فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

تدوین بسته آموزشی پیشگیری از جدایی زوجین

تدوین بسته آموزشی پیشگیری از جدایی زوجین

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایرنا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از تهیه و تدوین بسته آموزشی راهنمای گام به گام پیشگیری از جدایی و افزایش استحکام روابط زوجین به سفارش سازمان بهزیستی و اجرای آزمایشی آن خبر داد.

به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، معصومه توکلی گفت: برنامه آموزش زندگی خانواده از جمله برنامه های پیشگیرانه و ارتقایی سازمان بهزیستی در حوزه خانواده که به منظور ارتقای سلامت و توانمندسازی روانشناختی زوجین، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده از سال ۱۳۸۱ به صورت کشوری در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با توجه به لزوم به روزرسانی محتوای آموزشی، تولید و تدوین بسته آموزشی جدید مبتنی بر برنامه و رویکرد جدید در دستور کار دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی قرار گرفت، افزود: در همین راستا، پیشنهاد استان زنجان، مبنی بر معرفی کتاب ۱۲ ساعت تا ازدواجی با شکوه (راهنمای گام به گام ساختن زندگی بادوام) مبتنی بر برنامه‌ی پیشگیری از جدایی و افزایش استحکام روابط زوجی مورد استقبال قرار گرفت و مقدمات اجرایی به منظور تولید بسته آموزشی کشوری شروع و اجرای آزمایشی این برنامه در استان با برگزاری دوره تربیت مربی و اخذ نظرات از آموزشگران انجام شد و بر اساس اخذ بازخوردها از آموزشگران و استخراج نتایج ارزشیابی برنامه و سنجش اثربخشی، کتاب آموزش ازدواج موفق (کتاب کار زوجین و راهنمای آموزشگر) و پکیج آموزشی بر اساس کتاب ۱۲ ساعت تا ازدواجی با شکوه، راهنمای گام به گام ساختن زندگی بادوام تهیه و تدوین شد.

توکلی با اشاره به اینکه این کتاب بر گرفته از دیدگاه پیشگیرانه آموزش ازدواج و مبتنی بر «برنامه‌ی پیشگیری از جدایی و افزایش استحکام روابط زوجی» است، افزود: این کتاب در قالب چهار بخش و ۱۲ ساعت تدوین‌شده است که هر ساعت بستر لازم برای مهم ترین مهارت های ضروری رابطه زوجی موفق را با استفاده از آزمون های رابطه، تمرین های پایانی و اشاره به مهم ترین نکات در هر فصل یا ساعت، فراهم می آورد. علاوه بر این کتاب از زبان ساده و کاربردی استفاده کرده و طوری تنظیم شده که مخاطب تشویق می شود که هر هفته یک فصل(یک ساعت) از کتاب را خوانده و با توجه به ساده و کاربردی بودن و روش گام به گام این کتاب درک مفاهیم و احتمال پیوستگی مطالعه افزایش می یابد.

مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: اثر بخشی این برنامه در زمینه کاهش احتمال طلاق، مهارت آموزی، افزایش رضایت و تعهد زناشویی طی مطالعاتی در کشورهای مختلف انجام گرفته است و در ایران نیز این برنامه متناسب سازی و پرسشنامه آن توسط مولفان، اعتبار یابی شده است و مبدع این رویکرد آن را تایید کرده است و در مجله معتبر و بین المللی و تخصصی Marriage and Family Review نیز چاپ شده است.

وی گفت: کتاب ۱۲ ساعت تا ازدواجی باشکوه به سفارش دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور و تحت نظارت معاونت امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان و به همت الهام فتحی و ابوالفضل حاتمی ورزنه و فرحناز رستمی ترجمه و به چاپ رسیده است.

براساس این گزارش، این مجموعه آموزشی، در ۹ دی ماه سال جاری با حضور مدیرکل دفتر مشاوره امور روانشناختی، کارشناسان برنامه، مدیرکل استانی و جمعی از مسئولان استان زنجان رونمایی شد و برگزاری دوره آموزشی کشوری برای آموزشگران برنامه آموزش زندگی خانواده موسوم به TOT شامل آموزشگران کشوری، مدرسین اولویت دار استانی و استانی فعال سراسر کشور از ۹ لغایت ۱۰ بهمن سال جاری با میزبانی استان آذربایجان غربی برگزار خواهد شد.

براساس آمارهای سازمان ثبت‌احوال از ابتدای سال (۱۴۰۲) تا اول دی ماه تعداد کل ازدواج ها در کشور ۳۸۲ هزار و ۸۹۷ مورد و تعداد کل طلاق ها ۱۶۲ هزار و ۸۸۵ مورد بوده است.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *