فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

سهم بیشتر زنان در ابتلا به یک بیماری مقاربتی/ نشانه‌های ابتلا به بیماری چیست؟

سهم بیشتر زنان در ابتلا به یک بیماری مقاربتی/ نشانه‌های ابتلا به بیماری چیست؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان دچار تبخال تناسلی می‌شوند، به مادران باردار توصیه کرد در صورت ابتلا به این ویروس حتما پزشک خود را مطلع کنند تا از انتقال بیماری به نوزاد جلوگیری شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، دکتر زهرا نائیجی درباره تبخال تناسلی و دلایل ابتلا و درمان آن توضیحاتی داد و اظهار کرد: تبخال تناسلی عفونتی شایع و مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود.

وی افزود: تماس جنسی اولین راه انتقال این ویروس از فرد آلوده به فردی دیگر است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه پس از عفونت اولیه، ویروس در بدن شما پنهان می‌ماند و ممکن است چندین بار در سال فعال شود ضمن اینکه این بیماری می‌تواند منجر به درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی شود.

او با تاکید بر اینکه گاهی برخی از افراد هیچ علامتی از این بیماری ندارند، خاطرنشان کرد: در صورت ابتلا به عفونت، حتی اگر زخمی را مشاهده نکردید باز هم قابلیت انتقال به دیگران وجود خواهد داشت.

وی در توضیح اینکه هیچ درمان اختصاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، اظهار کرد: مصرف برخی از داروها می‌تواند منجر به کاهش علامت‎‌ها شود و خطر انتقال به دیگران را کاهش دهد ضمن اینکه استفاده از وسایل محافظتی نیز از گسترش عفونت تبخال تناسلی جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های ابتلا به تبخال تناسلی

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه تبخال تناسلی نباید با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود، درباره نشانه‌های ابتلا به تبخال تناسلی عنوان کرد: اکثر افراد مبتلا به HSV به دلیل عدم وجود یا خفیف بودن علامت‌ها، نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند. در صورت علامت‌دارشدن، ممکن است بیمار دو تا ۱۲ روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس علامت‌ها را مشاهده کند.

نائیجی توضیح داد: احساس درد یا خارش به شکلی که ممکن است تا زمانی که عفونت برطرف نشود، در ناحیه تناسلی وجود داشته باشد، برجستگی یا تاول‌های کوچک سفید و قرمز (چنین موردی ممکن است از چند روز تا چند هفته پس از عفونت ایجاد شود)، زخمی که هنگام تاول زدن ترشح یا خونریزی ایجاد می‌کند و حتی گاهی بیمار هنگام ادرار کردن احساس درد دارد، گال (در این حالت پوست زخم و پوسته‌پوسته می‌شود، در طی شیوع ابتدایی این بیماری، امکان ایجاد علامت‌هایی مشابه با آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب وجود دارد) از جمله علامت‌های ابتلا به تبخال تناسلی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه قسمت‌هایی از بدن زنان و مردان به دلیل ابتلابه تبخال تناسلی دچار زخم می‌شود؟، افزود: باسن، ران، مقعد، مجرای ادرار و دهان از جمله محل‌های مشترک ایجاد زخم است ضمن اینکه اختصاصا در زنان امکان ایجاد زخم در واژن، اندام تناسلی خارجی و دهانه رحم و در مردان آلت تناسلی و کیسه بیضه درگیر بیماری می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه با تاکید بر اینکه تبخال تناسلی در هر فردی به شکل متفاوت ایجاد می‌شود، بیان کرد: نشانه‌های ناشی از این بیماری ممکن است مدتی وجود داشته باشند و در برخی مواقع برطرف شود حتی برخی در طول سال در قسمت‌های مختلفی از بدن دچار علامت‌های این بیماری می‌شوند.

به گفته وی گاهی بیماران در طول عود این بیماری یا کمی قبل از ایجاد زخم‌ها علامت‌هایی مانند سوزش، سوزن سوزن شدن و خارش در قسمتی که عفونت برای اولین بار وارد بدن شده است، احساس درد در ناحیه کمر، باسن و پاها را شاهد هستند.

وی با تاکید بر اینکه اگر با توجه به نشانه‌هایی که به آن اشاره کردیم، مشکوک به تبخال تناسلی یا هرگونه عفونت مقاربتی هستید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، گفت: به‌طور کلی عود بیماری از شیوع اولیه درد کمتری دارد و زخم‌ها سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره علت ایجاد تبخال تناسلی، عنوان کرد: دو نوع عفونت ویروس هرپس سیمپلکس می‌تواند منجر به ایجاد تبخال تناسلی شود، در نوع اول (HSV) بیمار دچار زخم سرد یا تبخال در اطراف دهان می‌شود که اغلب مواقع از طریق تماس پوست با پوست  ایجاد می‌شود، با این حال در حین رابطه جنسی دهانی، امکان انتقال به ناحیه تناسلی وجود دارد ضمن اینکه عود این بیماری بسیار کمتر از عفونت HSV-2 یا نوع دوم است.

او ادامه داد: نوع دوم منجر به تبخال تناسلی در بیمار می‌شود و از طریق تماس جنسی و تماس پوست با پوست منتقل خواهد شد، HSV-2 بسیار رایج و مسری است، چه زخم به‌صورت باز و چه به صورت بسته باشد؛ ضمنا از آنجا که ویروس در خارج از بدن به سرعت از بین می‌رود، غیر ممکن است از طریق تماس با سرویس بهداشتی، حوله یا سایر اشیا مورد استفاده فرد آلوده انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تبخال تناسلی دهانه رحم، شبیه به تاول یا تبخال است گفت: امکان ایجاد این عارضه در زنان در داخل واژن، رحم یا روی پوست خارج از واژن وجود دارد و گاهی دهانه رحم را نیز درگیر می‌کند. اگر تاول‌ها یا زخم‌ها عفونی شوند، منجر به التهاب دهانه رحم می‌شود و باعث ایجاد علائمی مانند درد در حین رابطه جنسی، ترشحات غیر طبیعی واژن یا خونریزی غیر طبیعی خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره عوامل خطر در ایجاد تبخال تناسلی نیز هشدار داد و افزود: طبق آمار زنان بیشتر از مردان دچار تبخال تناسلی می‌شوند ضمن اینکه افرادی که شریک جنسی متعدد دارند، در هر رابطه خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

مهمترین عوارض تبخال تناسلی

او به عوارض مرتبط با تبخال تناسلی اشاره کرد و ادامه داد: خطر ابتلا به زخم‌های تناسلی، احتمال انتقال یا ابتلا به سایر عفونت‌های مقاربتی از جمله ایدز را افزایش می‌دهد. همچنین امکان آلوده شدن نوزادانی که از مادران آلوده به این بیماری متولد می‌شوند، وجود دارد. چنین مشکلی می‌تواند منجر به آسیب مغزی، کوری یا مرگ نوزادان تازه متولد شده شود بنابراین؛ به این مادران زایمان طبیعی پیشنهاد نمی‌شود.

مشکلات مثانه یکی دیگر از عوارض ایجاد تبخال تناسلی است که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: در برخی موارد زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی می‌تواند منجر به التهاب در اطراف مجرای ادرار شود، در صورت ایجاد تورم در مجرای ادرار ممکن است چند روز بسته شود و برای تخلیه نیاز به قرار دادن کاتتر باشد.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه با بیان اینکه در موارد نادر، عفونت HSV منجر به التهاب غشا و مایع مغزی نخاعی و نخاع (مننژیت) نیز می‌شود، اضافه کرد: گاهی ممکن است تبخال تناسلی منجر به التهاب پوشش داخلی راست روده نیز شود.

تبخال تناسلی چگونه منتقل می‌شود؟

وی با اشاره اینکه عارضه تبخال تناسلی به‌راحتی از تماس پوست به پوست با فردی که این ویروس را دارد، منتقل خواهد شد، گفت: با داشتن رابطه جنسی با فردی که مبتلا به عفونت است، تبخال تناسلی منتقل می‌شود. حتی اگر رابطه کاملی نیز نداشته باشید، امکان انتقال از تماس پوست به پوست وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای جلوگیری وجود دارد؟ افزود: برای پیشگیری از تبخال تناسلی، نکاتی همانند جلوگیری از عفونت‌های قابل انتقال از راه جنسی توصیه می‌شود، در حقیقت باید اطمینان حاصل کنید که شریک جنسی شما هیچ عفونتی نداشته باشد. همچنین باید هنگام رابطه جنسی از وسایل مراقبتی استفاده کنید و در صورت شیوع تبخال در ناحیه تناسلی از رابطه جنسی خودداری کنید.

اقدامات احتیاطی در دوران بارداری

وی به زنان باردار توصیه کرد: اگر باردار هستید و می‌دانید که تبخال تناسلی دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید، ممکن است به توصیه پزشک لازم باشد که داروهای ضد ویروس تبخال را در اواخر بارداری شروع کنید تا از شیوع آن هنگام زایمان جلوگیری شود. ضمنا در صورتی که مادر شیوع بالایی هنگام زایمان داشته باشد، پزشک برای جلوگیری از خطر انتقال به نوزاد، انجام زایمان سزارین را به مادر پیشنهاد خواهد کرد.

راه‌های کنترل و درمان تبخال تناسلی

عضو هیئت علمی دانشگاه با یادآوری اینکه درمان قطعی برای تبخال تناسلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: استفاده روزانه از داروهای ضد ویروسی با تجویز پزشک می‌تواند از شیوع بیماری جلوگیری کند و احتمال سرایت آن را به دیگران کاهش دهد، تنها جهت کنترل این بیماری ممکن است پزشک داروهایی را برای بیمار تجویز کند که به بهبود زخم‌ها در شیوع اولیه، کاهش شدت و مدت علائم هنگام شیوع مکرر، کاهش دفعات عود بیماری و به حداقل رساندن شانس انتقال تبخال تناسلی کمک کند.

وی به مبتلایان به تبخال تناسلی توصیه کرد: هنگام حمام کردن با آب گرم از شوینده‌های ملایم استفاده کنید، محل آلوده شده را همیشه تمیز و خشک نگه دارید، از لباس‌های نخی گشاد در منزل استفاده کنید، از قرار گرفتن در معرض گرما یا آفتاب مستقیم خودداری کنید، به‌طور مکرر استحمام کنید و از مصرف صابون‌های معطر خودداری کنید.

نائیجی با یادآوری این موضوع که مردان ویروس تبخال تناسلی راحت‌تر به شریک جنسی خود یعنی زنان منتقل می‌کنند، افزود: راهکاری برای خارج کردن این عارضه از بدن وجود ندارد، با این حال مصرف روزانه داروهای ضد ویروسی از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند یا احتمال آن را کاهش می‌دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وی با اشاره به اینکه امکان ایجاد عارضه تبخال تناسلی در کودکان نیز وجود دارد، ادامه داد: البته کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان به این ویروس مبتلا می‌شوند.

این متخصص زنان و زایمان در خاتمه، توصیه کرد: در هر بار داشتن رابطه جنسی از وسایل محافظتی استفاده کنید، همچنین در صورت داشتن تاول یا زخم در نواحی ذکر شده باید از هر نوع رابطه جنسی خودداری کرده و این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از وسایل محافظتی نیز فقط ناحیه مورد استفاده را محافظت می‌کند،. مطمئن‌ترین راه، خودداری از رابطه جنسی در صورت ابتلا به تبخال تناسلی است.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری