فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

راز فاش شده توسط یک روانشناس برای کاهش وزن

راز فاش شده توسط یک روانشناس برای کاهش وزن

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از سلامت نیوز، به طور معمول کاهش حجم مواد غذایی مصرفی، خوردن سبزیجات بیش تر و دویدن بیش تر برای کاهش وزن کافی به نظر می رسند اما این روانشناس ادعا می کند که اقداماتی عجیب تری مانند خوردن با دست متفاوت و قرار دادن آینه در آشپزخانه می توان مغزتان را فریب دهد و باعث شود کم تر غذا بخورید.

اگرچه به نظر می رسد غذا خوردن با دست غیر مسلط باعث می شود تا غذا خوردن تان بسیار نامرتب شود اما به شما کمک می کنید تا کم تر غذا بخورید. پروفسور وایزمن در پادکست خود اشاره کرده که غذا خوردن با دست غیر مسلط “یکی از لذت بخش ترین راه ها” برای آموختن کمتر خوردن است.

این بدان معناست که غذا خوردن تان مدت زمان بیش تری به طول خواهد انجامید و باعث می شود حواس تان بیش تر جمع باشد زیرا در آن صورت باید مسائل هماهنگی و موارد دیگر را نیز علاوه بر غذا خوردن حل کنید. بنابراین، در نهایت کم تر غذا خواهید شد. پروفسور وایزمن از دانشگاه هرتفوردشایر می گوید:”این کار واقعا ساده ای است و در عین حال بسیار موثر است”. او می گوید غذا خوردن روبروی تلویزیون اصلا ایده خوبی نیست زیرا وقتی حواس تان پرت می شود بیش تر غذا می خورید.

براساس نتیجه پژوهشی که در سال 2013 میلادی در مجله امریکایی تغذیه بالینی منتشر شد اشاره شده بود که توجه به آن چه در بشقاب شماست بر میزان غذایی که می خورید تاثیر می گذارد. محققان 24 پژوهش را بررسی کردند و دریافتند که خوردن غذا در زمان پرت شدن حواس یا به صورت عجولانه می تواند باعث شود شما بیش تر غذا بخورید و در مقابل مزه کردن غذا با سرعتی آهسته تر و بدون حواس پرتی می تواند به شما در کنترل میزان غذا خوردن کمک کند.

راه دیگری برای آگاهی بیشتر از آن چه می خورید این است که به معنای واقعی کلمه مراقب آن چه می خورید باشید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما تصور می ‌شود که تماشای خود در آینه در حین صرف غذا باعث ایجاد عادات غذایی سالم ‌تر می ‌شود. پروفسور وایزمن توضیح داد که نظریه آینه از روانشناس آمریکایی “براد بوشمن” است. به عنوان بخشی از یک آزمایش او یک میز غذا را بیرون یک سوپرمارکت گذاشت و افراد را تشویق کرد که بنشینند و غذا را بخورند. گاهی اوقات غذای روی میز سال و گاهی اوقات ناسالم بود. در هر دو حالت افراد تشویق می شدند که هر چقدر دوست دارند غذا بخورند. در نیمی از آزمایش‌ ها او یک آینه روی میز گذاشت تا افراد بتوانند خودشان را در حال خوردن غذا ببینند.

پروفشور وایزمن می گوید: “به محض آن که افراد می توانستند بازتاب خود را در آینه ببینند خودآگاه تر می شدند و به سمت غذاهای سالم تر روی آوردند”. با استفاده از این منطق پروفسور وایزمن پیشنهاد می کند که یک آینه در آشپزخانه قرار دهید تا به شما کمک کند تا نسبت به آن چه می خورید آگاه شوید. وقتی غذا می خورید و خود را در آینه ببینید این به معنای واقعی کلمه باعث می شود مراقب آن چه می خورید باشید. کارشناسان می گویند وجود آینه در اتاق نشان داده که باعث می شود غذای سالم تری را انتخاب کنید.

 

آخرین مطالب

اشتراک گذاری