فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

کدام افراد باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

کدام افراد باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری فارس، آنفلوآنزا شایعترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیـر می‌کند و شدیدا مسری است. ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ آنفلوآنزا از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 48-24 ساعت‌ است‌.

ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند.در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس  آنفلوآنزا آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

بالا بودن درجه حرارت بدن از علائم بیماری آنفلوآنزا است. بالا بودن درجه حرارت بدن ( درجه حرارت بدن به مدت بیش از دو روز بیشتراز 37.8 درجه سانتی گراد باشد، ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا دو گوش، احساس درد در گوش خود و ادامه آن به مدت بیش از چند روز، آبریزش و گرفتگی بینی بیش از 10 روز، سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبز رنگ گلودرد بیش از 48 ساعت به هنگام بلع غذا از جمله نشانه هاست.

بیماری‌هایی چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد به آنفلوآنزا را افزایش می‌دهندهمچنین تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه که ممکن است (با خلط همراه باشد) گلودرد، خشونت صدا، استفراغ، گلودرد خارش بدن و کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شباهت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، توصیه کرد: گروه‌های پرخطر از اواسط شهریور به بعد نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: در این فصل و همچنین فصل پاییز نیاز است افرادی که علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارند، حتما از ماسک استفاده کرده و در روزهایی که علائم تب دارند، یک تا سه روز در منزل بمانند و استراحت کنند.

وی با بیان اینکه معمولا در آبان ماه هر سال، شاهد اوج پیک آنفلوآنزا در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: افرادی که سن بیشتر از 60 سال و بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت شدید، بیماری‌های ریوی و یا بیماری هایی دارند که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر اساس آخرین دستورالعمل کمیته ملی واکسیناسیون کووید19، افراد بالاتر از 60 سال سن، در صورتی که در یکسال گذشته واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، یک نوبت یادآور واکسن کرونا تزریق کنند.

وی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی،گفت: در شهریورماه و اوایل پاییز، ممکن است شاهد بیماری‌ها و اسهال‌های روده‌ای باشیم؛بنابراین شستشوی دست قبل از مصرف غذا، پرهیز از مصرف غذای خام و سالاد در بیرون از منزل را توصیه می‌کنیم.

عرشی افزود: اگر افرادی هستند که اسهال شدید دارند و مدت آن بیشتر از یکی دو روز شده، توصیه بر این است که در اولین فرصت به پزشک معالج، مراجعه و درمان‌های لازم را دریافت کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: افرادی که از سفرهای با تجمع بالا باز می‌گردند، در صورت وجود علائم سرماخوردگی به مدت دو تا سه روز در منزل بمانند و اگر به هر دلیلی مجبور به ترک منزل و دارای علائمی مانند عطسه، سرفه و آبریزش بینی هستند، حتما از ماسک استفاده کنند.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری