فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی دانش‌آموزان با معضل اعتیاد

برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی دانش‌آموزان با معضل اعتیاد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارهای مشترک وزارت آموزش و پرورش با ستاد مواد مخدر گفت: کارهایی مثل کانون‌های یاریگران زندگی و دوره‌های توانمندسازی ویژه دانش‌آموزان، معلمان، اولیاء و پویش‌های سامانه شاد، نقش مهمی در آگاهی دانش آموزان و خویشتن‌بانی آنها داشته است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه نشست تخصصی، معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور، اظهار کرد: راه ایجاد کردن هر رفتار درست و مطلوبی در دانش آموزان این است که کار گروهی و برنامه ریزی جمعی مبتنی بر آینده را در مدرسه‌ها اجرا کنیم. امروز هر آرزویی که درباره قوی شدن ایران داریم برای دستیابی به آن هدف در مدرسه و با مدرسه اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نشست فصلی امروز که با عنوان نظام آموزشی و نقش آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد برگزار شد، گفت: نتیجه جلسه امروز این شد که در پنج حوزه دانش آموزان، معلمان، خانواده‌ها، کتب درسی و سامانه شاد، برنامه‌های مشترکی برای آشنایی دانش‌آموزان با مسائل مختلف و مرتبط با موضوع اعتیاد برگزار می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تجربه نشان داده است کارهای مشترکی مثل کانون‌های یاریگران زندگی و دوره‌های توانمندسازی ویژه دانش‌آموزان معلمان و اولیاء و پویش‌های سامانه شاد که انجام دادیم نقش مهمی در آگاهی دانش آموزان و خویشتن‌بانی آنها داشته است. ضریب تاثیر این برنامه ها بسیار بالاست و باید دامنه تاثیر آن را هم به کل دانش آموزان کشور افزایش دهیم.

صحرایی در پاسخ به این سوال که آموزش‌ها چقدر در کاهش اعتیاد در دانش‌آموزان موثر است؟ گفت: به طور کلی وضعیت ما از بسیاری کشورهای جهان بهتر است اما وضعیت مطلوب زمانی است که حتی یک مورد هم نداشته باشیم. مسئله اصلی ما دادن پوشش صد درصدی در دانش آموزان و اثرگذاری برنامه‌هاست.

رضامراد صحرایی همچنین در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور نیز با بیان اینکه‌ دولت‌ها وظیفه‌ پشتیبانی کامل از آموزش و پرورش را برعهده دارند، گفت: اصلی‌ترین حامی همواره شخص مقام معظم رهبری بوده‌اند. ایشان در زمانی که تلاطم‌های مختلف منجر به بروز آسیب‌های گوناگون شده است، حمایت خود را اعلام کرده‌اند و این چیزی نیست به جز اهمیت موضوع آموزش و پرورش در ایران.

وی با بیان اینکه موضوع آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای از اهمیت بالایی برخودار است، یادآور شد: اگر اقتصاد قوی، فرهنگ قوی و جامعه‌ای قوی می‌خواهیم باید از آموزش و پرورش حمایت کنیم. در واقع هر ویژگی خوبی را که از جامعه‌ای انتظار داریم، محل تبلور، شروع و شکل‌گیری آن باید آموزش و پرورش باشد؛ دلیل این موضوع هم جامعه آماری بالایی است که در اختیار این وزارتخانه‌ است.

صحرایی با اشاره به وجود بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز، دارا بودن حدود ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش و زیر نظر داشتن ۳۲ هزار کودکستان، گفت: از آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین به‌عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی یاد شده است.

وی معتقد است که هر مدرسه مینیاتوری از کشور خودش است و در کشور ما نیز نظام تعلیم و تربیت یک ایران کوچک است. اگر این بحث را بپذیریم محل تحقق تمام رویاهای ما مدرسه خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هرچقدر در مدرسه هزینه کنیم، آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمتر خواهد بود و برای مرتفع ساختن آن‌ها نیز به مراتب کمتر هزینه می‌کنیم. مدرسه نقطه شروع به بار نشستن همه آرزوهای ما برای ایران است.

وی با یادآور شدن این موضوع که ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از نمونه‌های کار موفق جمعی است، بیان کرد: هماهنگی، همدلی، همراهی، همسازی، همسویی و هم‌افزایی در تمامی امور این مجموعه مشاهده می‌شود، چون باهم برنامه‌ریزی می‌کنند و تخصصی اجرا می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود موضوع سن را اولین مولفه شروع توسعه و توسعه‌پذیری دانست و افزود: پدیده‌ها از سن کم فراگرفته می‌شود و ماندگاری دارد، اگر از کودکی رفتار خوبی فرا گرفته شود، در بزرگسالی آن فرد قطعا موفق خواهد بود. در آموزش و پرورش نیز برای اینکه دانش تبدیل به رفتار و مهارت شود باید از سنین پایین اقدام کرد.

صحرایی مولفه دوم در شاخص‌های توسعه را خانواده دانست و گفت: باید خانواده را در امور آموزش و تربیت شریک کرد چرا که نقش بسیار کلیدی دارد.

وی اضافه کرد: شکافی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی وجود دارد که باید آن را پر کرد، چراکه نقش آموزش غیردرسی و غیر رسمی بسیار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش معلم و کتاب درسی به عنوان مولفه دیگر، تاکید کرد: نباید از نقش معلم و آموزش‌های کتب درسی غافل شد، زیرا هرکدام از این دو عنصر یکی از اصلی‌ترین مسیرهای توسعه هستند .باید با استفاده از محتوای کتاب درسی که معلم تدریس آن را بر عهده دارد در مسیر توسعه گام برداشت.  در حال حاضر آموزش و پرورش به دنبال استفاده از این موضوع است و نمونه بارز آن برگزاری تئاترهای درسی است که تمامی محتوای آن از دل کتاب درسی بیرون می‌آید.

صحرایی مولفه چهارم در رسیدن به توسعه را فضای مجازی دانست و یادآور شد: باید تکلیف خود را با این دنیای مجازی مشخص کنیم. وزارت آموزش و پرورش در این خصوص بستری قوی به نام شاد را در اختیار دارد که نهایت استفاده را از آن می‌برد و با برگزاری پویش‌های مختلف در آن به دنبال پر کردن شکاف دیجیتال است. همچنین ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش وجود دارد. بیش از چند میلیون متر مربع تابلوی اعلانات در ۱۲۰ هزار مدرسه، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان با ۱۱۵۳ شعبه از جمله دیگر ظرفیت‌های رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش است که به نحو احسن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *