فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

لزوم توجه به قرابت فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی/ آسیب‌های زندگی خوابگاهی با مشاوره کاهش می‌یابد

لزوم توجه به قرابت فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی/ آسیب‌های زندگی خوابگاهی با مشاوره کاهش می‌یابد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با تأکید بر اینکه مشاوره بهترین راهکار مقابله با آسیب‌های زندگی خوابگاهی است، گفت: اگر دانشجویی مهارت نه گفتن بلد نباشد در مقابل هر پیشنهادی از جمله سیگار،مشروبات الکلی، دعوت به میهمانی‌های نامناسب و…از خود ضعف نشان می‌دهد و آنها را می‌پذیرد.

سید داوود رضوی؛ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دارای 3 خوابگاه ملکی دخترانه در داخل شهر است، اظهار کرد: این خوابگاه‌ها متعلق به خود دانشگاه آزاد اسلامی است و روی هم رفته 650 نفر ظرفیت دارد.

دانشجویان خوابگاهی بیشتر به آسیب‌های اجتماعی مبتلا می‌شوند/ ضرورت افزایش‌ سواد روانشناختی دانشگاهیان

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت روحی و روانی دانشجویان به ویژه در فضای خوابگاهی، ادامه داد: مشاورین ما علاوه بر حضور در خوابگاه‌ها و ارائه خدمات به دانشجویان نشست‌هایی را هم با موضوعات مشخص و در راستای کمک به سازگاری بیشتر با فضای خوابگاهی برگزار میکنند که از این طریق دانشجویان خوابگاهی با مرکز مشاوره هم بیشتر آشنا می‌شوند و در مواردی خود دانشجویان به مرکز مشاوره مراجعه میکنند.

اردوهای تفریحی تبریزگردی در ایام تعطیل، برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌ها با همکاری نهاد رهبری به ویژه در شب‌ها، مسابقات ورزشی، انتخاب اتاق نمونه در راستای تشویق دانشجویان به رعایت نظم و بهداشت در خوابگاه‌ها از جمله برنامه‌هایی بود که رضوی به آنها اشاره کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به معضل شکل‌گیری تضادهای فرهنگی در خوابگاه‌ها،خاطرنشان کرد: هر چند این معضل در خوابگاه‌های تبریز به جهت اینکه اغلب دانشجویان ترک زبان و بومی منطقه هستند کمرنگ است اما مرکز مشاوره نشست های متعددی را برای تشریح مهارت های زندگی جمعی برگزار میکند.

وی با اشاره به آسیب‌های احتمالی زندگی خوابگاهی هم گفت: انتخاب هم‌اتاقی مناسب در این زمینه بسیار اهمیت دارد به این صورت که دانشجو با افرادی که قرابت فرهنگی،اخلاقی و زبانی بیشتری با وی دارند هم اتاق شود که در این صورت چالش‌های کمتری را تجربه خواهد کرد.

رضوی با بیان اینکه اعتماد صددرصدی دانشجویان به دوستان و اطرافیان هم می‌تواند آسیب‌زا باشد، ادامه داد: اگر دانشجویی مهارت نه گفتن بلد نباشد در مقابل هر پیشنهادی از جمله سیگار، دعوت به میهمانی‌ها و…از خود ضعف نشان می‌دهد و می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: اگر دانشجویان ما شخصیت قوی و مستقل داشته باشند و همچنین نسبت به این مخاطرات در زندگی خویش آگاه باشند آسیبی آنها را در فضای خوابگاهی تهدید نخواهد کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه خانواده ها نیز باید بر فرزندان خود نظارت کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: علاوه بر مسوولیت دانشگاه مبنی بر کنترل ورود و خروج دانشجو خانواده نیز باید بر روابط بیرون از خوابگاه و دانشگاه فرزند خود نظارت داشته باشد.

وی افزود: آنچه که باید به آن توجه کرد این است که خود فرد در این موضوع محوریت دارد و باید شخصیت قوی داشته باشد و قدرت نه گفتن بلد باشد چراکه واقعیت این است خانواده و دانشگاه نمی‌توانند نظارت 24 ساعته داشته باشند.

رضوی با اشاره به اینکه در شکل‌گیری یک شخصیت قوی و مستحکم عوامل متعددی از جمله محیط و شرایطی که فرد در آن رشد و نمو پیدا کرده دخیل هستند، تصریح کرد: در صورتی که به هر دلیلی دانشجو از محیط خوابگاهی آسیب پذیرفته باشد بهترین راه همان مشاوره است.

وی ادامه داد: باید این تفکر را اصلاح کنیم که مشاوره به معنی داشتن مشکلات روحی و روانی نیست بلکه در این مراکز آگاهی‌های لازم برای مقابله و حل مشکل ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز عدم رعایت مقررات خوابگاهی را از عمده چالش‌های دانشگاه در خوابگاه‌ها برشمرد و گفت: دانشجویان دختر اغلب در معرض تهدید ارتباطات نامشروع با جنس مخالف هستند که خودآگاهی و همان مهارت نه گفتن در کاهش این تهدید بسیار موثر است.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *