فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

توصیه‌های مراقبتی بارداری در فصل سرما

توصیه‌های مراقبتی بارداری در فصل سرما

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

متخصص زنان، زایمان و نازایی درباره مراقبت از بارداری چندقلویی، کاهش تهوع استفراغ و توصیه‌های مراقبتی در بارداری گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری فارس، ناهید همتیار متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: اولین اقدام برای توصیه به یک خانم باردار، شروع مصرف اسید فولیک است. در صورتی که مراقبت‌های قبل از بارداری را انجام نداده باشد، یعنی چکاب و آزمایش نرفته باشد و سابقه بیماری خاصی نداشته باشد، باید برای او یک سری آزمایش‌های روتین درخواست کنیم.

وی افزود: این آزمایش‌ها شامل بررسی کم‌خونی، تیروئید، قند خون، هپاتیت، HIV و سرخچه می‌شوند. در صورتی که هر یک از این آزمایش‌ها مشکلی نشان دهند، باید بر اساس نتایج وضعیت درمان را شروع کنیم یا در صورت وجود مشکلات تغذیه‌ای، آنها را اصلاح کنیم. اگر خانم باردار مشکل خاصی نداشته باشد، در هفته ۷ الی ۸ بارداری یک سونوگرافی برای بررسی وضعیت جنین، تشکیل قلب و موقعیت جفت درخواست می‌شود؛ همچنین، زندگی روزمره‌اش نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان کرد: تمام خانم‌ها اسید فولیک ۱ را روزی یک عدد مصرف کنند. در صورتی که سابقه بیماری صرع داشته باشند، دارای داروهای ضد تشنج باشند یا سابقه تولید نوزاد مبتلا به مشکلات عصبی داشته باشند، باید اسید فولیک 4 میلی گرم را مصرف کنند. در مورد سونوگرافی، تقریباً تا آخر بارداری، در صورتی که جنین مشکل خاصی نداشته باشد، سه یا چهار سونوگرافی کافی است.

وی در ادامه درباره اینکه آیا تعدد سونوگرافی مشکلی برای جنین ایجاد می کند یا خیر توضیح داد: مادر برای اولین بار می‌تواند صدای قلب جنین را در هفته هفتم حاملگی بشنود. در هفته هشتم، در صورتی که سونوگرافی انجام شود و مشکلی وجود نداشته باشد، به غربالگری‌های جنین می‌پردازیم که در هفته دوازدهم انجام می‌شود و شامل بررسی ضخامت ان تی جنین و ضخامت استخوان پشت گردن جنین برای سندروم دان می‌شود. همچنین، میزان تیروسیم در هفته‌های ۱۳ و ۱۸ نیز بررسی می‌شود.

ناهید همتیار متخصص زنان، زایمان و نازایی درباره تزریق واکسن آنفولانزا به زنان باردار اشاره کرد و گفت: برای غربالگری تریمسر اول (هفته ۱۲)، آزمایش خون را انجام دهید. اگر مشکلی وجود ندارد، برنامه را تا هفته ۱۷ یا ۱۸ ادامه دهید و سونوگرافی آنومالی‌اسکن را انجام دهید. توصیه کنید که تمام خانم‌های باردار در فصل سرما واکسن آنفولانزا دریافت کنند؛ برای کسانی که تهوع استفراغ دارند، ابتدا مشکلات تیروئیدی را بررسی کنید و سپس توصیه‌های تغذیه‌ای ساده را به آنها بدهید.

وی در ادامه درباره استفاده دارو برای کاهش حالت تنوع و استفراغ توضیح داد: در صورت لزوم، از درمان‌های دارویی برای کاهش تهوع استفراغ استفاده کنید. برای مادرانی که بارداری دوقلویی یا سه قلویی دارند، توصیه می شود که بیشتر از سایر مادران مراقبت کنند و در صورت نیاز، تعیین جنسیت جنین را انجام دهند. بررسی کم‌خونی و گروه خونی مادر را در هفته‌ای که آزمایش خون اول انجام می‌شود، انجام دهید.

وی در پایان در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان افزود: برای مادران بدون مشکل کم‌خونی، تا هفته ۱۶ وی برنامه‌های ویتامینی به علت تهوع بارداری را توصیه کنید. برای مادران با مشکل کم‌خونی، درمان مورد نیاز را از هفته ۱۶ شروع کنید و قرص آهن را به آنها بدهید. از این موارد برای تمام مادران بارداری که در فصل سه ماهه پاییز و زمستان باردار هستند و همچنین زمان زایمان آنها توصیه می شود.

 

آخرین مطالب

اشتراک گذاری