فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

طرح ملی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌شود

طرح ملی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌شود

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل ازایرنا، سرپرست مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای طرح ملی تربیت کادر متخصص پیشگیری از مصرف مواد و الکل و اعتیاد در بهمن سال جاری گفت: همزمان با امضای یادداشت تفاهم بین سازمان امور اجتماعی کشور با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای این طرح ملی، ماموریت اجرای آن به دانشگاه علوم پزشکی ایران واگذار شد.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه طرح تربیت کادر پیشگیری از اعتیاد، حمید پیروی با بیان این‌که در پی پایان‌نامه (پروپوزال) ارائه شده درباره تربیت کادر متخصص برای پیشگیری از مصرف مواد و الکل از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: این طرح در راستای اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و مفاسد اجتماعی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: به‌موجب امضای این تفاهم‌نامه مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی ایران مجری اجرای بخش پیشگیری از اعتیاد این طرح با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور شود. در نخستین سال این طرح از بهمن ۱۴۰۲ آغاز و تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در استان تهران و دیگر استان‌های کشور اجرا می‌شود.

مجری طرح ملی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد، افزود: در مرحله نخست ۷۰۰ نفر از افراد واجد شرایط از پنج سازمان مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر آموزش می‌بینند.

علم پیشگیری از اعتیاد در دروس دانشگاهی کمتر آموزش داده شد

سرپرست مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این‌که از نقاط ضعف و چالش‌های جدی در انجام اقدامات اولیه پیشگیرانه در سطح کانون‌های مختلف مصرف مواد از جمله مراکز آموزشی نظیر مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری، رسانه‌ و خانواده‌ها کمبود نیروی انسانی متخصص در سطح کشور است، در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا علم پیشگیری از اعتیاد را کمتر توانستیم در دروس دانشگاهی به‌صورت آکادمیک و رسمی آموزش دهیم.

وی، ادامه داد: افراد سازمان‌های مختلف فعال در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید با گذراندن دوره‌های آموزشی تکمیلی و تخصصی در این‌ باره توانمند شوند و بتوانند براساس برنامه‌های ابلاغی سازمان امور جوانان کشور در محیط‌های مختلف برای گروه‌های هدف(جوانان) آموزش‌های لازم را ارائه کنند.

پیروی، با بیان این‌که در نخستین سال اجرای آن از کارشناسان واجد شرایط که دست‌کم ۱۰ سال از سابقه خدمت‌شان باقی مانده است، استفاده می‌شود، تصریح کرد: این افراد باید فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط با حوزه روانشناسی، علوم اجتماعی، پزشکی و روانپزشکی باشند و علاقه‌مندی و توانمندی لازم را برای اجرای طرح ملی تربیت کادر متخصص پیشگیری از مصرف مواد و الکل در کشور را داشته باشند.

سرپرست مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران و مجری این طرح گفت: این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی ۲۰ ساعته و شرکت در پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌ها به‌عنوان کادر متخصص در سازمان مربوطه درباره پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند. محتوای آموزشی توسط تیمی متشکل از متخصصان طراحی و تولید شده است و این طرح به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا می‌شود.

وی، ابراز امیدواری کرد که اجرای این برنامه آموزشی با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور سال آینده گسترش و شمار بیشتری از متخصصان تربیت شوند تا برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد و الکل به‌صورت علمی‌تر و منطقی‌تر توسط افراد واجد شرایط برای گروه‌ها و کانون‌های هدف مورد انتظار ارائه شود.

مجری طرح ملی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد، یادآور شد: طی این تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعتبارات لازم برای اجرای این طرح ملی توسط سازمان امور اجتماعی کشور در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار گرفته است که معاونت فرهنگی این دانشگاه در حال اجرای این برنامه آموزشی است.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *