فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

همایش مددکاری اجتماعی و میانجی گری برگزار می شود

همایش مددکاری اجتماعی و میانجی گری برگزار می شود

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: هر ساله به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) که به نام روز مددکار اجتماعی هم نامیده می شود، انجمن مددکاران اجتماعی ایران همایشی را با همکاری سازمان ها، دانشگاه ها، انجمن ها برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری فارس، سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد: هر ساله به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) که به نام روز مددکار اجتماعی هم نامیده می شود انجمن مددکاران اجتماعی ایران همایشی را با همکاری سازمان ها، دانشگاه ها، انجمن ها و … برگزار می کند. در سال جاری  نیز سی و هشتمین همایش ملی روز مددکار اجتماعی با عنوان « مددکاری اجتماعی و میانجی گری» در روز سه شنبه مورخ ۳ بهمن ۱۴۰۲ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

وی افزود: در این همایش مجلس شورای اسلامی،دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد، فراجا، بنیاد شهید وامور ایثارگران، کنگره ۶۰، جمعیت خیریه تولد دوباره، موسسه خیره حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، انجمن های تخصص، ستاد مبارزه با مواد مخدر، خانه اندیشمندان علوم انسانی ، فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی، منطقه آسیا-اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی ، دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، آکادکی پرشین آپا و حدود سی و پنج  دستگاه  و انجمن و تشکل همکاری دارند.

دبیر علمی سی و هشتمین همایش مددکاری اجتماعی و میانجی گری در ادامه اشاره کرد: تاملی بر زندگی مردم در جوامع مختلف از جمله ایران  نشان می دهد که بروز اختلافات بین مردم درحوزه های مختلف از جمله مسائل مرتبط با خانواده و اختلافات خانواده موضوعی جدیدی نیست و سایقه ای به اندازه قدمت خلقت انسان دارد. حل اختلافات به شیوه های مختلف رسمی یا غیر رسمی سابقه ایی طولانی دارد. نیم نگاهی بر زندگی نیاکان مان نشان می دهد که حل اختلاف بصورت ریش سفیدی  و توسط معتمدان و بزرگان خانواده یا منطقه محل سکونت وجود داشته والبته هنوز هم کم و بیش وجود دارد .گرچه با توجه به تغییر ساختار جوامع، خانواده و تغییر الگو های ارتباط اجتماعی و … به نسبت گذشته این نوع روش حل اختلافات، بسیار کمرنگ تر شده است و مراجعه به مراجع قضایی بیشتر مورد توجه مردم برای حل اختلافات قرار گرفته است. تاملی بر تعداد پرونده های قضایی وگسترش ساختار های قضایی هم خود موید همین نکته است.

وی افزود: باید اذعان کنم که در کنار ساختار های قضایی، متخصصین حرفه های مختلف از جمله حرفه های یاورانه و مددکاری اجتماعی هم به دلیل نوع تخصص و مهارت ها و وظایفی که دارند یکی از مهمترین وظایف شان تاثیر گذاری بر حل مشکلات افراد با مشارکت خود آنان است  که «اصل مشارکت مراجع» به عنوان یکی از اصول اساسی مدکاری اجتماعی خود گویای همین موضوع است. از این رو میانجی گری در هنگام بروز اختلافات، سابقه ای طولانی در زندگی اجتماعی مردم و همین طور در نظام های اداری و قضایی  دارد که حتی قبل از تصویب  قانون آیین  دادرسی کیفیری هم مورد توجه قرار داشت. اما تصویب قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۲  بویژه ماده ۸۲ این قانون فرصت جدیدی برای نهادینه کردن و اهتمام قانونی بیشتر به  موضوع میانجی گری در کشور  ایجاد کرد. براساس این ماده قانونی شورای حل اختلاف،همچنین شخص یا موسسه ی میانجی گری می توانند به امر میانجی گری بپردازند.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *