فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

لزوم آموزش «کنترل استرس و خشم» به دانش‌آموزان

لزوم آموزش «کنترل استرس و خشم» به دانش‌آموزان

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

دبیر اجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی در سلامت روانی دانش آموزان ایفا می‌کند گفت: اولین مهارتی که یادگیری آن برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود، کنترل استرس و کنترل خشم است؛ اینها از اصلی‌ترین مواردی است که باید در جامعه آموزش داده شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، غلامرضا حاجتی با اشاره به مهمترین مسائل و چالش‌ها سلامت روان در بین دانش آموزان، بیان کرد: دانش آموزان در مقاطع مختلف با تغییرات و چالش‌های متفاوتی روبرو هستند، در کودکی که اولین بار راهی مدرسه می‌شوند، مسائل مرتبط با اضطراب و جدایی برجسته است و در نوجوانی که امتحان کنکور و ورود به دانشگاه را پیش‌رو دارد، مسائل مرتبط با تمرکز و استرس برجستگی دارد.

وی با این بیان که بچه‌ها در سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران طوفانی نوجوانی را تجربه می‌کنند، گفت: چالش‌های متعدد از نظر جسمی، روحی روانی همراه با تغییرات هورمون جسمی، بلوغ، تغییرات مرتبط با هویت و شخصیت در این دوران وجود دارد که در صورت دور بودن از استرس، تنش و وجود محیط خوب، شخصیت پایدار و با ثباتی را پیدا می‌کنند.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: هر چقدر در این دوران آشفتگی‌های درون خانواده و جامعه بیشتر باشد، تاثیر منفی در شکل‌گیری شخصیت و هویت نوجوانان خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته در سالیان اخیر، آموزش مهارت‌های زندگی نقش مهمی را در سلامت روانی دانش آموزان ایفا می‌کند که شامل ۱۰ مورد است.

حاجتی گفت: اولین مهارتی که یادگیری آن برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود، مهارت کنترل استرس  و بعد از آن مهارت کنترل خشم است که این دو از اصلی‌ترین مواردی است که می‌بایست در کل جامعه آموزش داده شود.

وی افزود: مهارت ارتباط بین فردی یکی دیگر از این موارد است، خیلی از دانش آموزان در حل مسئله مشکل دارند که اینجا مهارت حل مسئله و مدیریت زمان به آنها کمک خواهد کرد.

دبیر اجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران بیان کرد: آموزش این مهارت‌ها می‌تواند استرس ناشی از آموزش و تحصیل را در دانش‌آموزان رفع کند، رفتارهای پرخطر را در آن‌ها کاهش دهد و انگیزه تحصیل و پیشرفت را در دانش‌آموزان افزایش دهد.

حاجتی تاکید کرد: آموزش سلامت روان در دانش آموزان می‌تواند یک نقش پیشگیری اولیه در بروز اختلالات روانی در جامعه داشته باشد و از شیوع آن در جامعه جلوگیری کند.

دبیراجرایی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۸ تا ۲۱ مهرماه با حضور بیش از هزار نفر از متخصصان و پزشکان سراسر کشور در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران، اظهارکرد: همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران بزرگترین رویداد علمی سالانه در حوزه دانش روانپزشکی در کشوراست که علاوه بر مرور دستاوردهای علمی جهان، نتایج تحقیقات روانپزشکان ایرانی نیز در نشست‌های علمی آن ارائه می‌شود.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *