فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

دویدن به اندازه دارو به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند

دویدن به اندازه دارو به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

گروهی از متخصصان هلندی در یک آزمایش جدید اثر داروهای افسردگی و دویدن را بر اضطراب، افسردگی و سلامت کلی افراد در طول یک دوره ۱۶ هفته‌ای بررسی کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، این مطالعه با مشارکت ۱۱۴ بیمار مبتلا به افسردگی و اضطراب انجام شد و این افراد در دوره‌ ۱۶ هفته‌ای یا داروهای افسردگی «اس‌اس‌آرآی» (مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین) مصرف کردند یا در آزمون درمان با دویدن شرکت داشتند.

اغلب بیماران یعنی حدود ۹۶ نفر، روش دویدن را انتخاب کردند و ۴۵ نفر هم به سراغ داروهای افسردگی رفتند.

این مطالعه نشان داد که دویدن، نشان‌دهنده بهبودهایی از نظر سلامت جسمانی بوده در حالیکه داروهای افسردگی کمی عوارض داشتند.

بنابر گزارش فاکس‌نیوز، «برندا پنینکس»، متخصص ارشد و استاد دانشگاه وریج در آمستردام در این رابطه گفت: می‌خواستیم مقایسه کنیم که ورزش یا داروهای افسردگی چگونه بر سلامت عمومی تاثیر می‌گذارند؛ نه فقط سلامت روان.

او در ادامه افزود: این ‌پژوهش به افراد مضطرب و افسرده یک گزینه واقعی، دارو یا ورزش، ارائه کرد. نکته جالب این بود که اکثر افراد ورزش را انتخاب کردند و همین امر باعث شد که تعداد افراد گروه دویدن، بیشتر از افراد گروه دارو باشد.

اگرچه افراد بیشتری دویدن‌درمانی را انتخاب کردند اما فقط ۵۲ درصد از آن‌ها به برنامه ورزشی پایبند ماندند در حالیکه این رقم در گروه دارودرمانی معادل ۸۲ درصد  بود.

در پایان دوره ۱۶ هفته‌ای، نشانه‌هایی از بهبود در عوارض افسردگی و اضطراب در حدود ۴۴ درصد از افراد هر دو گروه مشاهده شد.

این متخصصان می‌گویند که هر دو عامل تقریبا به یک اندازه در مبارزه با افسردگی مفید بودند اما داروهای افسردگی عموما عوارضی بر وزن بدن، تغییرات ضربان قلب و فشارخون داشتند در حالیکه دویدن‌درمانی به تاثیرهای مثبتی بر تناسب‌اندام و ضربان قلب منجر شد.

البته محققان معتقدند که می‌توان از هر دو شیوه برای درمان افسردگی بهره گرفت چرا که داروهای افسردگی در مجموع ایمن و موثرند و فقط در برخی موارد ممکن است اثرات جانبی بالقوه‌ای داشته باشند. برخی بیماران هم تمایلی به مصرف قرص‌های ضدافسردگی ندارند.

اهمیت درمان‌های مبتنی بر سبک زندگی در مراقبت‌ از سلامت روان

بر همین اساس یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که ورزش‌درمانی گزینه‌ای خوب و شاید حتی بهتر برای برخی بیماران است و البته دویدن هم تنها روش اجرای ورزش‌درمانی نیست.

به نوشته ایندیپندنت، پنینکس با تاکید بر تاثیر ورزش بر تناسب اندام و سلامت جسمی و روانی می‌گوید که نباید آن را به مثابه روشی «معجزه‌آسا» در نظر بگیریم و بنابراین، نتیجه این پژوهش نباید چنان تفسیر شود که داروهای افسردگی را کنار بگذاریم و فقط به ورزش روی بیاوریم.

پنینکس توصیه می‌کند: بیمارانی که می‌خواهند مصرف داروهای افسردگی را کاهش دهند باید حتما با پزشک مشورت کنند و این اقدام را تحت نظر پزشک معالج خود انجام دهند زیرا ممکن است کاهش دز دارو یا کنار گذاشتن آن برای همه افراد مبتلا به افسردگی مناسب نباشد.

او همچنین تاکید می‌کند: این پژوهش نشان ‌می‌دهد که در مراقبت‌های بهداشتی روانی باید درمان‌های مربوط به سبک زندگی مانند دویدن‌درمانی را بیشتر در نظر بگیریم.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری