فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
سرطان سینه

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

6 نکته برای پیشگیری از سرطان سینه

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می کوشد تا جامعه ای سالم تر چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی بسازد، در این مقاله تلاش کرده ایم تا شما را با راه های پیشگیری از سرطان سینه آشنا کنیم و امید واریم این مطلب برای شما مفید باشد.

وزن خود را کنترل کنید

حفظ وزن سالم در واقع یک هدف مهم است، اضافه وزن می‌ تواند خطر ابتلاء به انواع سرطان‌ های مختلف، از جمله سرطان سینه، به ویژه پس از یائسگی را افزایش دهد.

فعالیت جسمی‌ تان را افزایش دهید

ورزش حداقل 30 دقیقه در روز برای سلامتی و کاهش خطر ابتلاء به سرطان مفید بوده و نیز یکی از بهترین راه ‌ها برای کنترل وزن محسوب می ‌شود.

میوه ‌ها و سبزیجات بخورید و مصرف زیاد الکل را ترک کنید

رژیم غذایی سالم می ‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را کاهش دهد، مقدار زیادی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود بگنجانید و سطح مصرف الکل را کاهش دهید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن علاوه بر کاهش کیفیت زندگی، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و انواع سرطان از جمله سرطان سینه، بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان و چروک پوست را به همراه دارد.

شیردهی بعد از زایمان

شیردهی بعد از زایمان به مدت یک سال یا بیشتر، خطر ابتلاء به سرطان سینه را کاهش می‌ دهد. همچنین مزایای سلامتی زیادی برای کودک به همراه دارد.

از قرص های ضد بارداری، به ویژه پس از 35 سالگی استفاده نکنید

قرص‌ های ضد بارداری خطر ابتلاء به سرطان سینه را اندکی افزایش می ‌دهد، همچنین خطر سکته مغزی و حمله قلبی نیز در هنگام مصرف این قرص افزایش می‌ یابد.

سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید

زنانی که سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان سینه دارند می‌ توانند اقدامات خاصی را برای محافظت از خود انجام دهند، این افراد معمولاً بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه هستند.

غربالگری را فراموش نکنید

مطالعات نشان می‌ دهد که غربالگری سرطان پستان جان افراد زیادی را نجات داده است، این به پیشگیری از سرطان کمک نمی‌کند اما می‌ تواند در یافتن زودهنگام سرطان در مواقعی که قابل درمان است کمک کند. در اکثر زنان، ماموگرافی منظم در 40 سالگی شروع شود، اما توصیه پزشک با توجه به سن و درجه خطر، متفاوت است.

برخی عوامل خطرزای مهم برای سرطان سینه عبارتند از

سن بالا ، به ویژه 60 سال یا بیشتر

اولین قاعدگی قبل از 12 سالگی

یائسگی در 55 سالگی یا بالاتر

اولین زایمان پس از 35 سالگی

قد بلند بودن

سینه‌ های متراکم داشتن

سرطان سینه
سرطان سینه

مروری بر درمان سرطان سینه و راز جراحی

جراحی

جراحی معمولاً اولین نوع  درمان سرطان سینه است، نوع جراحی به نوع سرطان سینه فرد بستگی دارد. جراحی معمولاً با شیمی درمانی یا پرتودرمانی یا در برخی موارد با درمان‌های هورمونی یا هدفمند دنبال می ‌شود.

پزشک مناسب‌ترین طرح درمان را برای شما ترسیم می‌کند.

هدف از درمان، رسیدن به نقطه بهبودی است که در آن سرطان، کوچک یا ناپدید می ‌شود و می‌ توانید از زندگی خود به طور کامل لذت ببرید.

دو نوع جراحی سرطان سینه وجود دارد

جراحی حفظ سینه، که درآن توده سرطانی (تومور) برداشته می ‌شود، در جراحی حفظ سینه از لامپکتومی یا برش موضعی وسیع، برای برداشتن تومور و بخشی از بافت اطراف آن استفاده می ‌شود.

ماستکتومی، که در آن کل سینه برداشته می ‌شود. در بسیاری از موارد، ماستکتومی با جراحی ترمیمی برای بازسازی سینه دنبال می ‌شود.

پس از جراحی سرطان سینه، بازسازی سینه، جراحی برای ایجاد فرم سینه جدید انجام می ‌پذیرد و تا حد امکان سینه ‌ای شبیه سینه دیگر شما را خلق می ‌نماید.

یکی از روش ‌های باسازی سینه، پروتز سینه است که در آن، ایمپلنت برای خلق ظاهری طبیعی در سینه مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

شما می ‌توانید بازسازی سینه همزمان با عمل جراحی برای درمان سرطان (بازسازی فوری) یا بازسازی تأخیری را انتخاب کنید.

در بازسازی فوری سینه، پروتز سینه همزمان با جراحی انجام می ‌شود. در پروتز سینه ، ایمپلنت سالین یا سیلیکون پس از برداشتن بافت بیمار سینه توسط جراح، در زیر پوست یا عضله روی قفسه سینه قرار داده می‌ شود. مزیت بازسازی فوری این است که پوست سینه اغلب حفظ می ‌شود و می‌توان نتایج بهتری را به دست آورد.

بازسازی تأخیری سینه به این معنی است که بازسازی بعد از عمل جراحی سرطان انجام می ‌شود. در این نوع بازسازی، یک اکسپندر بافت کوتاه مدت مورد استفاده قرار می ‌گیرد تا آمادگی برای جراحی ترمیمی را فراهم کند. این اکسپندر، کیسه‌ای شبیه بادکنک است که به آرامی به اندازه دلخواه گشاد می‌شود تا پوست کشیده شود. هنگامی که پوست ناحیه سینه به اندازه کافی کشیده شد، جراحی دوم برای برداشتن اکسپندر و پروتز سینه انجام می ‌شود.

پرتو درمانی

در این روش درمان، از دوزهای کنترل شده اشعه برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی استفاده می ‌شود. معمولاً بعد از جراحی، پرتو درمانی برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی باقی مانده تجویز می‌ شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی است. این روش معمولاً بعد از جراحی برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی که هنوز برداشته نشده ‌اند استفاده می‌ شود.

سرطان سینه
سرطان سینه

درمان هورمونی

برخی از سرطان ‌های سینه توسط هورمون‌ های استروژن یا پروژسترون، که به طور طبیعی در بدن شما یافت می ‌شوند، تحریک می گردند. هورمون درمانی سطح هورمون ‌های استروژن یا پروژسترون را در بدن شما کاهش می ‌دهد یا اثرات آنها را متوقف می ‌نماید.

درمان هدف

درمان هدف روند دارویی است که نحوه عملکرد سلول‌ها را تغییر داده و به جلوگیری از رشد و گسترش سرطان کمک می‌ کنند، همه انواع سرطان پستان را نمی‌توان با درمان هدف، درمان نمود.

 

منبع : سایت اطلاع رسانی راز جراحی