فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

امکانات و تجهیزاتی که به دست دانش‌آموزان نمی‌رسد به امید روز مبادا!

امکانات و تجهیزاتی که به دست دانش‌آموزان نمی‌رسد به امید روز مبادا!

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران با اشاره به اینکه ۲۷ درصد موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به عملکرد مدیر مدرسه مربوط است، گفت: برخی مدیران مدارس و مناطق از امکانات موجود استفاده نمی‌کنند به امید روز مبادا!

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در جمع مدیران جدید مدارس شهر تهران گفت: اگر مدرسه‌ای دارای مشکل است دلایل آن مربوط به مدیر مدرسه است و اگر سطح کیفیت آموزش در یک مدرسه بالا است، مدیر مدرسه نقش دارد. در مدارس مختلف شاهد هستیم، مدیری که تلاش می‌کند معلم باکیفیت آورده و آنها را با شیوه‌ها و روش‌های مختلف جذب کند، کیفیت آموزش در آن مدرسه بالا است.

وی افزود: وقتی موفقیت دانش‌آموزان را رصد می‌کنیم موفقیت در مدارسی بالاتر است که مدیر موفقی دارند و طبق نتایج تحقیقات، 27 درصد موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به عملکرد مدیر مدرسه مربوط است.

مدیر مدرسه می‌تواند محیط را برای دانش‌آموزان ایمن کند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به وظایف مدیر مدرسه عنوان کرد: بهبود شرایط کار یکی از وظایف مدیر است، به خاطر دارم زمانی که معلم بودم و از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل شدم با خود گفتم، در آموزش و پرورش هر جا بروم آسمان یک رنگ است اما امروز بعد از 30 سال تجربه می‌گویم آسمان از مدرسه به مدرسه‌ای دیگر متفاوت است بنابراین بهبود شرایط کار به مدیر مدرسه بستگی دارد، او می‌تواند محیط مدرسه را برای دانش‌آموزان ایمن کند؛ بنده وقتی فرزندم را از یک مدرسه به مدرسه دیگر منتقل کردم، تجربه‌اش در مدرسه جدید فوق‌العاده بود و این نقش مدیر مدرسه است که می‌تواند باعث بهبود شرایط شود.

کریمیان، افزایش رضایتمندی را وظیفه دیگر مدیران مدارس دانست و افزود: اختیارات قانونی ما زیاد نیست اما در جاهایی امکانات داریم و می‌توانیم با برخورد خوب به افزایش رضایتمندی و امنیت خاطر در مدرسه اقدام کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: هماهنگ کردن امکانات و وظایف در مدرسه از وظایف مدیران  است و شاید هماهنگ کردن عوامل اجرایی، نیروهای خدماتی و معلمان بخش زیادی از انرژی مدیران را بگیرد اما پیشنهاد می‌کنم یک‌بار برای همیشه وقت گذاشته و این موضوع را تنظیم کنید چون به شما کمک می‌کند در مسیر مشخص حرکت کنید بنابراین انتظارات خود را نوشته، با کارکنان مدرسه به صورت مکتوب درباره آنها توافق کنید و جلسات هماهنگی برگزار کنید.

مدیران مدارس منابع در اختیار را استفاده نمی‌کنند به امید روز مبادا!

کریمیان با تأکید بر استفاده از منابع موجود گفت: برخی مدیران عادت کرده‌اند که از منابع موجود استفاده نمی‌نکنند و آنها را برای روز مبادا نگه داشته‌اند و در آخر هم این روز نمی‌آید تا زمانی که فرد از مسئولیت می‌رود. بنده زمانی که مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری بودم به انبار سر زدم و مواردی را مشاهده کردم که واقعاً باعث تأسفم شد، تعداد زیادی ویدیو و دوربین آنالوگ به صورت نو و استفاده نشده در انبار وجود داشت که دهه 70 به درد مدارس می‌خورد اما به امید روز مبادا آن را به مدارس نداده بودند متأسفانه هنوز این روند در ادارات و مدارس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران گفتم انبارها را خالی  کنید، روز مبادا امروز است و اگر نیمکت جدید و امکانات آموزشی مناسب دارید باید به کف مدارس برود، گفت: از مدیران مدارس می‌خواهم منابع را استفاده کنند و آن را برای روز مبادا نگه ندارند. چند روز گذشته با وزیر آموزش و پرورش به صورت سر زده از مدرسه‌ای محروم در یکی از مناطق شهر تهران بازدید کردیم و تصمیم گرفتیم به مدرسه وسایل ورزشی بدهیم اما مدیر گفت اگر می‌شود وسایل دیگر به ما بدهید چون تعدادی وسایل ورزشی باز نشده دارم؛ پرسش این است، وسایل را برای چه روزی نگه داشته‌اند.

کریمیان بیان کرد: تقویت روحیه همکاران و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان از وظایف مدیران مدارس است، بنده در دوران مدرسه به خاطر شرایطی که داشتم، تصمیم به ترک تحصیل گرفتم اما آقای مسعود قاضی میرسعید؛ معاون مدرسه من را متقاعد کرد که در مدرسه بمانم و توانستم ادامه تحصیل داده و 30 سال در شغل معلمی خدمت کنم، چند نفر از ما توانستیم استعداد دانش‌آموزان را کشف و آنها را هدایت کنیم، قطعاً بسیاری از افراد این کار را انجام داده‌اند بنابراین باید توجه داشته باشیم که شکوفایی استعداد دانش‌آموزان بسیار مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه عنصر مرکزی یک مدرسه روح همکاری است، خطاب به مدیران مدارس عنوان کرد: باید تیم داشته باشید تا بتوانید باعث رشد و پیشرفت مدرسه شوید و مسئولیت پذیری جمعی را نهادینه کنید. بابای مدرسه، معلم و عوامل اجرایی مدرسه باید احساس مسئولیت کنند، آنوقت شاهد اصلاح و بهبود عملکرد دانش‌آموزان و شیوه‌های اثر بخش تدریس خواهیم بود.

وی درباره توانمندی‌های مدیران مدارس گفت: خودکارآمدی یعنی مدیر مدرسه باور کند که فرد موفقی است، همچنین باید تمام عوامل مدرسه احساس مسئولیت فردی و اجتماعی داشته باشند گاهی برخی مدیران می‌گویند، یک اتفاق بیرون از مدرسه رخ داده است بنابراین به ما ارتباطی ندارد، این موضوع نادرست است.

کریمیان درباره استقلال و آزادی عمل در مدیریت مدرسه مطرح کرد: در فضای مدیریتی مدرسه باید استقلال داشته باشید البته پیشنهادهای مختلف را بررسی و مشورت و حتماً از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان استفاد کنید اما تمام اختیارات را از خود سلب نکنید و به سایر عوامل بدهید.

کریمیان درباره وظیفه نظارت و کنترل مدیران مدارس گفت: عملکرد فردی و سازمانی تمام معلمان را بررسی کنید و بگویید به دنبال این هستید که معلمان، بودجه بندی مشخص برای تدریس داشته باشند، پس از آن به ملاک‌های تعیین شده، نظارت کنید به عنوان مثال ممکن است یک معلم نسبت به بودجه‌بندی که ارائه داده، عقب باشد بنابراین نتایج عملکرد معلمان را مقایسه کنید و روش اصلاح را به آنها آموزش دهید.

وی در پایان تأکید کرد: برقراری ارتباط مناسب و روابط انسانی می‌تواند به موفقیت مدیران مدارس منجر شود و اگر مدیریت شما مبتنی بر روابط انسانی باشد موفق هستید.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *