فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
زامبی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

ماده مخدری به نام زامبی

از تخیل تا واقعیت : ماده‌ای به نام زامبی

این روز ها شاهد اکران سریالی به نام قورباغه در شبکه فیلم خانگی بودیم که داستان آن حول یک ماده ‌ای می گردد که اختیار را از فرد مصرف کننده گرفته تا جایی که هرکاری از فرد خواسته شود انجام می دهد که در واقعیت به ماده مخدر زامبی معروف است.

سئوال اینجاست که آیا این ماده واقعی است یا فقط زاده تخیل نویسنده خلاق آن می باشد؟

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می خواهد در این مقاله شما را با این ماده مخدر که به نام زامبی معروف است آشنا کند، تا شما با شناخت کامل آن بتوانید از مصرف آن جلو گیری کنید.

ماده مخدر زامبی

متاسفانه باید اشاره کرد که ماده هایی به نام فلاکا و اسکوپولامین(Scopolamine )  وجود دارد که اراده را از فرد گرفته و دستور پذیری فرد مصرف کننده را بیار افزایش می دهد.

فلاکا و اسکوپولامین چیستند؟

اسکوپولامین(Scopolamine)  یا نفس شیطان همان ماده ‌ای است که به صورت پودر و کریستال های کوچک سفید رنگ که اراده را از فرد می گیرد. اسکوپولامین که به آن نفس شیطان یا بوروندانگا نیز گفته می شود، ماده ای قدرتمند است که تقریباً همیشه با جرم در ارتباط است.

این ماده مخدر از درختی به نام بوراچرو borrachero که در کلمبیا وجود دارد تولید می شود. نام علمی آن Hyoscine  است، برخلاف سایر مواد مشابه، مشکل آن در رابطه با اعتیاد نیست بلکه عوارض دیگر آن است که بسیار خطرناک تر و مهم تر است تا جایی که فقط تعداد کمی از افراد در جهان آن را برای اهداف تفریحی مصرف می کنند.

درعوض، این یک ماده خطرناک در درجه اول برای آسیب رساندن به دیگران استفاده می شود.

زامبی
زامبی

تاریخچه

این ماده جدید نبوده و در قرون وسطی نیز مواردی برای استفاده از اسکوپولامین وجود داشت. همچنین سازمان های اطلاعاتی مانند سیا و دسته های مافیایی از آن برای انجام قتل ها و حتی بازجویی ها نیز استفاده می‌ کردند.

تأثیرات ماده مخدر اسکوپولامین

ماده اصلی این ماده مخدر، بوروندانگا است که در واقع انتقال دهنده های عصبی در مغز را که به طور خاص برای حافظه کوتاه مدت استفاده می شوند، مسدود می کند. بنابراین هر اتفاقی که تحت تأثیر اسکولوپولامین برای شما بیفتد توسط مغز ثبت نمی شود. به عبارتی حافظه شما را خالی می کند.

عواقب مصرف این ماده به میزان جذب اسکوپولامین و سلامت فرد بستگی دارد پس بسیار مشکل است تا دوز مصرف آن را به درستی تعیین کرد به عبارتی خطی که دوز مصرف را از مقدار بیش از حد اسکوپولامین جدا می کند بسیار کم است. وقتی شخصی از آن خط عبور می کند، به راحتی منجر به کما یا مرگ می شود.

روش مصرف این مواد به صورت خوراکی، استنشاقی، شیاف و تزریق کردن است و همچنین عوارض و علائم سوء مصرف این مواد بسیار شبیه ماده فلاکا می باشد.

فلاکا چیست؟

ماده جدید دیگرکه اثاری مشابه ایجاد می کند ماده ای به نام فلاکا است این ماده نیز  اراده را از فرد گرفته و دستور پذیری فرد مصرف کننده را بسیار افزایش می دهد .

این ماده یکی از جدید ترین و قوی ترین نوع ماده های مخدر و توهم زا در جهان است که با رشد روز افزون خود در میان جوانان و نوجوانان بالاخص در پارتی های شبانه و کنسرت ها از محبوبیت بالایی برخوردار شده و تهدیدی جدی برای سلامت و امنیت جامعه تلقی می گردد.

ماده مخدر فلاکا یا گروِل کریستاله های سفید رنگی که از زیرمجموعه مواد مخدر نمک حمام می باشد. فلاکا از ترکیبات موادی مانند هرویین و متافتامین، آمفتامین و محرکهای کتینون(cethinone)   که یک سایکو اکتیو محرک می باشد و از گروه آلفا (PVP)   استخراج می شود.

ماده مخدر فلاکا ماده ای شیمیایی و مصنوعی بوده که در آشپزخانه های غیرمجاز در مقادیر بسیار بالایی تولید می شود.

زامبی
زامبی

عوارض مصرف فلاکا

فردی که ماده مخدر فلاکا مصرف می کند در واقع نمی داند چه چیزی را مصرف می کند چرا که این ماده هم مخدر است و هم روان گردان و به دلیل ناشناخته بودن در دوز مصرفی نیز ناشناخته است.

نشئگی ماده مخدر فلاکا اثری شبیه به ماده مخدر کوکائین در فرد مصرف کننده ایجاد می کند و فرد با مصرف ماده مخدر فلاکا دچار جنون هیجانی و آنی و همچنین احساس سرخوشی زیادی می شود و تمام این عوامل به سبب انتقال این ماده بر روی گیرنده های عصبی مغز یعنی دوپامین و سروتونین است.

دوام این حالات در فرد مصرف کننده چیزی در حدود 3 تا 4 ساعت ادامه خواهد داشت،که این حالت چندین برابر نشئگی کوکایین است.

ماده مخدر فلاکا چگونه مصرف می شود؟

روش مصرف ماده مخدر فلاکا هم به صورت خوراکی، شیاف و تزریق کردن است و عوارض و علائم سوء مصرف این ماده به اسکولوپولامین شبیه است با این تفاوت که فلاکا میزان خشونت را بسیار افزایش می دهد تا جایی که در برخی موارد دیده شده که فرد مصرف کننده مبادرت به کندن (گاز گرفتن) پوست و گوشت هم نوع خود (انسان) کرده است.

علائم و عوارض ماده مخدر فلاکا

از علائم مصرف می توان به بیش فعالی، هایپرترومی، اضطراب شدید، اختلالات رفتاری، توهم، پارانویا، هذیان و.. اشاره کرد و  عوارض آن شامل زوال عقل، روان پریشی، تغییرات شناختی و حافظه و …اشاره داشت.

سخن آخر

در آخر باید به این نکته توجه داشته باشیم که این مواد بسیار خطر ناکتر از آن است که تصور می شود و هیچ جایی را برای ارضای کنجکاوی و یا لذت جویی نمی‌ گذارد زیرا نتیجه اولین مصرف این مواد مساوی با  قتل، مرگ و در بهترین حالت زوال عقل و جنون است.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد فلاکا کلیک کنید