فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
روان‌ درمانی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

فرار ایرانیان از روان‌ درمانی به چه علت است؟

سایت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این باره میگوید: بسیاری از مردم دنیا اختلالات روانی را بیماری نمی‌ دانند و به روان شناس و روان‌ درمانی مراجعه نمی کنند و با کلمه های ارزشی از آن یاد می‌کنند، مثلا فردی که افسرده شده و در خود فرو رفته است را به راحتی انسانی بی ‌مسئولیت و تنبل خطاب می کنند و با این واژه‌ ها در مورد او قضاوت و سرزنش می‌کنند.

در حالی که با این حرف ها و سرزنش ها باعث وخیم تر شدن شراط فرد افسرده می شوند و در این حالت چون مسئله بیماری پنداشته نمی‌شود صحبتی هم از درمان نمی‌شود و روز به روز فرد بیشتر در افسردگی فرو می رود و ممکن است در شرایطی قرار گیرد که دیگر هیچ گاه نتواند درمان شود و یا به سختی درمان شود.

در صورتی که اگر در ابتدا بروز مشکل تحت روان‌ درمانی قرار گیرد می تواند مشکلش به راحتی حل شود.

دلیل اول

یکی از مهم ‌ترین عوامل عدم مراجعه افراد به روانشناس و روانپزشک ناتوانی در تفکیک این دو حوزه است. روانپزشکی یکی از شاخه‌ های پزشکی است که شامل دارو درمانی اختلالات عصبی و روانی و در موارد حاد، الکتروشوک‌درمانی (ECT) یا درمان از طریق امواج مغناطیسی (RTMS) می باشد، درحالی‌که روانشناسی از شاخه‌ های علوم رفتاری است و روان شناس هیچگاه از دارو و یا وسایل در مانی از قبیل الکتروشوک و امواج مغناطیسی استفاده نمی کند و کارش را با روان‌ درمانی انجام می دهد.

دلیل دوم

افراد برای مراجعه به روان شناس یا روان پزشک، نگرانی از انگ اجتماعی می باشد، افراد زیادی تصور می‌کنند کسی که به روانشناس مراجعه می‌کند دچار یک بیماری روانی عجیب و غریب است و بعضی وقات اطرافیان، فرد را به خاطر مراجعه روانشناس مورد تمسخر قرار می دهند که این رفتار بسیار ناشایست و برای فرد مراجعه کننده مخرب است.

این افراد انواع مختلف اختلالات روانی را تحت کلمه «دیوانه» قرار می‌ دهند و این برچسب را روی فرد می چسبانند که این برچسب باعث می ‌شود فردی که به روان‌ درمانی نیاز دارد از ترس انگ و برچسب های مختلفی که ممکن است بر رویش بزنند، مشکل خود را پیگیری نکند که این موضوع آرام آرام باعث بیشتر شدن مشکل شان و وخیم تر شدن شرایط شان می شود.

برخی از افراد پیش خود می‌گویند روانشناس همان حرف‌ هایی که خودمان می‌دانیم را می ‌زند پس ما نیاز به کمک روانشناس نداریم که این حرفی کاملا نادرست است، چراکه روانشناس با دانش خود و شناختی که از شما پیدا می کند مناسب ترین روش را برای شما در پیش می گیرد، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که روان شناس ها تجربه های زیادی از افراد گوناگون در اغشار مختلف دارند و می توانند از آن تجربه ها در کنار دانش شان برای رفع مشکل شما استفاده کنند.

روان‌ درمانی
روان‌ درمانی

دلیل سوم

دلیل سوم که در سایت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این زمینه  ذکر شده است ننگ اجتماعی است که برای مراجعه کننده به روان شناس ممکن است از سوی اطرافیان رخ دهد، عده‌ ای که بیشتر از میان مردان هستند مراجعه به روان شناس و روان‌ درمانی را ننگ می ‌دانند و فکر می کنند با این شخصیت شان زیر سوال می رود و می گویند ما خودمان می  ‌توانیم مسائلمان را حل کنیم و نیازی به روان شناس نداریم!

به همین دلیل هم بیشترین مراجعه‌کنندگان به روان شناس و روان‌ درمانی در همه جای دنیا زنان هستند و مردان یا کمتر به خدمات روان‌ درمانی احساس نیاز می کنند و یا کمتر مراجعه دارند که این موضوع به هیچ وجه منطقی نیست چرا که هر فردی فارغ از جنسیتش اگر دچار مشکلی می شود باید به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کند و مشکل خود را رفع کند.

دلیل چهارم

دلیل چهارم همراه نبودن زوج ‌ها با هم است، یکی از زوجین مراجعه می کند تا مسائل بین خود و همسرش و یا مشکلاتشان با فرزندشان را حل کنند اما طرف مقابل به شدت مخالفت می کند چون در بیشتر مواقع افراد فکر می کنند که اتاق روانشناس دادگاه است و قرار است در جلسه مشاوره محکوم شوند، در صورتی که هیچ وجه اینطور نیست.

همه انسان نقص هایی دارند و هیچکس در همه زمینه ها کامل نیست و این یک امر طبیعی می باشد ولی همه می توانند با پیدا کردن نقص های خود و کار کردن بر روی آن ها این نقص ها را رفع کنند، برای رفع بعضی مسائل نیاز به کمک افراد دیگر دارید که در این بین روان شناسان یکی از بهترین افرادی هستند که می توانند به شما کمک کند، پس وقتی روان شناس نقصی را به شما می گوید به دنبال محکوم کرد شما نیست و تنها می خواهد به شما برای رفع آن موضوع کمک کند.

روان‌ درمانی
روان‌ درمانی

دلیل پنجم

برخی از افراد عقیده دارند روانشناس همان حرف‌ هایی که خودمان می ‌دانیم را به ما می ‌زند و به همین دلیل به روان شناس مراجعه نمی‌ کنند. درحالی‌که یکی از مهم ترین ابزار های روان شناسی برای روان ‌درمانی، گفت وگو می باشد و گفت وگوی هدفمند دارای چارچوب است که تنها در مورد یک موضوع و صورت تخصصی صورت می گیرد و با حرف زدن عادی یکسان نیست.

بسیاری از افراد می گویند ما خودمان به مردم مشاوره می دهیم بدون اینکه در نظر بگیرند که یک روان شناس به دلیل آشنایی با نظریه ‌ها و روش‌های مختلف روانشناسی و به مقتضای حال و مقال مراجعه‌کننده، پروتکل درمانی را در پیش می‌گیرد. متاسفانه این روزها تحت تاثیر فضای مجازی، توهم خوددانی و خودآگاهی بیشتر شده، دلیلش هم این است که برخی ‌ها بعضی از پست ‌های روانشناسی موجود در فضای مجازی را می‌ خوانند و با استناد به یک سری مطالب که گاه در جای خودش درست است اما ناقص است می خواهند مشکلاتشان را حل کنند.

نتیجه گیری

هیچ انسانی کامل نیست پس از نقص های خود ترسی نداشته باشید چراکه شجاع ترین افراد کسانی هستند که نقاط ضعف خود را پیدا می کنند و برای رفع آن ها تلاش می کنند، مراجعه به روان شناس به هیچ عنوان ننگ محصوب نمی شود شرا که شما می خواهید با رفع مشکل خود به انسان بهتری برای خانواده، محل کار، جامعه و حتی خودتان تبدیل شوید پس از این موضوع ترسی نداشته باشید.