فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

هنگام باردار شدن، برای این بیماری آزمایش ژنتیک بدهید

هنگام باردار شدن، برای این بیماری آزمایش ژنتیک بدهید

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت:افرادی که سابقه مثبت بیماری SMA را در خانواده دارند، لازم است حتما حداقل یکی از زوجین قبل از بارداری آزمایش ژنتیک بدهد و اگر یکی از زوجین ناقل این ژن بیماری باشد، باید نفر دوم هم آزمایش بدهد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری فارس، شهریار نفیسی، متخصص مغز و اعصاب و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری اس ام ای، بیان داشت: مهمترین مسئله این است که در خانواده‌هایی که سابقه مواردی از این بیماری وجود دارد، حتما باید مشاوره ژنتیک شوند و با یک تست ساده می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا زوجی که ازدواج کرده‌اند احتمال اینکه فرزندانشان مبتلا به این بیماری شوند یا خیر.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی که سابقه مثبت بیماری فامیلی دارند، لازم است حتما حداقل یکی از زوجین قبل از بارداری آزمایش ژنتیک بدهد و اگر یکی از زوجین ناقل این ژن بیماری باشد، باید نفر دوم هم آزمایش بدهد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران ابراز داشت: اگر هر دو زوجین ناقل ژن بیماری باشند، 25 درصد احتمال دارد هر کدام از فرزندانشان مبتلا به این بیماری شوند که روش‌های پیشگیری از این بیماری نیز وجود دارد.

نفیسی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که با توجه به اینکه درصد ناقلین بیماری اس ام ای در ایران درصد بالایی است و بر اساس آمارهای اعلام شده از هر 20 ایرانی یک نفر ناقل ژن اس ام ای است، بنابراین راه بسیار مطمئن و مؤثری که ما متخصصان مغز و اعصاب به وزارت بهداشت توصیه کرده‌ایم این است که یک غربالگری در زمان ازدواج در خصوص این بیماری انجام شود، به‌ طوری‌که اگر یک نفر از زوجین مبتلا بود، برای نفر دوم نیز آزمایش صورت گیرد تا بتوانیم از ازدواج ناقلان با هم پیشگیری کنیم و جلوی ابتلای فرزندان آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم.

وی افزود: امیدواریم غربالگری این بیماری در زمان ازدواج اجرایی شود.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری