فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

۲۸۵۰ سَمنِ کشور در مقابله با آسیب‌های اجتماعی اعتیاد فعالند

۲۸۵۰ سَمنِ کشور در مقابله با آسیب‌های اجتماعی اعتیاد فعالند

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

کارشناس دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد کشور گفت: بیش از ۲ هزار و۸۵۰ سَمن(سازمان مردم نهاد) در مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در سطح کشور فعالیت دارند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایرنا، محمدرضا حاجیلو روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه تخصصی آموزش سَمن‌های منطقه ۲ کشور، در گفت‌ و گو با ایرنا اظهار کرد: دفتر توسعه مشارکت‌های‌ مردمی سازمان‌های مردم ‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هر سال به منظور توانمندسازی، ارتقای سطح عملکرد و افزایش توانایی‌های سازمان‌های مردم‌ نهاد اقدام به برگزاری کارگاه‌های منطقه‌ای سَمن‌های سطوح ۲ و ۳ می‌کند.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی سَمن‌ها در چند سطح ظرفیت، توانایی، سازمان و ساختار افزود: در این کارگاه‌ها افراد مشارکت‌کننده پس از اتمام کارگاه، جلسه آموزشی مشابهی را برای ۶ سَمن دیگر در استان خود برگزار می‌کنند تا آنها نیز به سطح یک برسد.

کارشناس دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد تصریح کرد: تعریف سازمان مردم‌ نهاد به معنی یک مجموعه از مردم، با مردم و برای مردم است و آنها نباید به دنبال اهداف شخصی باشند.

وی گفت: سَمن‌ها یاری‌کننده دولت در مسیر حل مسائل مُبتلابه جامعه بعنوان بازویی توانمند هستند و اکنون مجوز فعالیت آنها نیز براحتی صادر می‌شود.

حاجیلو با اشاره به سازماندهی و تخصصی شدن سازمان‌های مردم نهاد گفت: سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نگاه ویژه‌ای برای حمایت و تقویت این سازمان‌ها دارند بر همین اساس ارتقاء سطح عملکرد برگزاری کارگاه‌های تخصصی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم ۷۷۹ هزار نفر از سازمان‌های مردم نهاد و آحاد مردم تحت آموزش قرار گرفتند و سال گذشته نیز ۳۱۰ سازمان مردم‌ نهاد در آموزش های کارگاهی شرکت کردند.

کارشناس دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد بیان داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز سه کارگاه آموزشی ویژه سَمن‌ها برگزار شده است که پیش از اصفهان، این کارگاه در پنج استان منطقه‌ای به میزبانی استان یزد برگزار شده بود.

وی در باره نقش سازمان‌های مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی بخصوص مواد مخدر گفت: سَمن‌ها نقش پُررنگی در کنترل و کاهش آسیب‌های اعتیاد و صیانت از بهبودیافتگان، اشتغال آنان توسط کارآفرینان و سَمن‌های ماده ۱۶ اشغالزایی دارند ضمن‌اینکه در پیشگیری، آموزش خانواده‌، ارتقای سطح آگاهی جوانان و نوجوانان و درمان و کاهش آسیب‌ها نیز ورود پیدا کرده‌اند.

حاجیلو اضافه کرد: مجمع خیران ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا راه‌اندازی شده است که با عنوان «یاریگران زندگی» با هدف کنترل کاهش آسیب اجتماعی فعالیت خواهند کرد.

تسهیلگر کارگاه آموزشی «پیام‌های ماندگار» نیز در باره برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: در این کارگاه سَمن‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، مواد مُحرک و روانگردان گردان فعال از ۶ استان حضور دارند و در آن در باره ماندگاری یک پیام شنیداری، دیداری و تصویری آموزش داده خواهد شد.

پدرام موسوی افزود: روش‌های غیرمنتظر بودن، اعتبار داشتن، عینی بودن، داستان‌گویی در انتقال پیام، اهمیت احساس در تولید محتوا و در نهایت فعال ماندن در ذهن مخاطب از مهمترین موضوعات برگزاری این کارگاه است.

تسهیلگر کارگاه آموزشی«پیام‌های ماندگار» گفت: تولید محتوا یک مفهوم بسیار مهم است، زیرا در تهیه بروشور، وبلاگ، وب سایت و شبکه‌های اجتماعی بسیار کاربرد دارد و ما باید توانایی این مهم را داشته باشیم تا بتوانیم پیام تاثیرگذاری به مخاطب ارائه کنیم

وی ادامه داد: بسیاری از منابع تولید محتوا بدلیل نداشتن اثرگذاری لازم در ذهن مخاطب ماندگار نمی‌شوند و ما بدنبال تمرین اثر ماندگاری در ذهن هستیم.

فعالیت ۲۵۰ سَمنِ اصفهان در حوزه آسیب‌های اجتماعی

کارشناس سازمان‌های مردم نهاد توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌ نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر اصفهان نیز گفت: توسعه مشارکت مردمی شورای مبارزه با مواد مخدر، آمورش منطقه‌ای یک روزه‌ای را از سوی نهاد بالادستی به استان‌ها ابلاغ کرده و اصفهان امروز میزبان استان‌های هرمزگان،فارس، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد در این کارگاه است.

زهره نهالی افزود: پس از برگزاری کارگاه، افراد برتر در مرحله بعد بصورت سه روزه در کارگاه‌های پیشرفته شرکت می‌کنند که هدف آن افزایش اثربخشی، تغییر و توسعه ظرفیت، فعال‌سازی قابلیت، بهبود روش‌ها و ظرفیت توسعه کمی و کیفی است.

نهالی بیان داشت: در اصفهان ۲۵۰ سَمن در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالند اما با توجه به غیرفعال بودن برخی از آنها، ما با برگزاری این کلاس‌ها بدنبال پویایی این‌گونه سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

این کارگاه آموزشی منطقه‌ای و استانی برای سازمان‌های فعال و دارای مجوز ۶ استان یاد شده برگزار شده است.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *