فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

دارویی برای پیشگیری از اضافه وزن در زنان

دارویی برای پیشگیری از اضافه وزن در زنان

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

داروی دیابت ممکن است به زنان کمک کند پس از ترک سیگار از افزایش وزن جلوگیری کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، تجزیه و تحلیل ثانویه داده‌های کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که داروی دیابت، دولا گلوتاید ممکن است به‌طور قابل توجهی خطر مهم افزایش وزن را پس از ترک سیگار کاهش دهد.

این تحلیل نشان می‌دهد که ظاهرا زنان پس از ترک سیگار، نسبت به مردان  پنج برابر وزن بیشتری اضافه می‌کنند.

محققان خاطرنشان کردند: به‌نظر می‌رسد که زنان نسبت به مردان نرخ برگشت به سیگار بیشتری دارند. یکی از توضیحات پیشنهادی و احتمالی برای این موضوع این است که آنان احتمالا بیشتر نگران خطر افزایش وزن شدید به دنبال ترک سیگار باشند، اگرچه هیچ مدرک محکمی برای این موضوع وجود ندارد.

نتایج کارآزمایی بالینی قبلی نشان داد که در مقایسه با درمان مصنوعی، داروی دیابت، دولاگلوتید به‌طور قابل توجهی افزایش وزن را در افرادی که سیگار را ترک کرده بودند کاهش داد اما به گفته محققان، مشخص نیست که آیا این کاهش وزن مختص جنسیت است یا خیر. به همین دلیل، آنان داده‌های این کارآزمایی را دوباره تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند که آیا تفاوت‌های جنسیتی در کاهش یا افزایش وزن در ۱۲ هفته پس از تلاش برای ترک سیگار وجود دارد یا خیر.

این کارآزمایی شامل ۲۵۵ بزرگسال بود که ۱۵۵ نفر از آنان زن بودند. میانگین سنی بین ۴۲ تا ۴۴ سال و تعداد سیگارهای مصرفی روزانه به‌طور متوسط ۲۰ نخ برای دوره‌ای بین ۱۹ تا ۲۲ سال بود.

شرکت‌کنندگان کارآزمایی به‌طور تصادفی به دو گروه دریافت دوز ۱.۵ میلی‌گرم در ۰.۵ میلی‌لیتر دولا گلوتاید یا ۰.۵ میلی‌لیتر داروی مصنوعی، به‌علاوه داروی ترک سیگار وارنیکلین ۲ میلی‌گرم در روز و مشاوره رفتاری برای مدت ۱۲ هفته تقسیم شدند.

دولاگلوتید اثرات هورمون پپتید شبه گلوکاگون یک را تقلید می‌کند که به‌طور طبیعی در روده در پاسخ به غذا تولید می‌شود و به تنظیم میزان گلوکز در خون و افزایش وزن کمک می‌کند.

دارویی برای پیشگیری از اضافه وزن در زنان

در شروع کارآزمایی، میانگین وزن در بین زنان کمی بیش از ۷۲ کیلوگرم (شاخص توده بدنی۲۶) و کمی بیش از ۹۲.۵ کیلوگرم در میان مردان (شاخص توده بدنی ۲۹) بود.

پس از ۱۲ هفته، دولا گلوتاید خطر افزایش وزن را در هر دو جنس در مقایسه با درمان مصنوعی کاهش داد. زنانی که دولا گلوتاید مصرف کردند حدود یک تا دو کیلوگرم در مقایسه با افزایش وزن حدود دوتا ۲.۵ کیلوگرم برای زنان در گروه درمان مصنوعی، کاهش وزن داشتند.

مردانی که دولا گلوتاید دریافت کردند، در مقایسه با افزایش وزن حدود دو کیلوگرم در میان افرادی که در گروه درمان مصنوعی قرار داشتند، کمی بیش از نیم کیلوگرم وزن کم کردند.

اگرچه به‌طور کلی، تغییر وزن بین جنس‌ها تفاوتی نداشت، زنان بیشتر احتمال داشت که وزن بیشتری اضافه کنند. به‌طور معناداری دولا گلوتاید با خطر کمتر افزایش وزن قابل توجه در میان زنان همراه بود که به‌عنوان افزایش بیش از ۶ درصد تعریف می‌شود.

افزایش وزن قابل توجه در زنان حدود پنج برابر مردان در گروه درمان مصنوعی، ۲۴ درصد در مقابل ۵درصد شایع بود. به‌طور مشابه، افزایش وزن قابل توجه در زنانی که دولا گلوتاید مصرف می‌کردند به‌طور معناداری کمتر از زنانی بود که تحت درمان مصنوعی بودند این ارقام شامل یک درصد (یک از ۸۳) در مقابل ۲۴ درصد (۱۷ از ۷۲)است. چنین اثراتی در بین مردان مشاهده نشد و ارقام شامل صفر درصد (۰/۴۴) در مقابل ۵درصد (۳/۵۶) بود.

به گفته محققان، تا حدودی شگفت‌آور است که اثرات مثبت دولا گلوتاید بر وزن، تاثیری بر نرخ ترک کوتاه‌مدت در مردان یا زنان نداشت که در هر دو به نسبت بالا بود و شامل ۹۸ (۶۳ درصد) در زنان و ۶۵ (۶۵ درصد) در مردان است.

محققان هشدار دادند که خطر افزایش وزن پس از ترک سیگار ممکن است در طول زمان تغییر کند یا به عوامل دیگری مانند درجه وابستگی به نیکوتین یا سن بستگی دارد.

آنان نتیجه گرفتند که داده‌های ما نشان می‌دهد، درمان کمکی با دولا گلوتاید می‌تواند به‌ویژه برای بیمارانی که با خطر بالای افزایش وزن پس از ترک سیگار مواجه هستند، مانند زنان، مفید باشد.

یافته‌های این تحقیق در مجله دسترسی آزاد BMJ Nutrition Prevention & Health منتشر شده است.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری