فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
کمیکال

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

ماده مخدر کمیکال چیست؟

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می کوشد تا شما را با انواع مواد مخدر خطرناک آشنا کند تا شما بتوانید با شناخت و آگاهی از آن ها از مصرف آن ها جلو گیری کنید.

در این مقاله می خواهیم شما را ماده مخدر و بسیار خطر ناک کمیکال آشنا کنیم.

کمیکال چیست؟

کمیکال نوعی ماده محرک از خانوادهAM  (روانگردان ها)  بوده که از ترکیب کردن مراسوئیت (ma+md) با گیاه مریم گلی بدست می‌ آید و روش مصرف آن نیز مانند marijuana (ماریجوانا) به صورت تدخینی(سیگار) بوده و گاهی به صورت اسپری نیز در میهمانی ‌ها مصرف می گردد و تفاوت آن با ماریجوانا طبیعی این است که از گیاه شاهدانه هندی بدست می‌ آید در میزان THC  (تترا هیدرو کانابینول) آن بوده به همین دلیل اثار تخریبی کمیکال چندین برابر ماده محرک ماریجوانا (گل) می باشد.

یکی از انواع مواد مخدر شایع شده در ۱۰ سال اخیر، کمیکال است که متأسفانه مصرف آن در بین قشر جوان رواج زیادی یافته است. ارزان بودن و طریقه مصرف آسان آن باعث شده تا بیشتر به وسیله جوانان مورد استقبال قرار بگیرد. این ماده مخدر در سال ۱۳۸۸ توسط دختری اسرائیلی به ایران وارد شده است.

THC باعث می گردد که سیستم لذت بردن بدن دچار اختلال گشته و همین امر باعث ایجاد اختلال در روند زندگی و در نتیجه ایجاد وابستگی شود،THC  قدرت کنترل احساسات فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث به وجود آمدن اختلالات روانی می‌شود.

درست است که کمیکال (آن را با نام ماریجوانا صنعتی نیز می شناسند) در دسته کانابیس ها قرار ندارد اما بر خلاف تصور عموم مخصوصا نوجوانان بسیار اعتیاد آور بوده و ترک آن علاوه بر حالات شدید روانی مشکلات جسمانی را نیز به همراه داردتا جایی که  فرد با یک بار مصرف به آن وابستگی پیدا میکند. کمیکال نسبت به ماریجوانا و گل بسیار خطرناک تر بوده تا جایی و حتی مصرف آن در دوز های بالا باعث مرگ می‌ شود.

کمیکال
کمیکال

این ماده به دلیل قیمت ارزان، دسترسی آسان و ایجاد سرخوشی زیاد مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گرفته است و فرد هنگام مصرف این ماده معمولا در 15 دقیقه ابتدایی دچار یک حالت بیهوشی مثل کما می شود و همین مسئله میل به مصرف مجدد را در فرد چندین برابر افزایش می دهد.

بسیاری از کسانی که این ماده را مصرف می ‌کنند بر این باور هستند که کمیکال اعتیاد آور نیست و مصرف آن خطری ندارد اما آمار بالای کسانی که با عوارض مصرف کمیکال مواجه شده ‌اند و به مراکز ترک اعتیاد از جمله نورو کمپ برای ترک آن مراجعه می‌ کنند خلاف این باور را ثابت می ‌کند.

از علائم مصرف این ماده نیز می ‌توان به توهم دیداری و شنیداری، عدم کنترل حرکتی، عدم کنترل در گفتار، سرگیجه، اختلال در خواب و بسیاری آسیب مخرب دیگر اشاره کرد.

حتی یک بار مصرف کمیکال اعتیادآور است

کمیکال به صورت اسپری یا سیگار توسط جوانان و دیگر افراد مصرف می ‌شود. بسیاری با خیال اینکه مصرف کمیکال عوارضی ندارد به راحتی این ماده روانگردان را مصرف می‌ کنند در صورتی که این تصور کاملاً غلط است. این افراد معمولاً در جشن‌ ها و مهمانی ‌ها اقدام به مصرف این ماده می ‌کنند و بر اثر مصرف آن حالاتی مانند سرخوشی و احساس توانمندی را تجربه می‌ کنند.

حتی یک بار مصرف کمیکال می‌تواند باعث اعتیاد مصرف‌ کننده شود به ‌ویژه که خواب بعد از استعمال آن برای مصرف‌ کننده بسیار لذت‌بخش است و بعد از بیداری نیز هم میل به مصرف دارد و مجبور به مصرف دوباره است زیرا ممکن است با افت فشارخون یا تشنج رو به ‌رو شود.

مصرف مواد اعتیادآور در هر صورت خطرناک است ولی نوع صعنتی مثل کمیکال می‌تواند بر جسم انسان فشار فراوانی وارد کند، متخصصان تاکید دارند بهترین راه در امان ماندن از این عوارض پیشگیری و مصرف نکردن است.

کمیکال
کمیکال

عوارض مصرف

بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند این ماده عوارضی ندارد در صورتی این ماده شیمایی نیز مانند دیگر مواد عوارض متعددی دارد و حتی در دراز مدت اثرات مخرب این ماده بسیار بدتر است.

سرگیجه، حالت تهوع، توهم دیداری و شنیداری، سفر در مکان و زمان، احساس سرخوشی، افزایش فشار خون و فرورفتن در کمای کوتاه ‌مدت، خنده‌ های زیاد، زندگی را آرام دیدن، شل شدن بافت اعضای بدن، خواب ‌های کوتاه و بریده بریده، نداشتن تعادل در صحبت و رفتار فیزیکی و صحبت‌های نابجا از عوارض کوتاه مدت مصرف ماده مخدر کمیکال است.

کاهش قدرت حافظه، اختلال در به خاطر آوردن خاطرات و وقایع، کاهش قدرت عکس‌العمل افراد، اختلالات روانی، انزوا، نداشتن مسئولیت‌ پذیری و کاهش روابط اجتماعی از عوارض بلند مدت کمیکال است.

کانابینوئید های طبیعی و سنتی خطری مثل بیش‌مصرفی و مرگ ندارند ولی نوع صنعتی و دست‌ساز آن‌ها مثل کمیکال به دلیل دوز بالا می‌ تواند ریسک اوردوز و مرگ را بالا ببرد همچنین مصرف طولانی مدت این ماده باعث ایجاد تغییراتی در DNA  می‌شود و مردان در صورت مصرف طولانی مدت دیگر قادر به فرزندآوری نیستند.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد کمیکال کلیک کنید