقال دادن حس بهتر به آنها و دور ماندن نسبی‌شان از برخی بیماری‌ها است. در دوران بیماری کودک، تغذیه نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند. غذاهایی که به هنگام بیماری کودکان برای آنها مفید هستند، از طریق تحقیقات دقیق متخصصان مشخص و فهرست می‌شوند.

نکات تغذیه‌ای برای کودک بیمار

ابتدا لازم است که کمی در مورد اصول اولیه تغذیه کودکان بیمار صحبت کنیم. به خاطر داشته باشید که کودکان معمولا در این دوران کم اشتها و بی‌میل می‌شوند. پس بهتر است غذاهایی برای آنها تهیه کنید که قابل هضم آسان باشند. غذاهایی که هم خوشایند کودک باشند و هم خوردن و بلع آنها راحت باشد. استفاده از غذاهای آب‌دار مخصوصا اگر کودک به استفراغ و اسهال دچار باشد، بسیار توصیه می‌شود. این غذاها باعث هیدراته شدن بدن کودک می‌شوند و در ضمن هضم آنها آسان است. وعده‌های غذایی کودک کوچک، ولی پر تکرار باشد. مثلا شش وعده غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی بزرگ و اصلی.

بهترین غذاها برای وقتی که کودک به استفراغ و اسهال دچار است

اسهال و استفراغ شایع‌ترین علت کم آبی بدن کودک است. حفظ آب بدن کودک و جایگزینی مایعات از دست رفته از طریق اسهال و استفراغ امری ضروری است. در چنین شرایطی به کودک خود غذاهای چرب و نوشیدنی‌های شیرین ندهید، چرا که احتمالا اسهال را تشدید می‌کنند. در عوض، روی وعده‌های غذایی کوچک و آبمیوه‌های رقیق شده تمرکز کنید. این مواد غذایی ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن او را تامین می‌کنند و به راحتی هم هضم می‌شوند. غذاهای زیر را به کودک مبتلا به ناراحتی گوارشی بدهید:

موز

موز سرشار از پتاسیم، نشاسته مقاوم و پکتین (نوعی فیبر پری‌بیوتیک که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند) است و می‌تواند به کاهش دفعات اسهال کمک کند.

در یک مطالعه اخیر نشان داده شده است در کودکان 9 ماهه تا 5 ساله که به اسهال شدید دچار هستند، علاوه بر مراقبت‌های ویژه بالینی، موز سبز (نارس) پخته، تاثیر زیادی در روند بهبودی دارد. موز سبز پخته روند بهبودی را بسیار سرعت می‌بخشد.

کراکر

غذاهای شور، اما ساده مانند کراکر و چوب شور برای این وضعیت مفید هستند. این نوع از خوراکی‌ها می‌توانند جایگزین برخی از الکترولیت‌های از دست رفته در اثر استفراغ شوند. نشاسته‌های ساده مانند کراکر یا نان سفید، فیبر دارند و هضم آنها آسان است، بنابراین خوردن آنها راحت می‌باشد.

دانه چیا

چیا سرشار از فیبر محلول است که می‌تواند به کاهش اسهال کمک کند. فیبر محلول در آب به جذب مایع اضافی بدن کمک می‌کند. در نتیجه مدفوع را حجیم می‌کند و قوام آن را بهبود می‌بخشد. اگر کودک شما دانه چیا دوست ندارد، سعی کنید آن را در ماست یا یک اسموتی میوه‌ای ساده و یا غلات ترکیب کنید.

ماست یا کفیر

ماست یا کفیر در شرایطی که کودک به اسهال و استفراغ دچار است، یک انتخاب عالی به شمار می‌رود.محصولات تخمیر شده مانند ماست و کفیر حاوی پروبیوتیک‌هایی هستند که به عنوان «میکروارگانیسم‌های زنده» یا باکتری‌های مفید به طور طبیعی در بدن ما وجود دارند که باعث هضم بهتر غذاها می‌شوند و البته با باکتری‌های مضر نیز مبارزه می‌کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده در سال 2021، مصرف پروبیوتیک‌ها با کاهش مدت زمانی که کودک اسهال را تجربه می‌کند، باعث افزایش اثربخشی داروها و کاهش دوران بیماری می‌شود.

سرماخوردگی و آنفلوانزا

وقتی که هوا رو به سردی می‌رود، آبریزش‌ها، گلودردها و سرفه‌های کودکان نیز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که از این خوراکی‌ها به کودک خود بدهید:

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C است. تنها یک فنجان توت‌فرنگی، می‌تواند 95 درصد از نیاز روزانه کودک به ویتامین C را تامین کند. دوزهای بالای ویتامین C باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شود. مکمل‌های ویتامین C نیز به پیشگیری و درمان عفونت‌های تنفسی کمک می‌کنند. علاوه بر ویتامین C، توت‌فرنگی سرشار از پتاسیم، فولات، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های فعال کلیدی مانند پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها است که همگی به دلیل خواص ارزشمند خود با بیماری مقابله می‌کنند. مکمل‌های فلاونوئیدی به کاهش عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی کمک می‌کنند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ‌ها منابع ویتامین D و مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم دفاعی به شمار می‌روند. مکمل روی می‌تواند در مدت زمان و شدت دوره سرماخوردگی موثر باشد و آن را کوتاه و خفیف کند، البته تخم‌مرغ‌ها به اندازه مکمل‌های روی، حاوی مقادیر کافی روی نیستند، اما همچنان کمک خوبی به بهبودی روند بیماری کودک می‌کنند. تخم‌مرغ غذایی است که به آسانی آماده می‌شود و مواد مغذی زیادی دارد.

کره بادام‌زمینی

اغلب بچه‌ها کره بادام‌زمینی را دوست دارند. بادام‌زمینی سرشار از پروتئین، روی و ویتامین E است. این ویتامین‌ها در ترمیم عضلات، تنظیم متابولیسم بدن و تقویت سیستم دفاعی بسیار موثرند. یک وعده بادام‌زمینی، حدود 10 درصد از نیاز روزانه بدن به روی را تامین می‌کند. به علاوه منبع بسیار خوب ویتامین E می‌باشد.

هندوانه

حدود 91 درصد از میوه‌ها، آب دارند و در دوران بیماری کودکان کمک زیادی به تامین مایعات و آب مورد نیاز بدن کودک می‌کنند، به خصوص اگر کودک دچار تب شده باشد و مایعات بیشتری را از دست بدهد، نیاز به دریافت مایعات بیشتری خواهد داشت. هندوانه سرشار از ویتامین‌های A و C است.

پوره سیب‌زمینی

سیب‌زمینی پخته شده و یا پوره سیب‌زمینی، نرم و آسان هضم است. نسبت به سایر گزینه‌های قبلی، کالری بیشتری دارد و می‌تواند به حفظ انرژی و یا تامین انرژی مورد نیاز کودک کمک کند. سیب‌زمینی منبع عالی کربوهیدرات است و از پتاسیم زیادی برخوردار می‌باشد.

جمله پایانی

تمرکز روی غذاهای مناسب می‌تواند به سرعت بهبود کودک بیمار کمک کند. احتمالا کودکان در دوران بیماری نسبت به غذاها بی‌میل می‌شوند. پس اولویت اصلی این است که بدن آنها را هیدراته نگه دارید و به دنبال غذاهای غنی از مواد مغذی باشید و وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر به آنها بدهید. کودک بیمار را نزد پزشک متخصص ببرید تا در کنار درمان دارویی با مراقبت‌های خوراکی شما، سریع‌تر بهبودی حاصل شود.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری