فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

علت خشکی و درد مفاصل در سرما؛ توصیه‌هایی برای کاهش درد

علت خشکی و درد مفاصل در سرما؛ توصیه‌هایی برای کاهش درد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

وقتی فشار هوا در سرما پایین می‌آید، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها در محل مفاصل ممکن است منبسط شوند که به بروز درد مفصلی منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، در حالی که هوا رو به سردی می‌رود، ممکن است متوجه شده باشید که بدنتان کمی بیشتر درد می‌کند. در مطلبی که در ادامه می‌آید پزشکان می‌گویند که چرا و چگونه هوای سرد بر بدنتان اثر می‌گذارد و در فصل زمستان برای کاهش درد چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

دکتر «سارا لی»، متخصص فوریت‌های پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه «مریلند» به فاکس‌نیوز دیجیتال می‌گوید: این تصور رایج وجود دارد که هوا بر درد ماهیچه‌ استخوانی مزمن تاثیر می‌گذارد، یک فرضیه این است که وقتی فشار هوا در سرما پایین می‌آید، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها در محل مفاصل ممکن است منبسط شوند که به بروز درد مفصلی منجر می‌شود.

اما علت واقعی این دردها چیست؟

«رایان ای هارل»، جراح ارتوپد و متخصص عارضه‌های مفصلی لگن و زانو، می‌گوید سرما و هوای بارانی با درد و مفاصل خشک و دردناک همراه است.

در حالی که پژوهش در این زمینه همچنان ادامه دارد، فرضیه‌هایی در مورد علت اثرگذاری سرما بر مفاصل و افزایش درد وجود دارد.

افزایش غلظت مایع زلاله‌ای (سینوویال) – مایع زلاله‌ای در مفاصل قرار دارد و مفصل را به‌ اصطلاح روغن‌کاری می‌کند. تصور بر این است که در هوای سردتر، مایع زلاله‌ای غلیظ‌ تر و از لزجی و روانی‌اش کاسته می‌شود؛ بنابراین، مفاصل خشک و دردناک می‌شوند.

انقباض رگ‌ها – با تغییر دما، بدن تلاش می‌کند دمایش را حفظ کند که سبب انقباض رگ‌ها می‌شود.

به گفته هارل، با انقباض رگ‌ها، جریان خون به ماهیچه‌ها و مفاصل کاهش پیدا می‌کند و این کاهش جریان خون ممکن است درد و خشکی مفاصل را در پی داشته باشد.

کاهش فشار هوا – به نظر می‌رسد بین کاهش فشار هوا و درد مفاصل ارتباط وجود داشته باشد و برخی افراد به تغییرات فشار در هوای سرد و بارانی حساس‌ترند.

هارل می‌گوید: کاهش فشار هوا به انبساط بافت‌ها از جمله ماهیچه و تاندون منجر می‌شود که افزایش درد در فضاهای محصور مانند مفاصل را در پی دارد.

افزایش حساسیت عصب‌ها – افراد مبتلا به درد مفاصل و آرتروز عصب‌های حساس‌تری دارند. به گفته هارل، غضروف‌های ساییده‌ شده در اثر آرتروز این عصب‌های حساس را بی‌حفاظ‌تر می‌کنند.

هوای سرد به افزایش حساسیت این عصب‌ها و در نتیجه، درد بیشتر می‌انجامد.

رطوبت بالا – هارل می‌گوید به نظر می‌رسد که افزایش رطوبت هوا به سلول‌های استخوان و غضروف مفاصل آسیب بیشتری می‌زند.

بی‌تحرکی – کاهش فعالیت در فصل زمستان به کاهش جریان خون به مفاصل و در نتیجه، خشکی بدن و افزایش درد منجر می‌شود.

چگونه با خشکی و درد بدن در فصل زمستان مقابله کنیم؟

عادت‌های سالم را حفظ کنید – دکتر لی توصیه می‌کند که افراد، عادت‌های سالم از جمله خواب کافی و برنامه غذایی سالم‌خواری را رعایت کنند.

آب کافی بنوشید – وقتی هوا آفتابی و گرم است، راحت‌تر می‌شود به یاد داشت که باید مدام آب نوشید و تعادل آب بدن را حفظ کرد. اما نوشیدن آب کافی در فصل زمستان نیز به اندازه تابستان اهمیت دارد زیرا کمبود آب با خشکی مفاصل همراه است و درد مفاصل را بیشتر می‌کند.

فعالیت بدنی داشته باشید – ورزش سبک مانند پیاده‌روی به کشش و باز شدن مفاصل کمک می‌کند.

لی می‌گوید: تحرک به تقویت استخوان‌ها در بلند مدت کمک می‌کند و از درد ماهیچه‌ استخوانی مزمن جلوگیری می‌کند.

در صورت ادامه درد، داروهایی مانند ایبوپروفن که بدون نسخه پزشک در دسترس است به تسکین درد کمک می‌کند.

روحیه خوب و شاد را حفظ کنید – هارل می‌گوید: حال روحی خوب با کاهش درد ارتباط دارد. او توصیه می‌کند سراغ فعالیت‌هایی بروید که در ماه‌های سرد زمستان، روحیه‌تان را بهتر و شادترتان می‌کند.

خودتان را گرم نگه دارید – گرما کمک می‌کند از تاثیر عواملی که در دمای پایین درد مفاصل را تشدید می‌کنند، بکاهید.

هارل توصیه می‌کند: لباس‌های گرم و چند لایه لباس بپوشید، از پتوی برقی و حمام آب گرم غافل نشوید و دمای داخل خودرو یا خانه را بالا ببرید.

 

آخرین مطالب

اشتراک گذاری