فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
فرزند پروری

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

لزوم آموزش فرزند پروری

به گزارش روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی: هانیه جعفری روانشناس بنیاد در خصوص لزوم برگزاری دوره های فرزند پروری ، لزوم یادگیری روش های تربیت کودک همچنین اینکه این دوره ها برای چه افرادی مناسب بوده و اهمیت یادگیری این دوره را بر سلامت روانی اجتماعی و رفتاری کودک چیست، گفتند:

دانش فرزند پروری والدین نیاز به فرهنگ سازی و یادگیری دارد. مادران و پدران ما فرزند آوری می کنند در حالی که مهارت ‌های فرزند پروری را آموزش ندیده اند و برای همین نمی توانند طبق اصول درست روان شناسی فرزند خود ار تربیت کنند. معمولا هم اینگونه است که همسران بچه ‌دار می‌ شوند و فرزندان شان را براساس آزمون و خطا و یا توصیه های تجربی سایر افراد ،پرورش می دهند. در حالی که بسیاری از ویژگی ‌های افرادی که وارد جامعه می ‌شوند درکودکی و در ارتباط با والدین شکل می ‌گیرد.

این روان درمانگر کودک با بیان اینکه در برخی دوره‌ های آموزشی، والدین در خصوص چگونگیِ ارتباط گرفتن با کودک، چگونگی حرف زدن با کودک و چگونگی گوش‌دادن به حرف‌ های کودک آموزش ‌های لازم را می ‌بیند، گفت: معتقدیم که بچه زمانی می ‌تواند به گونه‌ ای مسئولیت پذیر و مطمئن وارد جامعه شود که ارتباطی مبنی بر اعتماد را در خانه لمس کرده باشد و در جایی محترم شمرده شده باشد و عزت نفسش رشد کرده باشد.

جعفری تاکید کرد:‌ بحث اصلی ما این است که فرزند پروری مهارتی است که باید آن را آموخت.

فرزندآوری و تربیت و پرورش کودک مساله ای بسیار حیاتی و مهم است که درصورت عدم یادگیری صحیح آن، آینده ی فرزند تحت شعاع قرار گرفته و آسیب های روانی و رفتاری جدی ای بجای می گذارد. اگر بچه ‌ای دچار هیجانات می‌ شود اگر بچه ‌ای عصبانی می‌ شود، می ‌ترسد، ناراحت است، غمگین یا نا امید می شود؛ ما باید در کنار او باشیم و مثل یک مربی هیجان، به او بیاموزیم که چگونه غم خود را را کم کند و چگونه عصبانیتش را بروز دهد و یا مدیریت کند و بیاموزد که راه درستِ بروز دادنِ این احساسات چیست.

فرزند پروری
فرزند پروری

وی در خصوص آموزش والدین در مبحث فرزند پروری گفت:

واشناسی کودک به مطالعه ابعاد مختلف رشدی در کودک، بررسی نیازهای کودک در هر مرحله رشدی، سبک های فرزند پروری و پیشگیری و درمان مشکلات روحی یا رفتاری در کودکان می پردازد. به عنوان مثال:

1- مطالعه ابعاد مختلف رشدی در کودک

مبحث رشد، ابعاد مختلف جسمی، عاطفی، روانی، شخصیتی، توانایی های شناختی، اخلاقی و… را مورد بررسی قرار میدهد. روانشناس کودک با بررسی و مطالعه همه جانبه رشد در حوزه های مختلف، به نتایجی دست پیدا کرده است و به شما کمک می کند  تا بتوانید متناسب با سطح رشدی کودک خود با او ارتباط برقرار کنید و آموزش های لازم را متناسب با سن او اعمال کنید.

2- بررسی نیازهای کودک در هر مرحله رشدی

کودک در هر مرحله رشدی نیاز هایی دارد که متناسب با سن او، برخی از نیاز ها در اولویت قرار می گیرند. توجه به این نیاز ها سبب می شوند که کودک شما  مطابق هنجار ها، رشد پیدا کند و نیازهای روحی و جسمی او به گونه ای مناسب رفع شوند.

3- مطالعه در مورد سبک فرزندپروری

سبک فرزند پروری از موضوعات اساسی در روان شناسی کودک است. آگاهی و دانش والدین در مورد شیوه های فرزند پروری مناسب، فرصتی استثنایی برای کودک فراهم می کند تا در آینده فردی سازگار و بدون اختلالات روانی باشد.

در واقع در بهزیستی روانی فرد تاثیر چشمگیری دارد،و همچنین والدین برای تربیت کودکی با سلامت روان کامل، نیاز به بر طرف نمودن مشکلات و گره های ذهنی خود دارند و پس از آن با آموزش دیدن نحوه ی صحیح رفتار با کودک ، آسیب کودک را حد ممکن کاهش می دهند.

فرزند پروری
فرزند پروری

4- پیشگیری و درمان مشکلات روحی یا رفتاری

یکی دیگر از مواردی که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد، مشکلات روحی و رفتاری در کودکان است. با توجه به اینکه کودکان درک صحیحی از هیجانات خود ندارند و از طرفی در ابراز هیجانات خود نیز مشکل دارند، بروز مشکلات رفتاری در آن ها بسیار شایع است.

در صورتی که والدین برای درمان آن ها  اقدام نکنند ممکن است این مشکلات روحی و رفتاری به اختلالات روانی تبدیل شوند که پیامدهای منفی آن زندگی کودک را به کلی تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. که باز هم به تاکید  نقش مهم آموزش فرزند پروری برای والدین و آگاهی هر چه بیشتر آنان در این زمینه می پردازم.

فرزندپروری بی‌نقص: ایده‌ای بدون پایه و اساس

علیرغم تاکید بر فراگیری روش های اصولی در تربیت فرزند، باید این نکته را در نظر داشت که همه ما انسان هستیم و مرتکب اشتباهاتی می‌ شویم که در میان اکثریت پدر ها و مادر ها رایج است. جنبه مهم ماجرا، تلاش ما برای یادگیری از اشتباهات خودمان و تکرار نکردن آن ها است؛ یعنی همان کاری که باید به فرزندان ‌مان بیاموزیم. اگر به این درک برسیم، دیگر سبک فرزند پروری خودمان را با دیگران مقایسه نخواهیم کرد و از مقایسه فرزندان خودمان با فرزندان دیگران نیز دست خواهیم برداشت.

برای مطالعه بیشتر در مورد فرزند پروری کلیک کنید