فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

مراقبت های پرواز برای کودکان چیست؟

مراقبت های پرواز برای کودکان چیست؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل ازسلامت نیوز، سفر به همراه کودکان، همانقدر که شیرین و خاطره‌انگیز است، می‌تواند برای والدین و همسفران آن‌ها پر از چالش و دغدغه باشد. اگر قرار باشد سفرتان را با وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل قطار و هواپیما طی کنید یا در مسافت‌های طولانی باشید، این مسائل دوچندان خواهد شد. مواردی مثل اینکه آرامش سایر مسافران بهم نریزد یا اینکه حوصله کودکتان در طول مسیر سر نرود، گرفتار بیماری‌ها نشود و … ذهن هر پدر و مادری را درگیر خواهد کرد. در ابتدا باید به عنوان والدین، به این نکته توجه کنید که کودک شما در چه سنی قرار دارد. جالب است بدانید برخی از ایرلاین‌ها برای سفر کودکان محدودیت‌های خاصی قائل هستند و لازم است قبل از پرواز از آن‌ها مطلع شوید. طبق قوانین شرکت‌های هواپیمایی نوزادان از کودکان جدا شده‌اند؛ بنابراین هر ایرلاین مقررات مخصوص به خود را دارد.

سن کودک، عامل تعیین‌کننده قیمت بلیط هواپیما

اگر می‌خواهید سفرتان را با هواپیما انجام دهید حتما باید طی تماس تلفنی با ایرلاین مدنظرتان از شرایط خرید بلیط هواپیما برای کودکان و نوزادان اطلاع پیدا کنید. علاوه‌بر این موارد، قیمت بلیط هواپیما برای این دو دسته متفاوت از بزرگسالان است؛ درنتیجه حتما هنگام رزرو بلیط هواپیما به این مورد اشاره کنید تا هم هزینه کمتری بپردازید و هم محل قرارگیری شما در هواپیما متناسب با شرایطتان انتخاب شود.

اکثر شرکت‌های هواپیمایی بچه‌های کمتر از 2 سال را در رده نوزدان قرار می‌دهند و بچه‌های 2 تا 12 سال را به‌عنوان کودک قبول می‌کنند. از آنجایی که نوزادان، صندلی جداگانه‌ای لازم ندارند و در آغوش پدر و مادرشان هستند قاعدتا ارزانترین بلیط هواپیما هم به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

توصیه پزشکان متخصص در زمینه پرواز کودکان این است که بهتر است نوزادان زیر 10 روز اصلا سوار هواپیما نشوند. همچنین به خاطر تغییرات جوی و فشار هوا مادران باردار نیز حتما باید با مشورت پزشک اقدام به خرید بلیط هواپیما کنند. در شرایط اضطراری بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید و بعد بلیط تهیه نمایید.

قیمت بلیط سیستمی و بلیط چارتر برای کودکان

این قاعده برای کودکان جاری نیست و این دسته از افراد به صندلی مجزایی نیاز دارند، اما لازم نیست والدینشان برای آن‌ها هزینه بلیط بزرگسالان را پرداخت کنند. به طور عمده قیمت بلیط هواپیما برای نوزادان حدود 10 درصد قیمت بلیط بزرگسالان و قیمت بلیط هواپیما برای کودکان نزدیک به 50 درصد قیمت کل بلیط است. البته این تفاوت قیمت در خرید بلیط داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت است.

نکته جالب توجه اینکه پروازهای چارتری شامل این قواعد نیستند و اگر می‌خواهید بلیط هوا ارزان بخرید و چارتر یکی از گزینه‌های شماست، باید بدانید که تفاوتی در قیمت بزرگسالان و کودکان این نوع بلیط وجود ندارد؛ چراکه بلیط چارتر یک مسیر هوایی در بسیاری از موارد ارزان‌تر از بلیط سیستمی در همان مسیر است.

زمانبندی حرکت در سفر با کودکان

هنگامی که قصد سفر هوایی داشته باشید، باید حداقل یک ساعت زودتر از ساعت مقرر در بلیط در فرودگاه حاضر شوید. این ساعت برای انجام امور قبل از پرواز مانند بررسی چمدان، چک‌این و غیره است که در پروازهای خارجی حداقل 2 برابر می‌شود.

اگر در سفر، کودک همراهتان است باید حداقل یک ساعت به این زمانبندی اضافه کنید؛ یعنی برای پروازهای داخلی حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه قبل از ساعت پرواز و برای پروازهای خارجی حداقل 4 ساعت زودتر از موعد به فرودگاه بروید. دلیل این کار هم اضافه‌شدن مواردی مثل رفتن به سرویس بهداشتی یا بیشتر بودن زمان بررسی هویت کودکان و نوزادان است.

سفر کودکان بدون حضور بزرگسال

طبق قواعد بین‌المللی سازمان هواپیمایی، سفر کودکان زیر 5 سال بدون حضور بزرگ‌تر با هواپیما ممنوع است. این درحالی است که برخی از ایرلاین‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند تا کودکان 5 تا 12 سال بتوانند تحت شرایط خاصی با هواپیما سفر کنند. برای این کار لازم والدین یا سرپرست قانونی کودک، فرم‌های مخصوصی را پر و به ایرلاین ارائه کند.

در شرایطی که قرار است کودک به‌ تنهایی پرواز کند، قیمت او مشمول تخفیف نیست و به اندازه بلیط بزرگسالان محاسبه می‌شود. همچنین مقدار بار مجاز او نیز به اندازه بزرگسالان خواهد بود. والدین یا سرپرست کودک باید حتما تا فرودگاه همراه او باشد و کارهای مربوط به تحویل بار و چک‌این کودک را انجام دهد. کارت UM کودک نیز درطول پرواز باید به گردنش آویخته باشد. همچنین بهتر است والدین از مهماندار بخواهند کودک را در صندلی بنشاند که کنار او خالی باشد.

مراقبت‌های بهداشتی قبل از پرواز کودکان

بسته به اینکه مقصد سفرتان کجاست، باید حواستان به مراقبت‌های بهداشتی باشد، برای مثال واکسیناسیون نوزاد و کودک را حتما قبل از حرکت انجام دهید تا درحین زمان سفر دچار مشکل نشوید. حتما قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی، قواعد سلامت عمومی کشور مقصد را بررسی کنید تا اگر نیاز به واکسن خاصی بود مراحل پزشکی آن را انجام دهید و به مشکل نخورید.

همچنین باید تمام وسایل موردنیاز نوزاد مثل پوشک، دستمال مرطوب، کرم مرطوب کننده، پودر بچه، یک پتوی نازک، پستانک و شیشه شیر، لباس اضافه، آب گرم و شیر خشک و غذاهای سبک را همراه داشته باشید و در ساک دستی بگذارید تا بتوانید راحت از آنها استفاده کنید

آخرین مطالب

اشتراک گذاری