فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
تفکر در زندگی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

زندگی ما محصول انتخاب‌ های ما

قانون رشد

زندگی ما محصول انتخاب‌ های ما، مفهوم این قانون این است که محیط اطرافمان را خودمان تعیین و ایجاد می‌کنیم.

کار های کوچک طی زمان یا اثر مرکب

حالا متوجه می ‌شویم که تغییرات واقعی و پایداری که چه خوب و چه بد هستند و در هر فردی ظاهر می ‌شوند، به خاطر کار های کوچک او و در طی زمان زندگی است که از آن به‌ عنوان «اثر مرکب» یاد می‌ کنند.

تمام کار هایی که در زندگی ما انجام می دهیم دیر یا زود تأثیرش را روی زندگی مان می بینیم، پس باید همیشه قبل از هر کاری حتی کوچک به آن فکر کنیم.

سعی کنیم کار های بد و یا حتی بیهوده را کنار بگذاریم و بیشتر به کار های مفیدی که در زندگی به درمان می خورد را انجام دهیم.

کار های کوچک محمد (روزی ۱۰ دقیقه ورزش)، مریم (روزی ۴ ساعت درس خواندن) و رضا (روزی یا هرچند روز یک‌ بار، یک نخ سیگار) باعث شد که تغییرات واقعی و پایداری در آن‌ها ظاهر شود که نتایجش یا خوب و یا بد هستند.

امتحان پیشرفت

حال اگر شما تلاش کنید که در تمامی جنبه ‌های زندگی بهترین خود باشید، روزی فرا می ‌رسد که به گذشته خود نگاه می‌ کنید و به خود می‌ گویید که چقدر من رشد کرده‌ام و دیگر گذشته‌ تان را قبول ندارید و به آن می ‌خندید. این را بدانید وقتی از گذشته خودتان خوشتان می ‌آید، یعنی پیشرفتی در کار نبوده است و اگر به گذشته خودتان می‌ خندید، یعنی پیشرفت کرده‌ اید. با این کار می‌ توانید پیشرفت خودتان در زندگی را امتحان کنید.

تفکر در زندگی
تفکر در زندگی

 استمرار در انتخاب

مفهوم دیگر این قانون این است که اگر همچنان به انتخاب‌های خودتان ادامه دهید، همان نتایج را چه خوب و چه بد، به دست خواهید آورد.

مثال: همین‌طور کسی که یک سارق یا دزد حرفه‌ای شده است، در اولین روز شاید یک کار کوچک مثل دزدیدن کفش را انجام داده است و بعد از نتیجه کارش لذت برده و باعث شده که عملاً دزدی را انتخاب کند و حالا بعد از چند سال به یک دزد حرفه‌ای تبدیل‌ شده که هرلحظه بیشتر احساس می‌ کند که گرفتار کار های بدش شده است، چون خودش این شرایط را انتخاب کرده است.

در سمت مقابل کسی که کسی که یک ورزشکار حرفه و محبوب است، در شروع مسیرش سختی های بسیار زیادی کشیده است. یک ورزشکار حرفه ای روز اول نه از محبوبیتی برخوردار بوده و نه در رشته ورزشی اش حرفه ای بوده است ولی با تلاش و پشت کار به همه هدف هایش رسیده است و وقتی به گذشته زندگی خود نگاه می کند می بیند که چقدر پیشرفت کرده است و در آن لحظه از تمام تلاش هایی که کرده است لذت می برد.

چگونه آدم‌ های خوب اطراف ما قرار بگیرند؟

اگر می‌ بینید افراد بدی دور شما هستند، به این دلیل است که شما آن‌ها را انتخاب کرده‌ اید. اگر افراد اطراف شما خوب نیستند، حتماً شما خوب نیستید. چون طبق قانون رشد (هر جا که می‌روید خودتان همیشه همراهتان هست).

کسی که دائماً غر می ‌زند و از شرایط زندگی اش می ‌نالد، آدم ‌هایی را پیدا می ‌کند که به حرف‌ هایش بهاء بدهند و به او گوش کنند و بنابراین آن ‌هایی که به او بهاء می ‌دهند، حتماً غرغرو هستند. چون آدمی که به خودش اعتماد دارد و غر نمی ‌زند، به این حرف ‌ها گوش نمی‌ دهد و این حرف‌ ها برایش مهم نیست، پس از او دور می ‌شود و با او فاصله می‌ گیرد.

پس ما نمی‌ توانیم کسی را تغییر بدهیم جزء خودمان و آن موقع است که آدم‌ های خوب گرد ما جمع می ‌شوند.

به پنج نفر آدم‌ های اطرافتان که دائم با آن‌ها ارتباط دارید، نگاه کنید. چه طور آدم ‌هایی هستند؟

چون شما این‌گونه هستید. چون شما کسانی را دوروبر خود جمع می‌ کنید که شبیه خودتان هستند.

شما میانگین ۵ نفر آدم ‌های اطرافتان می‌شوید. پس خودتان را رشد دهید تا آن آدم ‌ها هم رشد کنند و یا آدم‌ هایی گرد شما قرار گیرند که اهل رشد و پیشرفت باشند و عاشق یادگیری، آنگاه می ‌بینید که چقدر در این دنیا آدم ‌های خوبی است که تا حالا ندیده بودید.

تفکر در زندگی
تفکر در زندگی

چه‌کار کنیم این ۵ نفر بهترین باشند؟

۱  وقتی به رشد خود توجه نشان می‌ دهیم، اطرافیانمان از رشد کردن ما لذت می‌ برند و علاقه پیدا می ‌کنند که مثل ما شوند و آن‌ ها هم همان کار ها و اقدام ‌هایی را انجام می ‌دهند که ما انجام داده ‌ایم. این امر باعث می‌ شود که آن‌ ها هم ‌سطح مان شوند و بنابراین رفته‌رفته ۵ نفر اطراف ما هم رشد پیدا خواهند کرد.

۲  بر روی خودمان سرمایه‌گذاری کنیم، همان‌طور که قبلاً اشاره شد، سعی کنیم خودمان را با دیروزمان مقایسه کنیم و همیشه به رشد خود توجه و تمرکز نشان دهیم، این کار باعث می‌ شود که رفته‌رفته دیدگاه و ذهنیات ما دستخوش تغییرات مثبت شود و با افرادی ارتباط بگیریم که با آن‌ها احساس خوب و راحتی داریم.

۳  سعی کنیم در زندگی با انسان ‌های بزرگ و سرآمد ارتباط بگیریم، شاید این سؤال در ذهن شما نقش ببندد که چگونه می ‌توانم با افراد بزرگ ارتباط بگیریم؟ یکی از بهترین راه ‌های ارتباط با افراد بزرگ، خواندن کتاب ‌ها و مقالات آن ‌ها و یا شرکت در سیمنار ها و جلسات آموزشی آن‌ ها است.

این افراد تجارب و دانش خود را که برایش سالیان سال زحمت‌کشیده‌ اند را در کتاب ‌های خود نوشته ‌اند که شما به‌راحتی می‌ توانید با خواندن کتاب ‌های آن ‌ها دانش و معلومات خویش را به‌اندازه معلومات آن‌ ها کنید و ازلحاظ ذهنی با این افراد بزرگ ارتباط بگیرید. بنابراین میانگین ۵ نفر شما افراد بزرگ و سرآمدی خواهند شد که شما هم رفته‌رفته به‌ مانند آن‌ ها می ‌شوید.

* اگر دقت کرده باشید، نقطه آغازین هر سه‌ راه از ما شروع می ‌شود و اگر ما انتخاب ‌های درستی در زندگی انجام دهیم، اطرافیان ما بزرگ می‌ شوند، چون طبق قانون رشد، (هر جا که می‌روید خودتان همیشه همراهتان است).

 

برای مطالعه بیشتر در مورد تفکر کلیک کنید