فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به اچ پی وی، واکسیناسیون همگانی است

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به اچ پی وی، واکسیناسیون همگانی است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد ، ویروس شناس کلینیک پاپیلوما دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بهترین راه جلوگیری از شیوع و ابتلا به ویروس پاپیلوما یا اچ پی وی، واکسیناسیون همگانی است.

دکتر آنژیلا عطایی پیرکوه در نشست بررسی ویروس پاپیلوما یا اچ پی که در نظام پزشکی تهران براگزار شد، تزریق واکسن پیش از آغاز فعالیت جنسی را بهترین راه جلوگیری از ابتلا و شیوع ویروس اچ پی وی دانست.

وی گفت: دومین کنگره ملی پاپیلوما از 9 تا 11 اسفند در بیمارستان رازی برگزار می شود دعوت می کنم از علاقه مندان و فعالان این حوزه که در این کنگره حضور داشته باشند و حتی برای آن مقاله ارسال کنند.

عطایی افزود: ما 2 نوع مریض داریم، یکی مبتلایانی که به علت ابتلا و عوارض آن نیاز به همکاران روانپزشک پیدا می کنند، و دسته دیگری که به علت مشکلاتی که داشتند به این بیماری مبتلا شده اند.

این ویروس شناس با اشاره به اینکه رفتارهای جنسی کاملا تغییر کرده است، یادآورشد: شبکه هایی در جامعه تشکیل شده که طرز رفتار و نگرش آدم ها به روابط جنسی را تغییر می دهد، از زمره ممنوعیت ها بیرون آمده و برخی رفتارها را خیلی عادی جلوه می دهد.

وی اظهارکرد: افرادی که رفتارهای جنسی عجیب و غریب دارند و دیگران را مبتلا می کنند و افرادی که از کسانی که چنین رفتارهایی را داشته اند به ویروس مبتلا شده اند، همه به روانپزشکان نیاز پیدا می کنند.

عطایی خاطرنشان کرد: کلینیک پاپیلوی بیمارستان لولاگر در همکاری تنگاتنگ ویروس شناسان، متخصصان زنان، پوست، اورولوژی، روانشناسان و روانپزشکان  برای مدیریت بیماران و تبادل اطلاعات فعالیت می کند.

این ویروس شناس تصریح کرد: مساله این است که وقتی می گوییم بچه ها را در سن پایین واکسیناسیون کنیم، اصلا بدین معنا نیست که به بچه ها اجازه دهیم که رابطه جنسی در سنین پایین اتفاق بیفتد، به این دلیل است که پاسخ ایمنی در سن پایین خیلی بهتر است و برنامه واکسیناسیون در اطفال صورت می گیرد.

وی ادامه داد: 90 درصد مواردی که انتقال اچ پی وی صورت می گیرد گفته می شود که از طریق انتقال جنسی است، 10 درصد ا طریق راه های ناشناخته، گاه این موارد را می گوییم تا یک رابطه زناشویی بهم نخورد، واقعا مواردی ممکن است وجود داشته باشد که ما ندانیم، از همین رو نمی توانیم بگوییم که همه افراد واکسینه نشوند.

عطایی اعلام کرد: دی ان ای ویروس پاپیلوما کشورهای غربی در 6 درصد از خون اهداکنندگان مشاهده شده شده است، در حالی که اهدا کننده سالم محسوب می شد از همین رو می توان گفت که اطلاعات گسترده و کاملی در مورد تمامی رفتار ویروس ها در اختیار نیست.

این ویروس شناس با بیان اینکه مطالعات در مورد اچ پی وی بسیار کم و جسته و گریخته است، گفت: واکسن برای کسی که این ویروس را گرفته تاثیری ندارد. اگر کسی که ویروس را گرفته باشد، تزریق این واکسن پس از بهبودی در آینده بی تاثیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: از سال 2006 به بعد سه واکسن معرفی شده اند که فعلا واکسن های 4 و 9 ظرفیتی در دنیا استفاده می شوند و تعدادی هم جدید هستند که از سال 2019 ساخته شده اند. 4 ظرفیتی از تیپ های 6، 11، 16 و 18 جلوگیری می کند، این تیپ ها عامل اصلی ابتلا به سرطان های مختلف از جمله دهانه رحم، سر و گردن هستند.

عطایی افزود: واکسن 2 ظرفیتی هم مشابه واکسن ایرانی و در بازار موجود است که می تواند 70 درصد از ابتلا به سرطان ها جلوگیری کند.

این ویروس شناس اظهارکرد:  توصیه می کنیم که واکسن 4 ظرفیتی که اکنون در بازار موجود است مصرف و واکسن های 9 ظرفیتی برای اطفال استفاده شود.

وی تاکید کرد: برای کسانی که مبتلا شده اند گاردسیل(واکسن آمریکایی 9 و 4 ظرفیتی) تاثیری ندارد و همان پاپیلوگارد واکسن ایرانی می توانند استفاده کنند توصیه می شود و مطالعات نشان داده که چقدر می تواند از ضایعات پیش سرطانی می تواند جلوگیری کند.

عطایی گفت: واکسن های موجود کاملا بی خطر هستند و مشکلاتی برای فرزندآوری ایجاد نمی کنند. تا سال 2030، 90 درصد دختران باید واکسن را دریافت کرده، 90 درصد زنان حتما باید از نظر سرطان چک شده و در 70 درصد زنان ضایعات درمان شده باشد.

به همت بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی نشستی به منظور روشنگری و اطلاع رسانی در خصوص ویروس پاپیلوما یا بیماری اچ پی وی با حضور ویروس شناسان، متخصصان عفونی و روانپزشکان برگزار شد.

ویروس اچ پی وی یا پاپیلوما یکی از شایعترین بیماری های عفونی مربوط به دستگاه تناسلی و روابط جنسی است که در صورت پیشگیری و درمان نکردن می تواند منجر به ابتلای فرد به انواع سرطان ها شود.

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی با مشارکت جمعی از متخصصان به همین منظور نشستی برگزار کرد که طی آن ابعاد تاریخی، روانشناختی، ویروس شناسی و راه حل درمانی بیماری پاپیلوما بررسی و اطلاع رسانی شد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *