فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

ریسک ابتلا به سرطان با مصرف نمک دریا / تقلب در نمک‌های رنگی

ریسک ابتلا به سرطان با مصرف نمک دریا / تقلب در نمک‌های رنگی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی میباشد

متخصص تغذیه بالینی و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مصرف نمک‌ دریا و نمک‌های رنگی که این روزها بیش از گذشته باب شده هشدار داد و تاکید کرد: تقلب در تهیه نمک‌های رنگی بالا است و از طرفی نمک دریا هم ریسک ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه بر این است که افراد از نمک تصفیه شده ید دار تایید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایسنا، دکتر حسین ایمانی با اشاره به اینکه میزان مجاز مصرف نمک در روز حدودا ۵ گرم یا یک قاشق چایخوری است، گفت: ماده موثره موجود در نمک که عامل اصلی بروز فشارخون شناخته می‌شود، سدیم است که از ۵ گرم (۵۰۰۰ میلی‌گرم) ۲۳۰۰ میلی‌گرم آن سدیم است که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های قلبی _ عروقی و فشارخون بالا شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف بالای نمک با بیماری‌های زیادی در ارتباط است، تصریح کرد: مهم‌ترین بیماری فشارخون است که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی و گشاد شدن دریچه قلب است. همچنین در نارسایی احتمالی قلب که توانایی پمپاژ کردن خون توسط قلب از بین می‌رود و بیمار دچار اِدِم یا احتباس مایعات می‌شود نیز موثر است بنابراین؛ مصرف نمک باید بسیار محدود شود.

وی افزود: بیماران دچار نارسایی کلیوی و بیماران کبدی که دچار آسیت (آب آوردگی شکم یا تجمع مایع در ناحیه شکم) هستند حتما باید سطح نمک دریافتی را کنترل کنند. از طرفی مصرف بالای سدیم سبب دفع کلسیم می‌شود و کسانی که دچار پوکی استخوان شده‌اند باید حد اعتدال را در مصرف نمک نگه دارند و غذاهای حاوی مواد نگه‌دارنده و دودی را از سفره خود حذف کنند و تا جایی که می‌توانند در منزل، خودشان غذا را تهیه کنند.

به گفته وی، در برخی سرطان‌ها نیز امکان دارد که سطح سدیم خون بالا برود به همین دلیل باید مصرف نمک کنترل شود.

این متخصص تغذیه بالینی با تاکید بر اینکه نمک در خیلی از مواد غذایی به عنوان نگه‌دارنده وجود دارد، توضیح داد: به عنوان مثال در غذاهای کنسروی و یا برخی غذاهای فریز شده به عنوان نگه‌دارنده استفاده می‌شود و در غذاهای فست‌فودی، فرآوری شده (سوسیس و کالباس) و دودی به مقدار فراوان وجود دارد. در غذاهایی که در رستوران‌ها سرو می‌شود نیز نمک زیاد است.

وی تاکید کرد: برای مصرف نمک هم افراد باید نمک تصفیه شده یددار استفاده کنند و آن را در انتهای مراحل پخت به غذا اضافه کنند؛ چراکه بر اثر حرارت دیدن زیاد غذا، ید با بخارات غذا خارج می‌شود و میزان ید کاهش می‌یابد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نمک تصفیه شده ید دار یکی از مهم‌ترین منابع دریافت ید است.

وی در خصوص مصرف نمک دریا نیز بیان کرد: باید بدانیم که دریاها در روزگار فعلی با دریاهای زمان ابن‌سینا و سایر حکمای قدیمی تفاوت دارد؛ چرا که در حال حاضر در آب دریاها فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک، آلمینیوم و… وجود دارد و بسیاری از فاضلاب‌ها وارد دریا می‌شود و آب دریا آلوده است. زمانی هم که آب دریا را جمع کرده و تبخیر می‌کنند تا نمک آن را خارج کنند، نمک به دست آمده هم حاوی فلزات مذکور است که اثرات بدی بر سلامت افراد می‌گذارد؛ بنابراین تا حد امکان نباید از نمک دریا استفاده کرد چراکه ریسک ابتلا به سرطان‌ها را هم افزایش می‌دهند.

ایمانی به تبلیغات برای استفاده از نمک سبز، آبی، سرخ و … اشاره کرد و گفت: این نمک‌ها گاهی از معادن و گاهی از آب دریا استخراج می‌شوند. گاهی برخی از این نمک‌ها مانند نمک آبی قیمت‌های بالایی هم دارند و حاوی املاحی هستند که مفید است اما فرد باید بتواند تشخیص دهد که این نمک آبی، واقعی و اصل است یا خیر؟ چون می‌توان با اضافه کردن رنگ به نمک آن را تغییر داد و تقلب در تهیه این نمک‌ها بالا است از این رو اعتماد به نمک‌های رنگی سخت است و توصیه بر این است که افراد از نمک تصفیه شده ید دارد تایید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در خاتمه تاکید کرد: حذف کامل نمک از برنامه غذایی درست نیست و روزانه باید ۵ گرم نمک به بدن برسد؛ چون خیلی از سیگنال‌های عصبی بدن توسط سدیم مدیریت می‌شود و باید مصرف نمک را در حد تعادل نگه داشت. کودکان نباید به غذاهای شور و پرنمک عادت کنند؛ چراکه این رفتار را تا بزرگسالی هم ادامه خواهند داد.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری